کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۱۱۸
تاریخ خبر:

دولتِ جوانِ انقلابی؛ مروری بر ‌‌انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی

روزنامه هفت صبح | نتایج مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی نشان می‌دهد که «گابریل بوریک»،۳۵ساله، فرزند خانواده‌ای مهاجر از کرواسی و کاتالونیای اسپانیا توانسته بر «خوزه آنتونیو کاست» آلمانی الاصل پیروز شود. بوریک ۵۶درصد آرا را به دست آورده و کاست ۴۴درصد.به این ترتیب از ۱۱ مارس سال ۲۰۲۲ (۲۱ اسفند ۱۴۰۰) که بوریک رسما به مقام ریاست‌جمهوری خواهد رسید؛ او عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهوری دنیا و جوان‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ این کشور آمریکای جنوبی را از آن خود خواهد کرد.

او نامزد مورد حمایت ائتلاف چپ‌های شیلی و یکی از رهبران جنبش دانشجویی و اعتراضات خیابانی بود که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد.
شیلی با ۱۹میلیون نفر جمعیت بالاترین درآمد سرانه را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد و در دهه‌های گذشته توانسته به طور چشمگیری فقر را کاهش دهد. اما همچنان مشکل نابرابری اجتماعی مهم‌ترین معضل شیلی است. یک چهارم ثروت کشور متعلق به یک درصد جمیعت است، بخش بزرگی از سیستم بهداشتی و آموزشی خصوصی است و مردم این کشور خود را بسیار وابسته به طبقه خاص و ثروتمند این جامعه احساس می‌کنند.

حالا اما، از ریاست جمهوری بوریک به عنوان آغاز مرحله‌ای جدید در تاریخ شیلی یاد می‌شود؛ مرحله‌ای که قرار است مردم شیلی به‌طور کامل با میراث بر جای مانده از آگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی خداحافظی کرده و برگ جدیدی در تاریخ این کشور بگشایند تا جایی که بسیاری این انتخابات را مهم‌ترین انتخابات شیلی از سال ۱۹۹۰ و بازگشت دموکراسی به این کشور می‌دانند.

بوریک وعده داده که سیاست اقتصادی کشور را از میراث دیکتاتور نظامی سابق، آگوستو پینوشه آزاد کند. او همچنین وعده فراهم کردن امکانات بهتر بهداشت و سلامتی را داده و گفته برای حقوق مهاجران و بومیان تلاش خواهد کرد و نیز سیستم آموزشی کشور را بهبود می‌بخشد. بوریک به حامیان خود وعده داده که با اصلاح نظام بیمه درمانی و بازنشستگی، سرمایه‌گذاری در صنایع سبز و کاهش ساعت کاری هفته از ۴۵ به ۴۰ ساعت، بی‌عدالتی اقتصادی در این کشور را درمان کند.

البته هیچ یک از دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، از جریان اصلی سیاسی این کشور نبودند. خوزه کاست، رقیب بوریک که بلافاصله هم شکست خود را پذیرفت از جناح راست افراطی بود و به طرفدارانش قول داده بود که مالیات‌ها را کم کند و علیه مهاجران غیرقانونی و نیز مجرمان قوانین سخت‌تری وضع کند. او پدر ۹ فرزند و کاتولیکی سفت و سخت است و به عنوان یکی از طرفداران پینوشه شناخته می‌شود و معروف به ترامپ شیلی شده بود اما حالا او شکست خورده و باید آغاز دوره چپ‌ها در شیلی را نظاره‌گر باشد.

کدخبر: ۴۳۲۱۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر