کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۲۹۰۱
تاریخ خبر:

دو‌ سوم آمریکایی‌ها نمی‌دانند اوکراین کجای کره‌زمین است

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| آمریکایی‌ها می‌گویند با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بیش از ۱۷۰ (و به نقل از برخی منابع ۱۹۰) هزار نظامی این کشور پشت مرزهای این کشور با اوکراین صف کشیده‌اند و این صف‌آرایی بزرگترین لشکرکشی نظامی یک کشور پس از جنگ جهانی دوم تا‌کنون است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ما دلایل قانع‌کننده‌ای داریم که نشان می‌دهد ارتش روسیه در حال برنامه‌ریزی برای آغاز حمله نظامی ظرف هفته‌های پیش‌رو و حتی چند روز آینده است.

بایدن می‌گوید هدف روس‌ها تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین با بیش از ۲.۵ میلیون جمعیت است و او می‌کوشد بدون هیچ مقابله‌ مستقیمی با این طرح، تمام دلایل و بهانه‌هایی که منجر به این اتفاق می‌شود را از بین ببرد و خاطر روسیه را از تمام نگرانی‌های موجود آسوده کند و بکشود پوتین را از تصمیمش منصرف کند. در این بین بحث و گفت‌وگویی در دو جبهه دیگر بر‌قرار است.

از یک‌سو کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی و نظامی، رفتار آمریکا و روسیه را زیر نظر گرفته‌اند و به‌طور خلاصه می‌گویند اگر بایدن بتواند طی هفته آینده مانع حمله نظامی روسیه به اوکراین بشود و سپس آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با دستی پر از مذاکره با همتای روسی خود بیرون بیاید، آمریکا یکی از دو مسیر پیش‌روی خود برای تثبیت قدرت و سیطره‌اش بر جهان را به خوبی پشت‌سر می‌گذارد و با آسودگی بیشتری به سراغ رویارویی با چین بر سر تایوان خواهد رفت. از سوی دیگر بحثی میان مردم آمریکا در فضای مجازی جاریست که نشان می‌دهد وضعیتی غالب میان آن‌ها وجود ندارد و بسیاری از نظرات ضد‌و‌نقیض یکدیگرند. از این‌رو مرور نتایج نظرسنجی‌ها در این رابطه، خالی از لطف نیست.

ا کثریت مردم در برابر بایدن
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم آمریکا معتقدند آمریکا نباید درباره غائله میان روسیه و اوکراین مداخله کند و بهتر است پایش را از این قضیه بیرون بکشد. این اکثریت ۵۳‌درصدی می‌گویند دخالت آمریکا ممکن است منجر به رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه و شروع یک جنگ بزرگ شود و به همین دلیل ارزش خطر کردن ندارد. ۴۳‌درصد از مردم آمریکا می‌گویند آمریکا وظیفه دارد برای دفاع از دموکراسی و ارزش‌های انسانی در هر کجای دنیا حضور موثر داشته باشد و امروز پوتین می‌خواهد با تجاوز به خاک اوکراین دموکراسی در این کشور را ببلعد و مقابله با روسیه وظیفه‌ای که روی دوش آمریکاست. ۴‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم می‌گویند آمریکا باید مداخله کند و طرف روسیه را بگیرد و از حمله نظامی پوتین به اوکراین حمایت کند.

منش و روش بایدن
اکثر دموکرات‌‌ها معتقدند روش و خط‌مشی بایدن برای جلوگیری از حمله نظامی روسیه به اوکراین روش درست و کارآمدی است. بخشی از جمهوری‌خواهان که رفتار بایدن را خصومت‌جویانه توصیف کردند و معتقدند آمریکا نباید این‌گونه و با این موضع‌گیری‌ها مقابل روسیه بایستد، اعلام کرده‌اند که از روشی که بایدن اتخاذ کرده است رضایت ندارند. بخش دیگری از جمهوری‌خواهان که مخالف دولت پوتین و روسیه‌ و جنگ‌طلب هستند، رفتار بایدن را بسیار دوستانه توصیف کردند و گفتند از روشی که او در پیش گرفته است رضایت ندارند.

به این ترتیب ۴۶‌درصد از مردم آمریکا موافق روش بایدن هستند و از او حمایت می‌کنند، ۳۴‌درصد می‌گویند این روش بسیار دوستانه و ۲۰‌درصد می‌گوید این روش بسیار خصمانه است. ۷۰‌درصد از دموکرات‌ها معتقدند مواضع بایدن درست و به‌جاست، ۵۹‌درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند این موضع‌گیری‌ها از روی ضعف است و مواضع بایدن بسیار دوستانه است و ۲۵‌درصد از جمهوری‌خواهان نیز معتقدند روسیه دوست و متحد آمریکاست و از این‌رو مواضع بایدن بسیار خصمانه است.

جوان‌ها علیه جنگ
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جوانان آمریکایی بر‌خلاف پدران خود تمایل چندانی به مداخله آمریکا در امور جهان و شرکت در جنگ‌های بی‌پایان ندارند. ۶۱‌درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۹ ساله‌های این کشور معتقدند آمریکا نباید در این جنگ احتمالی هیچ مداخله‌ای بکند و تنها ۲۵‌درصد از آن‌ها می‌گویند باید از اوکراین حمایت کند.

همچنین ۵۵‌درصد از جمعیت ۳۰ تا ۶۴ ساله‌های آمریکایی می‌گویند آمریکا نباید دخالتی در ماجرا داشته باشد و ۴۴‌درصد نیز اعتقاد دارند باید حامی اوکراین باشد. اما در بازه سنی آمریکایی‌‌های بیش از ۶۵ سال اکثریت با افرادی است که می‌گویند آمریکا باید در این جنگ دخالت کند و طرف اوکراین را بگیرد. نتایج نظرسنجی‌ها در این بازه سنی نشان می‌دهد ۶۱‌درصد معتقدند آمریکا باید حامی اوکراین باشد و ۳۹‌درصد نیز معتقدند نباید در این ماجرا دخالت کند.

اوکراین کجای نقشه جهان است؟
تنها ۳۴‌درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی توانستند محل حدودی اوکراین در نقشه جهان را شناسایی کنند و ۶۶‌درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی نمی‌دانستند اوکراین کجای جهان قرار دارد. این آمار در حالی است که‌ ۷۶‌درصد از شرکت‌کنندگان قادر به شناسایی روسیه روی نقشه بودند ولی نمی‌دانستند که اوکراین که همسایه این کشور است و با روسیه پهناور مرز مشترک دارد. با این حال همچنان رکورد آمریکایی‌ها در عدم شناسایی ایران بر روی نقشه جهان پابرجاست و تنها ۲۸‌درصد از آن‌ها توانستند ایران را روی نقشه جهان نشان دهند.

کدخبر: ۴۴۲۹۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر