کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۷۳۰
تاریخ خبر:

دلایلی که شاید سد راه قهرمانی استقلال شوند

روزنامه هفت صبح | استقلال لیگ بیستم را با قدرت شروع کرد و تا الان که هفته بیستم این رقابت‌ها سپری شده شرایط ایده‌آلی را در جدول دارد، به طوری‌که هم‌اکنون با ۴۸ امتیاز در صدر جدول قرار گرفته است. در حال حاضر تکلیف قهرمانی استقلال دست خودش است؛ چون صدر جدول را در اختیار دارد و می‌تواند با کسب امتیازات لازم در بازی‌های باقیمانده لیگ، پس از سال‌ها به قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند‌ اما برخی اتفاقات در حال رخ دادن است که می‌تواند سد راه استقلال برای قهرمانی در لیگ شود؛ اتفاقاتی که عوامل این تیم بیشترین نقش را در آن داشته‌اند.

خط حمله کم‌جان
رودی ژستد با سابقه بازی در استون‌ویلا و گلزنی به لیورپول به استقلال آمد اما هرگز مهاجم گلزنی برای استقلال نشد. او در ۱۶ بازی تنها ۲ گل به ثمر رسانده که آمار قابل قبولی نیست و یکی از آنها هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. او البته یکی دو پاس گل داده و روی نبردهای هوایی هم موفق عمل می‌کند اما آیا این تمام خواسته و انتظار کادر فنی استقلال از مهاجمی خارجی است که چند صدهزار دلار بابتش هزینه شده است؟

عجیب اینکه ارسلان مطهری نسبت به ژستد عملکرد بهتری داشته است. مطهری در حالی ذخیره طلایی مجیدی لقب گرفته که در چهار گلی که برای استقلال در لیگ و جام حذفی به ثمر رسانده به عنوان یار تعویضی وارد میدان شده است. به نظر می‌رسد مجیدی به ژستد بازی می‌دهد، تنها به این خاطر که این بازیکن با نظر وی به استقلال آمده و برای جذبش هم هزینه‌ زیادی انجام شده و نمی‌خواهد زیر بار این موضوع برود که ژستد خرید موفقی برای استقلال نبوده است.

تصمیمات اشتباه کادرفنی و مدیریت و گل به خودی آنها
دومین عاملی که می‌تواند باعث عدم قهرمانی استقلال شود، برخی تصمیماتی است که سرمربی تیم برای نظم دادن به تیمش می‌گیرد که بعضا باعث حاشیه شده است؛ از جمله این تصمیمات جریمه وریا غفوری است آن هم در شرایطی که استقلال بعد از، از دست دادن دو مدافع اصلی‌اش به او احتیاج داشت. غفوری که نقش زیادی در چند سال حضورش در استقلال داشته و حضورش در ترکیب استقلال نوعی وزنه است، می‌توانست در بازی مقابل نساجی کمک بسزایی کند.

وریا در هر صورت کاپیتان تیم است و مجیدی می‌توانست در این شرایط از این اتفاقات چشم‌پوشی کند تا آرامش تیم قبل از دیدار مقابل نساجی بر‌هم نریزد. صحبت‌های مجیدی در نشست‌های خبری هم حاشیه‌های زیادی برای شخص او و تیمش ایجاد می‌کند. او با صحبت‌هایی که درباره سیاوش یزدانی کرد، رابطه مدافعان تیم ملی را با مدافع تیمش خراب کرد و شانس دعوت دوباره به تیم ملی و احتمالا حضور در جام‌جهانی را از او گرفت.

فریب خوردن از آمار گل‌های خورده
سومین عامل که شاید سد راه قهرمانی استقلال شود، جدایی دو مدافع تاثیرگذار این تیم به خاطر خدمت سربازی است. یزدانی و مرادمند که عملکرد خوبی در لیگ بیستم داشتند نقش زیادی در تعداد کم گل خورده این تیم ایفا کردند. در حال حاضر این تیم با دریافت ۶ گل بهترین آمار خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد و یکی از عوامل صدرنشینی استقلال همین موضوع بوده است.

حال با توجه به اینکه این دو بازیکن سرباز شده‌اند و تا مدت‌ها از استقلال دور خواهند بود، خط دفاعی استقلال با تغییرات زیادی همراه شد که این موضوع در بازی با نساجی کاملا مشهود بود. محمد دانشگر، عارف غلامی و چشمی عملکرد خوبی را در بازی مقابل نساجی نشان ندادند و این نشان داد برای رسیدن به آمادگی و اینکه بتوانند خط دفاعی استقلال را رهبری کنند زمان زیادی خواهد برد.

روزبه چشمی با دوران اوجش فاصله زیادی گرفته و غلامی هم به تازگی از بند مصدومیت آزاد شده و زمان زیادی را برای رسیدن به آمادگی کامل نیاز دارد. شاید اگر باشگاه از ابتدای فصل اعلام می‌کرد که یزدانی و مرادمند در تاریخی مشخص باید اعزام شوند، مجیدی فرصت لازم را برای هماهنگ‌سازی دفاع در زمان نبود این دو بازیکن داشت.

حال مجیدی به دنبال چند مدافع است و باید نهایت تلاشش را بکند تا تفکر گل نخوردن را دوباره به خط دفاعی تیمش تزریق کند. نکته مهم اینکه استقلال از نظر آماری در خط دفاع فوق‌العاده کار کرده ‌ اما این تمام واقعیت نیست و مجیدی باید ضعف‌های بزرگ خط دفاعی تیمش را هم ببیند؛ ضعف‌هایی که حتی در زمان حضور یزدانی و مرادمند هم به چشم می‌آمد و در غیاب آنها قطعا بیشتر هم خواهد شد.

بی‌برنامگی در حمله
عامل چهارم نداشتن پلن B است. بار‌ها دیده شده مجیدی در زمانی که بازی گره می‌خورد پلن B ندارد، نکته‌ای که در دیدار مقابل نساجی به چشم آمد و شاگردان الهامی توانستند تاکتیک‌های مجیدی را خنثی کنند. در بازی مقابل نساجی کوین یامگا که موثرترین بازیکن این فصل استقلال بود توسط بازیکنان حریف مهار و تبدیل به ضعیف‌ترین بازیکن میدان شد.

در چنین وضعیتی مجیدی نتوانست راهی برای خروج یامگا از این شرایط پیدا کند. او در تغییر سیستم و برنامه تیمش هم ناکام بود و در حالی که در دقایق پایانی بازی تیمش نیاز به حمله بیشتر روی دروازه حریف داشت، کمتر صاحب توپ شد و فرصتی هم به دست نیامد. در واقع مهار یامگا و یکی دو بازیکن دیگر، استقلال را به تیمی خنثی و بی‌خطر تبدیل می‌کند و اگر سایر تیم‌ها هم بتوانند این کار را انجام دهند، به احتمال زیاد استقلال در ادامه فصل امتیازات بیشتری از دست خواهد داد و شانس قهرمانی‌اش کمتر خواهد شد.

کدخبر: ۴۴۴۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر