کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۵۴۰
تاریخ خبر:

دوراهی سرنوشت‌ساز پیش‌روی‌ خریداران مسکن

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ اگر آخرین آمارهای طرح جهش مسکن را مرور کنیم با حداقل دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برخورد خواهیم کرد که با هزار امید و آرزو وارد سامانه شده‌اند و در دلشان دعا می‌کنند طرح دولت سیدابراهیم رئیسی در حوزه مسکن در همان چهار سال وعده داده شده محقق شود. اجابت دعا با خداست اما اینجا روی زمین بخشی از فشار کار روی شانه‌های رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی خواهد بود که دیروز از کلنگ‌زنی ۸۰۰ هزار واحد طرح جهش مسکن تا پایان سال خبر داده و سپس از وعده‌ای جدید رونمایی کرد: تهرانی‌ها می‌توانند با ۱۵۰ میلیون تومان صاحبخانه شوند.

مهلت ثبت‌نام طرح جهش مسکن دو روز دیگر به پایان می‌رسد و فقط حدود ۴۸ ساعت فرصت دارید تا تکلیف خودتان را روشن کنید. به‌نظر شما برای صاحبخانه شدن ورود به سامانه و ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن سریع‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر است یا استفاده از وام فعلی خرید مسکن با سقف ۴۵۰ میلیون تومان؟ در این نوشته موضوع را با فوریت بررسی خواهیم کرد.

قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن، سالانه یک میلیون واحد و در مجموع طی چهار سالِ دولتِ سیزدهم، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود. وزارت راه و شهرسازی چندی قبل اعلام کرد، بانک‌های عامل، به متقاضیان این طرح وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌کنند اما رقم اقساط می‌تواند به‌شکلی چشمگیر کاهش پیدا کند. دولت به‌منظور حمایت از اقشار مختلف که جامعه هدف طرح نهضت ملی مسکن را تشکیل می‌دهند، قرار است پرداخت بخشی از اقساط وام را برعهده بگیرد.

محاسبه غیررسمی اقساط برای متقاضیان طرح جهش مسکن
اطلاعات فعلی نشان می‌‌دهد میزان تسهیلات از ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان و نرخ بهره از پنج تا ۱۸ درصد متغیر است. اگر قرار باشد وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره پنج درصدی به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود، مبلغ قسط ماهانه این وام در سال اول دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می‌شود.

این مبلغ در دوره پنجم (سال پنج) به دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و در سال دهم به سه میلیون و ۲۷ هزار تومان می‌رسد. در سال پانزدهم میزان اقساط ماهانه به سه میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و در سال بیستم میزان اقساط به چهار میلیون و ۶۹ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. در مجموع کل پرداخت و سود این تسهیلات به ترتیب ۷۴۸ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان و ۲۹۸ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان است. با این حال پولی که شما در سال بیستم به‌عنوان قسط خرید خانه پرداخت می‌کنید با توجه به رشد تورم در ایران عددی به‌حساب نمی‌آید.

اگر این وام با سود ۱۸ درصد به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود میزان اقساط ماهانه در دوره اول (سال نخست) شش میلیون و ۱۹ هزار تومان و در سال پنجم شش میلیون و ۷۷۵ هزارتومان خواهد بود. در سال دهم از دوره بازپرداخت ۲۰ ساله مبلغ قسط هفت میلیون و ۸۵۴ هزار تومان است. در ۱۲ ماه سال پانزدهم اقساط ماهانه وام ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن، ۹ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم مبلغ اقساط به ۱۰ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. در واقع متقاضی نهضت ملی مسکن پس از ۲۰ سال و در سال ۱۴۲۰ برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۸ درصد، یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد. سود این وام حدود ۱.۵ میلیارد تومان است.

همچنین اقساط وام ۲۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره پنج درصد در سال اول حدود ۱.۳ میلیون تومان، سال پنجم حدود یک میلیون و ۴۵۱ هزار تومان، سال دهم حدود یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان، در سال پانزدهم یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و در سال بیستم دو میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه دوازدهم سال بیستم ۴۱۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام ۱۶۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

اقساط همین وام با نرخ بهره ۱۸ درصد به ترتیب در سال اول سه میلیون و ۳۴۴ هزار تومان، سال پنجم سه میلیون و ۷۶۴ هزار تومان، سال دهم چهار میلیون و ۳۶۳ هزار تومان، سال پانزدهم، پنج میلیون و ۵۸ هزار تومان و در سال بیستم پنج میلیون و ۸۶۴ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام یک میلیارد و ۷۸ میلیون تومان است، ‌یعنی سود حدود ۸۲۸ میلیون تومانی برای وام ۲۵۰ میلیون تومانی.

رستم قاسمی در دفاع از رقم اقساط مطرح شده می‌گوید با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۱۸ درصد که شورای عالی پول و اعتبار برای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته خودش یک مزیت است. نکته دیگر اینکه تسهیلات ۲۰ ساله است. امروز اگر یک نفر این وام ۱۸ درصد را دریافت کند و به طور مثال پنج میلیون تومان بپردازد با توجه به تورم کشور ما تا ۱۵ سال آینده پرداخت اقساط ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی نیست.

راه‌سریع‌تری برای صاحبخانه شدن نیست؟
مهرماه امسال سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم از سوی بانک مسکن افزایش یافت. بر این اساس در شهر تهران وام انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۴۰۰ میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان است. در مجموع این وام برای تهرانی‌ها ۴۸۰ میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، وام انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۳۲۰میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان. به عبارت دیگر سقف وام در مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین در سایر مناطق شهری وام انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۲۴۰میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان و در مجموع برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان است.

متقاضی این وام، در ابتدا باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق حق تقدم خریداری کند. به‌عنوان مثال برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی متقاضی باید ۹۶۰ برگه خریداری کند که با قیمت امروز این اوراق حدود ۸۲ میلیون تومان را همان ابتدا پرداخت کند. البته اخیرا با تصمیم بانک مسکن متقاضی برای دریافت وام خرید مسکن فقط نصف اوراق را خریداری می‌کند. به عبارت دیگر با توجه به شرایط جدید، هزینه خرید اوراق حق تقدم برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی به حدود ۴۱ میلیون تومان کاهش می‌یابد. فرض را بر این می‌گیریم که متقاضی وام خرید مسکن را در شهر تهران دریافت کرده، حال نوبت به محاسبه بازپرداخت اقساط می‌رسد. سود این وام ۱۷٫۵ درصد است که باید در یک دوره حداکثر ۱۲ ساله بازپرداخت شود.

اقساط وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه شش میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم بالغ بر ۹۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود، به‌عبارت دیگر سود این وام ۵۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود. اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت پنج‌ساله با نرخ سود ۱۷٫۵ درصد ماهانه حدود دو میلیون تومان است. سود این وام حدود ۴۰ میلیون و کل بازپرداخت آن ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

یک متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه هشت میلیون و ۶۶۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. مجموع بازپرداخت وام ۴۸۰ میلیون تومانی بالغ بر یک ‌میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و کل سود وام ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود که با احتساب هزینه اولیه خرید اوراق حق‌تقدم به حدود ۶۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

اگر قرار باشد شخصی در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران به جز پردیس با توجه به قیمت‌های بالای آن، بخواهد مسکن خریداری کند باید از وام ۳۲۰ میلیون تومان (با احتساب وام ۸۰ میلیونی تعمیر) استفاده کند. مبلغ اقساط ماهانه این وام حدود چهار میلیون تومان در بازپرداخت ۱۲ ساله است. سود این وام نیز ۳۳۵ میلیون تومان خواهد بود. قسط وام ۸۰ میلیون تومانی دو میلیون تومان و سود آن ۴۰٫۵ میلیون تومان است. مجموع اقساط این وام شش میلیون و سود مجموع آن ۳۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

کدخبر: ۴۳۴۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر