کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۹۰۸۹
تاریخ خبر:

رئیس‌جمهور ‌و کهنه‌کارهای آمریکایی

روزنامه هفت صبح | ‌سید‌ابراهیم رئیسی و همسرشان خانم جمیله علم‌الهدی در دو هفته گذشته با سه رسانه مطرح آمریکایی مصاحبه داشتند. مصاحبه‌هایی که هر کدام به نوبه خود خبرساز هم شده است. در اینجا نگاهی داریم به این سه مصاحبه البته با تمرکز بر سه خبرنگار آمریکایی که این مصاحبه‌ها را انجام دادند.

مصاحبه آقای رئیسی با شبکه ان.بی.سی
از شبکه چه می‌دانیم؟ ان.بی.سی در کنار ای.بی.سی و سی.بی.اس یکی از سه شبکه بزرگ در آمریکاست. ۹۷سال پیش تاسیس شده و مالکیت آن در اختیار شرکت بزرگ مخابرات کامکست است.
از برنامه پخش شده چه می‌دانیم؟ مصاحبه آقای رئیسی در قالب برنامه «اخبار شبانه» این شبکه پخش شده که قدمتی ۵۳ساله دارد. این برنامه را دومین برنامه پربیننده خبری در آمریکا می‌دانند. هر عصر یا غروب حوالی ساعت ۶ و نیم به وقت شرق آمریکا پخش می‌شود.

از خبرنگار چه می‌دانیم؟ لستر هولت، مجری و خبرنگار این برنامه از سال ۲۰۱۵ و بعد از آقای برایان ویلیامز، مجری این برنامه شده است. او ۶۴سال سن دارد و حدود ۴۲سال است که در عرصه خبر فعال است و آن‌قدر در این عرصه مشهور شده که اجرای یکی از مناظره‌های ترامپ و هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ نیز به او سپرده شده بود. آقای هولت ۵ سال پیش هم در قالب همین برنامه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت در نیویورک مصاحبه کرده بود. هولت دو فرزند دارد که یکی از آن‌ها هم خبرنگار است. گزارش شده که آقای هولت سال گذشته ۴میلیون دلار از ان.بی.سی درآمد داشته است.

مهم‌ترین جمله: رئیسی در مصاحبه با ان.بی.سی گفت که ۶ میلیارد دلار آزاد شده «هرجا که ایران نیاز داشته باشد» هزینه خواهد شد. آقای رئیسی در پایان مصاحبه هم به مجری ان.بی.سی گفت که به او گفته‌اند که او دو فرزند دارد و یکی از آن‌ها خبرنگار است و از این خبرنگار آمریکایی خواست که به او بیاموزد در مسیر حقیقت و عدالت قدم بردارد.

مصاحبه خانم علم‌الهدی با نیوزویک
از مجله چه می‌دانیم؟ نیوزویک یک مجله کاملا خصوصی در آمریکاست که سهام آن متعلق به دو بیزینسمن یعنی جاناتان دیویس و دیو پارگاد است. این مجله در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد، حدود ۴۹سال در اختیار واشنگتن‌پست بود و در سال ۲۰۱۲ نسخه چاپی خود را متوقف کرد و وارد دوران تمام دیجیتال شد ولی از سال ۲۰۱۴ مجددا نسخه چاپی آن فعال شد. رتبه این مجله در میان سایت‌های خبری آمریکایی، ۳۳ است و در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۰ میلیون بازدید در ماه داشته است.

از خبرنگار چه می‌دانیم؟ تام اوکانر، معاون سردبیر نیوزویک در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی و نویسنده ارشد این مجله در حوزه سیاست خارجی این مصاحبه را در هتل میلینیوم هیلتون نیویورک انجام داده است. در پروفایل او در سایت نیوزویک آمده که تخصصش پوشش خاورمیانه و کره شمالی است.

این خبرنگار در لید یا مقدمه مصاحبه خود قید کرده که مصاحبه را از طریق مترجم انجام داده و به خاطر طولانی بودن و وضوح برخی از کلمات، مقداری ادیت شده است. او همچنین قید کرده که این نخستین مصاحبه خانم علم‌الهدی با یک رسانه آمریکایی است.

مهم‌ترین جمله: عمدتا این دو جمله خانم علم الهدی مورد توجه قرار گرفته که در این مصاحبه گفته: «مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کند یا پولی به خانه بیاورد…شاید برای شما بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد که زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده‌اند، زیرا از حقوق خود برخوردار هستند و آن هم به دلیل حفظ حرمت آن‌ها در جامعه توسط مردان است.»

مصاحبه آقای رئیسی با فرید زکریا
از شبکه چه می‌دانیم؟ سی.ان.ان. یک شبکه آمریکایی با حدود ۴۳ سال قدمت است که عمدتا از زمان پوشش جنگ دوم خلیج فارس یعنی حمله آمریکا به کویت مورد توجه قرار گرفته است. این شبکه اولین شبکه ۲۴ ساعته تمام خبری در آمریکاست و مالکیت آن متعلق به کمپانی برادران وارنر است. گفته شده در سال ۲۰۲۳ این شبکه ۸۰ میلیون مشترک در آمریکا داشته و روزانه ۵۸۰ هزار نفر آن را تماشا می‌کنند. (یادتان باشد که پارسال هم قرار بود سی.ان.ان با حضور خانم امانپور با آقای رئیسی مصاحبه‌ کند که گفته شد این مصاحبه به دلیل عدم رعایت حجاب توسط خانم امانپور، از سوی تیم آقای رئیسی لغو شده است).

از برنامه چه می‌دانیم؟ برنامه‌ای که قرار است مصاحبه آقای رئیسی با آن پخش شود برنامه GPS (میدان عمومی جهانی) است. این برنامه روز یکشنبه حوالی ساعت ۵ و نیم بعدازظهر به وقت ایران پخش خواهد شد. این برنامه تحلیلی، برنامه‌ای فوق‌العاده مشهور در دنیای سیاست است که از سال ۲۰۰۸ پخش می‌شود و فرید زکریا مجری آن است. این برنامه یک بار نامزد جایزه امی هم شده است برای مصاحبه خبرساز با نخست وزیر چین.

از زکریا چه می‌دانیم؟ یکی از شناخته‌شده‌ترین روزنامه‌نگاران آمریکایی است که هر هفته یک برنامه برای سی.ان.ان و یک ستون هفتگی برای واشنگتن‌پست دارد. او ۵۹ساله است. در یک خانواده مسلمان در بمبئی هند به دنیا آمده است. پدرش سیاستمدار بود و مادرش روزنامه‌نگار. او در دانشگاه یل و هاروارد علوم سیاسی خواند و شاگرد افراد برجسته‌ای مثل ساموئل پی هانتینگتون بود.

آن‌قدر تحصیلاتش و پروژه‌های تحقیقاتی خود را خوب انجام داد که توانست در ۲۸ سالگی سردبیر مجله فارین افرز شود و پس از آن سردبیری تایم و نیوزویک را تجربه کرد. او کتاب‌های مختلفی هم دارد که به ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده من جمله آینده آزادی و جهان پساآمریکا که نسخه فارسی آن هم در بازار موجود است. جالب است بدانید که او یکی از تهیه‌کنندگان سریال وایس هم بوده است. همچنین خوب است بدانید که زکریا با محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، دو رئیس‌جمهور اسبق و سابق ایران نیز مصاحبه داشته است.

مهم‌ترین جمله: مصاحبه هنوز به طور کامل پخش نشده و نمی‌توانیم مهم‌ترین جمله را بگوییم ولی از آن یک جمله نقل شده که در آن رئیسی به زکریا درباره مبادله زندانیان گفته: «فرصتی برای انجام شدن این تبادل وجود داشت و این تبادل همانطور که گفتم با انگیزه‌های صرفاً انسان‌دوستانه انجام شد و فکر می‌کنم که محقق شدن (تبادل) چیزی بود که باعث خوشحالی خانواده‌های زندانیان شد و همچنین توانستیم چهره واقعی انگیزه‌ها و تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را نشان دهیم».

کدخبر: ۵۳۹۰۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر