کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۶۷۵
تاریخ خبر:

دوئل سرنوشت‌ساز ‌تهران و اصفهان قبل از دربی

درست پیش از دربی برگشت، پرسپولیس در اصفهان مهمان سپاهان خواهد بود و استقلال در تهران از ذوب‌آهن پذیرایی خواهد کرد
دو بازی امشب اصفهان و تهران‌ می‌تواند هم سرنوشت لیگ برتر را تحت تاثیر قرار دهد و هم وضعیت سرخابی‌ها را قبل از دربی زیر و رو کند. بازی سپاهان و پرسپولیس که به نوعی فینال لیگ برتر هم محسوب می‌شود اگر با پیروزی سپاهان تمام شود، می‌تواند استقلال را با روحیه‌ای خوب به مصاف ذوب‌آهن و البته دربی برگشت بفرستد و برد پرسپولیس هم استرس شاگردان مجیدی برای بازی امشب و دربی افزایش خواهد داد.

*** سپاهان-پرسپولیس؛ در حد فینال لیگ برتر
تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که سرخپوشان پایتخت با پیروزی در مقابل حریف، به صدر جدول بازخواهند گشت و با یک بازی کمتر، جایگاه سپاهان را پس خواهند گرفت‌ اما شاگردان نویدکیا نیز در ورزشگاه خانگی خود، به سادگی مغلوب نخواهند شد. آخرین شکست پرسپولیس در اصفهان، به ۲۰۹۴ روز قبل برمی‌گردد. جایی که در چارچوب لیگ پانزدهم، تیم سپاهان توانست شاگردان برانکو ایوانکوویچ را ۴بر۲ شکست دهد. نکته جالب اینکه در آن بازی قرمزها ۲بریک از حریف پیش افتادند اما ناگهان یک گل به خودی و دو گل توسط عقیلی و خلعتبری، ورق را برگرداند. آن بازی در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد.

تا پیش از لیگ شانزدهم، سپاهان چهار بازی متوالی را در اصفهان به سود خود خاتمه داد و پرسپولیس حتی یک تساوی هم کسب نکرد؛ یعنی در لیگ‌های پانزدهم، چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم. ولی بعد از آن پرسپولیس بدون باخت ماند و سه پیروزی را هم به دست آورد که البته آخری با رای کمیته انضباطی بود.

از دی ماه ۱۳۸۲ تا شهریور ۱۳۹۵ پرسپولیس در حسرت پیروزی خارج از خانه مقابل سپاهان ماند. در آن دوره تیم وینکو بگوویچ با گل‌های پیروانی و جمشیدی به برتری رسیدند و در لیگ شانزدهم تیم برانکو ایوانکوویچ، سپاهان را دبل کرد و در حضور پیروانی به عنوان سرپرست، جام را بالای سر برد. در تاریخ لیگ برتر، تعداد پیروزی‌های سپاهان بیشتر از پرسپولیس است. طلایی‌پوشان ۱۳ بار برنده شدند و پرسپولیس ۱۱ مرتبه. حالا تیم یحیی می‌تواند این اختلاف را کمتر کند.

در لیگ برتر و پیش از لیگ بیستم، هیچگاه مربیان پرسپولیس و سپاهان، همزمان از پیشکسوتان این دو تیم نبودند‌ اما حالا یحیی و نویدکیا، تلاش می‌کنند تا اولین برنده در دوئل پیشکسوت‌های پرسپولیس و سپاهان باشند. آخرین باری که سپاهان فصل را بالاتر از پرسپولیس به اتمام رساند، در لیگ چهاردهم بود که آنها موفق به شکست پرسپولیس شدند.

حالا هم برای اینکه طلایی‌پوشان فصل را بالاتر از پرسپولیس تمام کنند، به یک پیروزی نیاز دارند. اردیبهشت، ماه دوئل قهرمانی پرسپولیس با سپاهان است؛ در سال ۱۳۸۷ قرمزها با دو گل خلیلی و حیدری، دراماتیک‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را رقم زدند و در سال ۱۳۹۲ یاران محرم نویدکیا، روز خداحافظی علی کریمی را به یکی از تلخ‌ترین روزهای هواداران پرسپولیس تبدیل کردند؛ این بار چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

*** دربی، دردسر مضاعف یحیی
پرسپولیس برای بازگشت به صدر قبل از دربی باید سپاهان را در اصفهان را ببرد و به نظر می‌رسد تمام تمرکز کادر فنی و بازیکنان این تیم باید معطوف به همین بازی باشد اما برگزاری دربی بعد از این بازی، باعث می‌شود تا بازیکنان پرسپولیس کمی مراقب باشند که با محرومیت یا مصدومیت احتمالی، دربی را از دست ندهند و همین می‌تواند برگ برنده سپاهان باشد و این تیم را از لحاظ روحی و روانی در موقعیت بهتری نسبت به پرسپولیس قرار بدهد. سرلک اگر امشب کارت زرد بگیرد دربی را از دست خواهد داد و کامیابی نیا، نوراللهی و سیدجلال حسینی هم مصدومیتی جزئی دارند که اگر امشب بازی کنند ممکن است برای‌شان گران تمام شود!

*** استقلال-ذوب‌آهن؛ یک پیش‌دربی سخت
پس از صعود و صدرنشینی دراماتیک از لیگ قهرمانان آسیا، حالا اعتماد هواداران استقلال به فرهاد مجیدی بیشتر از قبل شده است. مجیدی البته قبل از آسیا هم در لیگ برتر نتایج خوبی گرفته بود و سومین تجربه حضور او روی نیمکت استقلال، فعلا موفق‌ترین دوره کاری او در این تیم است اما آنچه ‌ عیار او را مشخص می‌کند و معیار موفقیت نهایی‌اش خواهد بود، نتیجه گرفتن در لیگ برتر است.

چیزی که از همین امشب دوباره شروع می‌شود و اولین مانع بر‌سر راه استقلال و مجیدی، ذوب‌آهن است. تیمی که با مجتبی حسینی شرایط بهتری پیدا کرده و دیگر تیمی ازپیش باخته به حساب نمی‌آید. استقلال در بازی امشب باید مراقب بازیکن اسبق خودش هم باشد. فرشاد محمدی‌مهر که در استقلال یک نیمکت‌نشین محض بود، در نیم‌فصل دوم ستاره بی‌چون و چرای ذوب‌آهن بوده و با سه سوپرگل از روی ضربات ایستگاهی، لقب روبرتو کارلوس ایرانی را از سوی فوتبالدوستان ایرانی دریافت کرده ‌ و امشب انگیزه فوق‌العاده‌ای دارد که به استقلال هم از این گل‌ها بزند.

*** محرومیت شجاعیان، مگر بازی هم کرده که چهار کارته شود؟
استقلال هم مثل پرسپولیس نمی‌تواند همه تمرکزش را روی بازی امشب بگذارد و نگران دربی است. علاوه براین که محمد مرادمند در صورت گرفتن کارت زرد دربی را از دست خواهد داد، او و سایر استقلالی‌ها هم باید مراقب مصدومیت یا محرومیت‌های احتمالی باشند. استقلال البته امشب وریا غفوری و فرشید اسماعیلی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و داریوش شجاعیان هم چهار کارته است و این بازی را از دست داده ‌. البته عجیب است که شجاعیان که بیش از نیمی از فصل را مصدوم و ناآماده بوده و کمتر به میدان رفته، کی فرصت کرده این چهار کارت زرد را از داوران دریافت کند!

*** پیکان-تراکتور؛ خطیبی سهمیه آسیا را می‌خواهد
دیگر بازی امشب در تهران بین پیکان و تراکتور برگزار می‌شود. تیم تبریزی پس از صعود معجزه‌آسا در آسیا، باروحیه‌ای فوق‌العاده به لیگ برتر برگشته و به دنبال کسب سهمیه آسیاست. البته خطیبی در این بازی دژاگه را به دلیل استراحت دادن! در اختیار ندارد اما به نظر می‌رسد تراکتور کاملا آماده و سرحال است و حتی بدون دژاگه و شجاعی و … هم می‌تواند از پس میزبانش بربیاید. پیکان در سه بازی آخر خود بردی نداشته و روندی نزولی را طی می‌کند.

کدخبر: ۳۸۸۶۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر