کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۶۳۸۲
تاریخ خبر:

دیپلمات کم‌ حرف آنکارا در تهران

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| روز یکشنبه هواپیمای هاکان فیدان وزیرخارجه ترکیه در فرودگاه تهران به زمین نشست. این اولین سفر او در قامت وزیرخارجه دولت اردوغان به ایران است. وزیرخارجه ترکیه قبل از این سفر، به مسکو رفته بود تا با لاوروف دیدار کند. فیدان را به‌عنوان مرد کم‌حرف دولت اردوغان می‌شناسند.

کسی که سال‌ها به‌عنوان رئیس میت، دستگاه امنیتی دولت ترکیه کار می‌کرد و چهره‌ای مرموز و کم‌حرف بود که تلاش داشت کم‌حاشیه باشد. فیدان دقیقا نقطه مقابل وزیرخارجه پیشین ترکیه است. او ابدا از کنفرانس‌های خبری استقبال نمی‌کند و حضور بسیار کم‌رنگی در شبکه‌های اجتماعی دارد.

او در کنفرانس خبری تهران هم مختصر و مفید حرف زده و گفته ایران و ترکیه مسئول هستند صلح و ثبات را در منطقه حاکم کنند. تاکید کرده دولتش انتظار همکاری از سوی دولت سوریه را دارد و می‌خواهد سوریه زمینه بازگشت امن مهاجران را به کشور خود فراهم کند. فیدان توضیح داده با همتای ایرانی خود در مورد اهانت به قرآن تبادل‌نظر و از توافق میان ایران و عربستان ابراز خرسندی کرده است.

هاکان فیدان را می‌توان دیپلماتی کارکشته دانست که می‌داند با هر مقامی به چه زبانی حرف بزند. روابط او با مقامات آمریکایی و عربی خوب است و رگ‌خواب روس‌ها را هم می‌داند و مدام با آنها رایزنی می‌کند و همزمان با وزیرخارجه ایران هم روابط تنگاتنگی دارد. او متولد سال ۱۹۶۸ در شهر آنکارا است و مسیر سیاسی خود را با پیوستن به ارتش آغاز کرد.

چند سال بعد در قالب هیأتی نظامی، از ترکیه به آلمان اعزام شد و مدتی را در مقر نیروهای واکنش سریع ناتو گذراند. فیدان کار خود در سازمان امنیت ملی را به‌عنوان مشاور و معاون آغاز کرد و پس از سه سال، سال ۲۰۱۰ به‌عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد و تا همین امسال هم در جای خود باقی ماند.

هاکان فیدان در این دوره علاقه‌ زیادی به دیدار با مقامات رسمی و غیررسمی خارجی از خود نشان داد. او به دیدار سردار قاسم سلیمانی هم رفته بود و همین موضوع باعث شد تا صهیونیست‌ها با وجود ارتباطاتی که با فیدان داشتند، دل خوشی از او نداشته باشند. اردوغان 17 سال است که سفت و سخت پشت هاکان فیدان ایستاده و تقریبا از تمام فعالیت‌هایش حمایت می‌کند. او حتی زمانی‌که در میت مشغول به‌کار بود به‌عنوان شخصیت پشت پرده سیاست خارجی ترکیه شناخته می‌شد.

در دهه نود شمسی برخی تحلیلگران آمریکایی فیدان را در کنار ترکی‌فیصل و سردار سلیمانی از نقش‌آفرینان مهم و تاثیرگذار در خاورمیانه می‌دانستند. در آنکارا فیدان آنقدر جدی گرفته می‌شود که برخی حدس می‌زنند اردوغان او را برای ریاست‌جمهوری در دوره پس از خود آماده کرده و از سایه بیرون آورده است. با همه اینها سفر فیدان به تهران، با توجه به اینکه او از قبل هم روابط مثبتی با تهران داشته، نشان از گسترش ارتباط بین ایران و ترکیه دارد. ارتباطاتی که در یکی دو سال اخیر، بسیار کمرنگ‌تر از قبل شده بود.

کدخبر: ۵۳۶۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر