کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۴۵
تاریخ خبر:

راهنمای سبک کردن‌ سبد ‌سهام عدالت

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ کارت اعتباری سهام عدالت تا پایان آبان به دست سهامداران می‌رسد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ابراز امیدواری کرده که این اتفاق بیفتد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلا تنها بانک ملی به مشمولان سهام عدالت کارت اعتباری ارائه می‌کند و تا ۵۰درصد ارزش روز سهام عدالت و تا سقف ۱۰میلیون تومان به مشمولان اعتبار خرید می‌دهد.

دیگر بانک‌ها اشاره‌ای به کارت اعتباری سهام عدالت در سایت خود نکرده‌اند و با این حساب تنها راه چاره برای مشمولانی که احتیاج فوری به پول دارند، فروش سهام عدالت است. ارزش سهام عدالت ۴۹۰هزار تومانی این روزها به حدود ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده و ۶۰درصد آن یعنی پنج میلیون و ۷۰۰هزار تومان قابل فروش است. همچنان سهام عدالت یک میلیونی حدود ۲۰میلیون تومان ارزش دارد و ۶۰درصد آن یعنی ۱۲میلیون تومان را می‌توان فروخت.

هرچند بهتر است فعلا سهام عدالت خود را نگه داریم و دست به فروش آن نزنیم اما برای کسانی که هرطور شده می‌خواهند سهام عدالتشان را بفروشند، اولویت‌های اصلی را معرفی کرده‌ایم. بهتر است برای فروش، ابتدا سراغ خودرویی‌ها، وسایل ارتباطی و مخابراتی‌ها بروید و تا حد امکان سهام شرکت‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی را نفروشید.

اگر کل ۶۰درصد سهام عدالت را که حالا ارزش آن حدود پنج میلیون و ۷۰۰هزار تومان لازم دارید، می‌توانید به جز سه سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران، باقی را بفروشید. چراکه این سه شرکت به تنهایی حدود ۴۶درصد ارزش سهام عدالت را تشکیل می‌دهند و برای کسانی که نیاز فوری به فروش سهام عدالت دارند، می‌تواند یک گزینه فروش تمام خرده‌سهم‌ها باشد. حدود ۳۶شرکت در سبد دارایی‌های مشمولان سهام عدالت وجود دارد که اغلب آنها ارزششان کمتر از ۵۰۰هزار تومان است.

توجه داشته باشید که اگر سراغ این روش بروید، ممکن است روزانه با پیامک‌های واریز مبالغ کم روبه‌رو شوید. در صورتی که نمی‌خواهید کل ۶۰درصد سهام عدالت را یکجا بفروشید، می‌توانید بین دارایی‌های سهام عدالت اولویت‌بندی کنید. سبد سهام عدالت از گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی تشکیل شده و شرکت‌هایی که در یک گروه قرار دارند، عموما شرایط مشابهی خواهند داشت. برای همین سراغ بررسی گروه‌های مختلف رفته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک از آنها در اولویت اصلی فروش سهام عدالت هستند.

* یک: خودرویی‌ها؛ خساپا و خودرو
گزارش‌های عملکرد آنها عموما با زیان همراه است و برای همین در طول سال هیچ سودی به سهامدارانشان پرداخت نمی‌کنند. ایران خودرو و سایپا تنها نمادهای خودرویی موجود در سبد سهام عدالت هستند که مجموع ارزششان چندان قابل توجه نیست و حدود ۲۲هزار تومان از سهام این دو شرکت در سبد سهام عدالت وجود دارد.

* دو: وسایل ارتباطی؛ لکما
شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی دسته‌بندی می‌شود. این شرکت تنها شرکت حاضر در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت است که سهام آن در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود. چراکه این شرکت لغو پذیرش شده و معاملات سهام آن به بازار پایه منتقل شده است. این بازار متشکل از سهام شرکت‌های کوچک است. ارزش سهام لکما در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت حدود ۲۲هزار تومان محاسبه می‌شود و فروش این مقدار سهم تاثیر چندانی روی سود سالانه سهام عدالت نخواهد داشت.

* سه: مخابرات؛ اخابر و لکما
مخابراتی‌ها دیگر گروهی هستند که می‌توانید برای فروش سهامتان سراغشان بروید. در سبد سهام عدالت، صرفا شرکت‌ مخابرات ایران مربوط به این گروه است و ارزش آن حدود ۲۹۱هزار تومان است با توجه به اینکه نرخ تعرفه‌های آن دولتی است، نمی‌تواند سود چندانی نصیب سهامداران کند. علاوه بر این در هفته‌های اخیر شرکت مخابرات عموما در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد سهام این شرکت در بورس بازارگردان قوی ندارد.

* چهار: حمل و نقل؛ حکشتی و حپترو
گروه حمل و نقل دو نماینده در سبد سهام عدالت دارد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت حمل و نقل پتروشیمی از دیگر اولویت‌ها برای فروش اضطراری سهام عدالت به حساب می‌آیند. کشتیرانی در ماه‌های اخیر تا حد زیادی ارزش سهام خود را از دست داده و روزانه شاهد تشکیل صف فروش برای آن هستیم. این مورد نشان از ادامه‌دار بودن روند نزولی سهام عدالت دارد. ارزش کل سهام شرکت‌های گروه حمل و نقل در سبد سهام عدالت حدود ۲۲۱هزار تومان است.

* پنج: عرضه برق و گاز؛ بفجر
شرکت فجر انرژی خلیج فارس، تنها نماینده گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم در سبد سهام عدالت است. مشمولان سهام عدالت ۴۹۰هزار تومانی، ۳۶سهم بفجر به ارزش ۱۰۵هزار تومان دارند. با توجه به اینکه قیمت برق و گاز در کشور به صورت یارانه‌ای و دولتی محاسبه می‌شود، شرکت‌های حاضر در این گروه نمی‌توانند عملکرد چشمگیری در بورس داشته باشند. همچنین بفجر از نمادهای کمتر شناخته شده در بورس به حساب می‌آید که تقاضا برای خرید آن چندان بالا نیست.

* شش: سرمایه‌گذاری‌ها؛ وتوصا و ورنا
کمترین سهم در سبد سهام عدالت مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌ها است. در فهرست دارایی‌های سهام عدالت می‌توانید آنها را با نام گروه سرمایه‌گذاری صنعتی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری رنا پیدا کنید. ارزش دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ریزش دو ماه اخیر بورس کاهش پیدا کرده و این مورد روی عملکرد آنها تاثیرگذار است. ارزش سهام این دو شرکت در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت تنها ۱۲هزار تومان است و نگه داشتن آن نمی‌تواند تاثیری در سود سالانه سهام عدالت داشته باشد.

* هفت: فرآورده‌های نفتی؛ شتران، مارون و شترانو…
حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار میلیون تومان معادل ۱۵درصد از ارزش سهام عدالت به گروه فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. این گروه که متشکل از شرکت‌های پالایشگاهی است، هفت نماینده در سبد سهام عدالت دارد که به ترتیب می‌توان به پالایش نفت تهران با ارزش ۶۷۲هزار تومان، بندرعباس با ارزش ۳۰۰هزار تومان، اصفهان با افزایش ۲۶۵هزار تومان، تبریز با ارزش ۱۰۵هزار تومان، لاوان با ارزش ۴۰هزار تومان و شیراز با ارزش ۳۰هزار تومان اشاره کرد. پالایشگاه‌ها در دو هفته اخیر نشان داده‌اند هوای سهامشان را در بورس ندارند و با نبود بازارگردان ارزش سهام آنها تا حد زیادی از دست رفته‌ است. برای همین این گروه در اولویت ششم فروش قرار دارد.

* هشت: دستگاه‌های برقی؛ بسویچ و بنیرو
دو شرکت از گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی در سبد سهام عدالت به چشم می‌خورند. ارزش سهام گروه پارس‌سویچ حدود ۳۴هزار تومان و نیروترانس حدود ۱۲هزار تومان است. در مجموع ارزش سهام این گروه در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت به حدود ۴۶هزار تومان می‌رسد. این دو شرکت در بین شرکت‌های کوچک بازار سرمایه جای می‌گیرند که امید کمتری به بازگشت آنها به روند صعودی در بورس وجود دارد. علاوه بر این، ارزش ۴۶هزار تومانی آنها را در بین خرده سهام ترکیب دارایی‌ها گذاشته. حتی اگر این دو شرکت در مجمع عمومی سود چشمگیری بین سهامدارانشان تقسیم کنند، بعید است رقمی بالاتر از چهار هزار تومان در سال نصیب مشمولان سهام عدالت شود.

* ۹: بیمه‌ها؛ دانا
بیمه دانا تنها نماینده گروه بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت است. ارزش سهام این شرکت در سبد دارایی‌ها حدود ۲۳هزار تومان است و در بین سهام‌های کوچک سبد جای می‌گیرد. حتی اگر بیمه دانا سود چشمگیری بین سهامدارانش تقسیم کند، بعید است بیشتر از سالی چهار هزار تومان به حسابتان واریز شود. برای همین بیمه دانا را در اولویت فروش سهام عدالت در نظر گرفته‌ایم. در غیر این صورت سهام این شرکت وضعیت نسبتا مناسبی دارد و صرفا سود سالانه آن برای مشمولان سهام عدالت ناچیز به نظر می‌رسد.

* ۱۰: سیمانی‌ها؛ سدشت و ساراب
شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان و سیمان داراب، نماینده‌های گروه سیمانی‌ها در ترکیب سهام عدالت محسوب می‌شوند. ارزش سهام آنها حدود ۳۶هزار تومان است. هرچند این رقم ناچیز به نظر می‌رسد و این دو شرکت را در بین خرده‌سهم‌های سبد دارایی سهام عدالت قرار داده اما ارزش آنها ممکن است در ماه‌های آینده افزایش داشته باشد. چراکه برخی معتقدند سیمانی‌ها آینده خوبی در پیش خواهند داشت.

* ۱۱: خدمات فنی مهندسی؛ رمپنا
گروه مپنا یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در بورس است. نام کامل آن شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران است که یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در این حوزه به حساب می‌آید. ارزش سهام رمپنا در ترکیب دارایی‌های سهام عدالت حدود ۱۹۷هزار تومان است. احتمالا بهتر باشد سهام رمپنا را نگه دارید؛ برای همان آن را در بین اولویت‌های آخر فروش سهام عدالت گذاشته‌ایم.

* ۱۲: بانک‌ها؛ وتجارت، وبصادر، وبملت و وپست
چهار بانک دولتی تجارت، صادرات، ملت و پست‌بانک در سبد سهام عدالت حضور دارند. ارزش سهام این چهار بانک برای مشمولان سهام عدالت ۴۹۰هزار تومانی حدود یک میلیون و ۶۰هزار تومان است. بانک‌ها عموما عملکرد بدتری نسبت به دیگر گروه‌ها دارند و سود سالانه آنها چندان بالا نیست. حتی برخی از آنها در بین شرکت‌های زیان‌ده یا با سود کم دسته‌بندی می‌شوند. با این وجود بانک‌ها در اولویت‌های آخر فروش قرار دارند. چراکه آنها عموما هوای سهامشان در بورس را دارند و از طریق بازارگردانی جلوی ریزش قیمت سهامشان را می‌گیرند. در بلندمدت ارزش سهام آنها می‌تواند افزایش پیدا کند.

* ۱۳: استخراج کانه‌های فلزی؛ کچاد و کگل
نمادهای شاخص‌ساز کچاد و کگل متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر، از جمله بزرگترین شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت هستند. بورسی‌ها آنها را در بین کامودیتی‌ها دسته‌بندی می‌کنند. یعنی شرکت‌هایی که محصولات آنها مواد اولیه هستند. از آنجایی که قیمت مواد اولیه با دلار در ارتباط است، گروه استخراج کانه‌های فلزی می‌توانند آینده خوبی داشته باشند و ارزش سهام آنها در بلندمدت افزایش پیدا کند. برای همین این گروه در اولویت‌های آخر فروش سهام عدالت قرار دارند. ارزش سهام کچاد و کگل در سبد دارایی سهام عدالت حدود ۳۷۷هزار تومان است.

* ۱۴: محصولات شیمیایی؛ فارس، مارون، جم، شگویا
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین سهم از ترکیب دارایی‌های سهام عدالت را دارد. شاید فروش سهام یک میلیون و ۵۲۱هزار تومانی این شرکت برای آنهایی که نیاز فوری به پولشان دارد گزینه میانبر به حساب بیاید اما فارس از جمله نمادهای بزرگ و آینده‌دار بورس است. در کنار این شرکت، پتروشیمی مارون، جم و تندگویان از دیگر شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی در سبد سهام عدالت هستند. مجموع ارزش سهام این سه شرکت حدود ۷۷۰هزار تومان است که در کنار فارس به حدود دو میلیون و ۲۹۰هزار تومان می‌رسد. اگر نیاز اضطراری به پول فروش سهام عدالت ندارید، بهتر است سراغ فروش سهام این شرکت‌ها نروید.

* ۱۵: فلزات اساسی؛ فولاد، فملی و فخوز و …
شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران و آلومینیوم ایران، نماینده‌های گروه فلزات اساسی در سبد سهام عدالت هستند که ارزش مجموع سهام آنها حدود سه میلیون و ۳۷۸هزار تومان است. فلزات اساسی با توجه به عملکرد خوبی که در شش ماه اول امسال داشته‌اند، ممکن است سود زیادی به سهامداران برسانند. همچنان امکان افزایش قیمت سهام آنها بیشتر از دیگر شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت است. برای همین فلزات اساسی را در اولویت آخر فروش سهام عدالت گذاشته‌ایم و بهتر است آنها را نگه دارید.

کدخبر: ۳۵۶۷۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر