کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۹۵۲۴
تاریخ خبر:

راز گلوله‌های دفرمه‌ در آخرین جلسه دادگاه‌ نجفی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | آخرین‌جلسه دادگاه نجفی پر از غافلگیری و شگفتی بود .جلسات دادگاه محمد علی نجفی فرصتی استثنایی بود برای مشاهده مستقیم یک روند قضایی در پرونده ای جنایی و سیاسی. فرصتی که عموما در فیلم های سینمایی نصیب ما می شد اما حالا این پرونده حساس و عجیب به شکل مستقیم در معرض مشاهده عموم قرار گرفته است. شیوه دفاع وکلا ،‌شیوه دادخواهی دادستانی و شرایط خاص دادگاه بر جذابیت این پرونده تلخ بیش از پیش افزوده است .

‌‌تا هفت روز دیگر قرار است حکم صادر شود. در جلسه دیروز اظهاراتی از سوی وکیل نجفی مطرح شد که ماجرا را یک مقدار پیچیده کرده. دفاعیات نجفی به این سمت رفته که او قصد انجام قتل نداشته و عملا یک قتل شبه عمد اتفاق افتاده چون تیراندازی به سمت مقتول به صورت مستقیم صورت نگرفته. وکیل نجفی می‌گوید موکلش در لحظه قتل کنترل اسلحه را از دست داده و تیر با اصابت به سقف یا دیوار به مقتول برخورد کرده و همین نشان می‌دهد قتل عمد صورت نگرفته است. کارشناس اسلحه در دادگاه اما گفت چون مقتول ورزشکار بوده و عضلات قوی داشته گلوله دفرمه شده. تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام فرضیه درست است به بزرگ‌ترین معمای این پرونده تبدیل شده است.

* یک: حمیدرضا گودرزی وکیل نجفی دیروز از کیفرخواست انتقاد کرد که نسبت به شلیک مستقیم یا غیرمستقیم بی‌تفاوت بوده. او توضیح داد که موکلش هیچ وقت به قتل عمد اعتراف نکرده و گلوله خود به خودی شلیک شده. گودرزی گفت: «نجفی در زمان شلیک گلوله‌ها کنترلی روی آن نداشته. موکل بنده با توجه به شلیک و کمانه کردن آن اصلا انگیزه قتل عمدی نداشته است و موکل حاضر به محاکمه از بابت شبه عمد خواهد بود. او با قصد قتل وارد حمام نشده است. باید برای اثبات قتل عمدی دلایل و مدارک از سوی دادسرا ارائه شده باشد.»

* دو: ‌در جلسه دیروز وقتی نجفی در جایگاه قرار گرفت گفت تا یک حدی می‌پذیرم که مقصر هستم و لحظه حادثه را اینطور توضیح داد: «وقتی وارد حمام شدم با مرحومه استاد در حالت سینه به سینه قرار گرفتم و مرحومه تعادلش به هم خورد و مرا به عقب هل داد که براثر همین مسئله یک گلوله شلیک شد و بعد از آن نیز دست مرا گرفت و در حالت غیرارادی گلوله‌های دیگر شلیک شدند که این نشان می‌دهد قصد و اراده‌ای در شلیک گلوله‌ها نداشته‌ام. همانطور که در گزارش‌های کارشناسی نیز آمده است یک گلوله به در کابینت و بقیه گلوله‌ها به دیوار، سقف و خود آن مرحومه اصابت کرده است که نشان می‌دهد در حالت غیرارادی شلیک‌ها صورت گرفته است.»

* سه: ‌بزرگ‌ترین نکته مبهم این پرونده الان گلوله‌های دفرمه شده است. کارشناس اسلحه در جلسه دیروز تایید کرد که تیراندازی نجفی بی‌هدف بوده. دیروز در مورد علت دفرمه شدن گلوله‌ها فرضیاتی مطرح شد. یکی اینکه تیراندازی مستقیم بوده و چون مقتول ورزشکار بوده و عضلات قوی داشته گلوله دفرمه شده. یا اینکه به سقف یا وان برخورد کرده و بعد به سمت مقتول کمانه کرده. اینکه کدام‌یک از این فرضیات درست باشد می‌تواند روی رای نهایی اثرگذار باشد. قاضی هم مرتب از کارشناس اسلحه می‌پرسید گلوله به چه جسم سختی برخورد داشته که دفرمه شده. خود نجفی می‌گفت: «کمانه کردن گلوله از سقف بیشتر با واقعیت منطبق است.»

* چهار: از ابتدای این پرونده حمید گودرزی و محمود علیزاده طباطبایی به عنوان وکلای محمدعلی نجفی در رسانه معرفی می‌شدند و در جلسه اول هم کنار او نشسته بودند. بعد اما علیزاده طباطبایی که بیشتر به پیگیری پرونده چهره‌های سیاسی مشهور است از سوی نجفی عزل شد. حمید گودرزی هم به واسطه اینکه قبلا نویسنده کتاب‌های عامه پسند جنایی بود چهره شناخته شده است. او سال‌ها خودش بازپرس ویژه قتل بود. در کنار نجفی اما یک وکیل دیگر هم در جلسه دیروز حضور داشت. نام او لاله عقبایی است و عجیب اینکه وقتی قاضی از او خواست برای دفاع از موکل خود حاضر شود ترجیح داد این کار را به حمیدرضا گودرزی بسپارد.

* پنج: یکی از ابهامات این پرونده پیدا شدن دکمه‌هایی در محل حادثه بود که بعضی فرضیه‌ها درباره حضور نفر سوم در محل حادثه را تقویت کرده بود. در جلسه دادگاه دیروز اما تکلیف این دکمه‌ها مشخص شد و مهیار صفری پسر میترا استاد در جواب به سوال قاضی گفت: «دکمه‌ها متعلق به پیراهن من است، آن لحظه با دیدن جسد مادرم شوک عصبی شده و پیراهنم را پاره کردم. زیر پیراهن تی‌شرت داشتم و با تی‌شرت از خانه خارج شدم.» فیلم بازسازی صحنه قتل هم در جلسه دیروز دادگاه پخش شد.

* شش: در جلسه دادگاه دیروز دست کم دو مرتبه اسم زهرا دختر محمد علی نجفی برده شد. یکی اینکه قاضی کشکولی گفت اولین تصویر از جسد را قبل از رسیدن کارشناسان او ثبت کرده. بار دوم هم زمانی که مسعود استاد برادر مقتول به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و قاضی از او پرسید آیا از وجود اختلاف بین نجفی و خواهرتان اطلاع داشتید پاسخ داد: «بله. اکثر اختلافات سر دختر آقای نجفی بود و پیام‌هایی که زهرا (دختر محمدعلی نجفی) به خواهرم دادند در تلفن همراه موجود است.»

* هفت: پس از پایان جلسه دادگاه مسعود استاد برادر میترا استاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است، گفت: «خیر اصلا چنین چیزی نیست» و او بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تاکید کرد. مسعود استاد در جلسه دادگاه دیروز تایید کرد که شب قبل از حادثه در منزل محمدعلی نجفی و میترا استاد مهمان بوده و ساعت ۲۳:۳۰ از آنجا بازگشته. او گفت که متوجه وجود مشاجره یا اختلاف هم آن شب نشده است.

* هشت: دیروز آخرین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد و قاضی کشکولی ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد. به گفته او از زمان اعلام ختم رسیدگی به مدت ۷ روز که مدت معقولی است‌. هیات قضایی تصمیم خواهد گرفت. بعد از دادگاه دیروز قاضی کشکولی در پاسخ به این سوال که آیا کیفرخواست عجولانه نوشته شده گفت: « این ادعای وکلاست ولی همه موارد قضایی انجام‌شده در مرحله تحقیقات مقدماتی و دادگاه منطبق با موازین قانونی بوده و به‌درستی انجام شده است.»

کدخبر: ۲۶۹۵۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر