کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۵۲۱
تاریخ خبر:

دو ‌روایت ویژه ‌از ‌یک قتل و گروگانگیری در میبد و شیراز‌ ‌

دو ‌روایت ویژه ‌از ‌یک قتل و گروگانگیری در میبد و شیراز‌ ‌

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| پنجشنبه‌ای که گذشت و دیروز در دو نقطه کشور شاهد دو ماجرای پرحادثه بودیم. از قتل امیررضا آقايي، جوانی حدودا 17‌ساله که در میبد به قتل رسید و داستان گروگانگیری خونین در شیراز. ماجرای میبد سروصدا کرده است. امیررضا پنجشنبه‌شب در خیابان خرمشهر شهر تاریخی میبد از توابع استان یزد، در یک موكب مشغول پخش شربت و چای نذری بود.

در همین حین چند تبعه افغانستانی که سن‌شان حدود 20 تا 25 سال بود، به موکب آنها نزدیک می‌شوند. با هم درگیر شده و در درگیری یکی از اتباع با چاقو ضربه‌ای به امیررضا می‌زند. مشخص نیست ضربه به قلب یا شاهرگ او اصابت می‌کند اما این پسر جوان در جا روی زمین می‌افتد. در همان حین دوستش که طاقت دیدن این صحنه را ندارد به میان می‌آید تا جان رفیقش را نجات دهد که محمد هم هدف ضربات چاقو قرار می‌گیرد و به‌شدت زخمی می‌شود. امیررضا کشته شده و محمد هم در بیمارستان به‌سر می‌برد.

دستگیری قاتل امیررضا
قاتل امیررضا بعد از 15 ساعت در آزادشهر یزد توسط ماموران دستگیر می‌شود. البته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد با اعلام خبر بازسازی صحنه قتل جوان میبدی در کمتر از ۴۸ ساعت گفت: تاکنون دو متهم در خصوص پرونده قتل جوان میبدی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

چمران بهارلویی گفت: «در این پرونده یک نفر هم به جرم مساعدت در خلاصی مجرم دستگیر شده است.» حالا ماجرای این قتل چه بود؟ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با هفت‌صبح می‌گوید: «اختلاف این چند نفر با جوان کشته شده، از قبل بوده است. امیررضا از اهالی بیده بود. محله بیده جايي که موکبی برای عزاداری در آنجا برپا شده بود. شب قبلش هم این چند نفر با امیررضا درگیری و کل‌کل داشتند. شب حادثه وقتی آنها از راه می‌رسند و امیررضا را داخل موکب می‌بینند شروع به هو کردن او می‌کنند و کل‌کل آغاز می‌شود که با درگیری خونین به پایان می‌رسد.»

جنجال و هیاهو در میبد
اما حواشی این قتل با دستگیری قاتل به پایان نمی‌رسد. اهالی بیده و میبد بسیار از ماجرای قتل امیررضا عصبانی می‌شوند و نسبت به ماجرا واکنش نشان دادند و روز جمعه هم خشم خود را از این ماجرا در نمازجمعه بیان کرده و خواستار رسیدگی جدی شدند. البته در برخی رسانه‌ها عنوان شده که بعد از این ماجرا، مردم خشمگین میبد به خانه‌های افغانستانی‌های مقیم مهمانشهر میبد رفته‌اند و آنجا را آتش زده‌اند.

اما یک منبع آگاه در میبد به هفت‌صبح می‌گوید: «مردم خشمگین مکان ضایعاتی را که اتباع کار می‌کردند یا ضایعات را آنجا جمع‌آوری می‌کردند آتش زده‌اند اما به سراغ خانه‌های مسکونی نرفته‌اند.» روز جمعه پیکر امیررضا تشییع شد و البته که بعد از تشییع او باز هم درگیری‌ها در میبد ادامه داشت.

همچنین در حاشیه نماز جمعه این شهر تنش و درگیری‌هایی رخ داده بود. نمازگزاران با سردادن شعارهایی خواستار مجازات عوامل قتل این جوان شده بودند. مسئولان قضایی، انتظامی و اجرایی شهر همه از مردم خواسته‌اند تا آرامش خود را حفظ کرده و حتما روند رسیدگی به این پرونده تسریع خواهد شد. امیدواریم این جریان به ستیزه جویی علیه اتباع بیگانه در کشور ختم نشود.

گروگانگیری خونین در شیراز
ماجرای دیگری که روز شنبه در شیراز رخ داد یک گروگانگیری بود. در همین یکی دوماه سه گروگانگیری در این شهر انجام شد. ماجرای گروگانگیری دختر و پسر جوان در خیابان خبرنگار شیراز در ساعت 11 صبح شنبه رخ داد. سردار رهام بخش‌حبیبی، رئیس پلیس فارس در تشریح جزئیات گروگانگیری ظهر شنبه شیراز گفت:

«در این حادثه دو نفر گروگان گرفته شدند که یکی از گروگان‌ها قبل از رسیدن پلیس،‌ به دست آدم‌رباها کشته شد. حوالی ساعت ۱۱ در پی تماس با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر اعلام گروگانگیری، ماموران پلیس وارد عمل شدند‌. در این حادثه دو نفر، یکی دختر و دیگري پسر گروگان گرفته شده بودند. ماموران انتظامی در بررسی‌های اولیه در صحنه جرم مطلع شدند یک سواری سمند با 3 سرنشین با تهدید اسلحه دختر و پسری جوان که در خیابان در حال تردد بوده‌اند را ربوده و به محل نامعلومی متواری شده‌اند.

در تحقیقات مشخص شد خودروي آدم‌ربایان در محور شیراز-کازرون در حال تردد است. ماموران خود را به محل رسانده و به ماشین فرمان ایست می‌دهند اما راننده توجهی نمی‌کند و با اقدام به تیراندازی به سمت ماموران، فرار را ادامه می‌دهد. پس از طی مسافتی تعقیب و گریز در تیراندازی متقابل با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح، یک نفر از گروگانگیران مجروح و دیگر همدستش نیز به هلاکت می‌رسد.» فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه دختر گروگان‌گرفته شده صحیح و سالم آزاد و به کانون گرم خانواده بازگشت، گفت: «یک نفر از گروگانگیران (شخص سوم) نیز به سمت کوه‌های اطراف متواری شده که تلاش برای دستگیری او با جدیت ادامه دارد.»

‌ علت گروگانگیری چه بود؟
یک منبع آگاه در شیراز درباره علت گروگانگیری به هفت‌صبح می‌گوید: «مادر و دختری از استان‌های همجوار استان فارس، به‌خاطر اعتیاد پدر و برادرشان از خانه به حالت قهر بیرون می‌آیند. پدر خانواده متوجه می‌شود دوست صمیمی دخترش از محل مخفی شدن او و همسرش خبر دارد. در نتیجه به همراه پسرانش تصمیم گرفته تا دوست صمیمی دخترشان را تعقیب کنند تا به محل مخفی شدن مادر خانواده و دختر دست پیدا کنند.

در نتیجه ظهر شنبه وقتی دختر جوان به همراه پسری از اقوام‌شان در حال تردد در خیابان خبرنگار شیراز بودند با تهدید سلاح گرم توسط این افراد ربوده می‌شوند و گروگانگیران به سمت تنگ ابوالحیات کازرون که در جاده قدیم شیراز- کازرون قرار دارد، می‌روند. در حین تعقیب و گریز ماموران با گروگانگیران، پسری بخت برگشته که همراه دختر جوان بوده کشته شده (پلیس می‌گوید توسط گروگانگیرها) و یک مامور نیز مصدوم می‌شود. همچنین یک گروگانگیر کشته، یکی مجروح و دیگری متواری است. دختر گروگان گرفته شده نیز از ناحیه سر آسیب دیده است.»

البته رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی فارس درباره نحوه گروگان گرفتن این افراد می‌گوید: «آدم‌رباها با پهن کردن دام به بهانه خرید و فروش حیوان خانگی برای گروگان دختر، حوالی خیابان خبرنگار شیراز با ضرب و شتم، این گروگان و همکارش را سوار ماشین خود می‌کنند.» تعقیب گروگانگیر سوم ادامه دارد.

کدخبر: ۵۵۰۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر