کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۴۵۲
تاریخ خبر:

دعوا بر سر ‌«خاتون ایالت جورجیا»

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | در ماه‌های منتهی به انتخابات بسیاری از چهره‌ها از جمله دونالد ترامپ، جمهوری‌خواهان و حتی عده قابل توجهی از دموکرات‌ها، نامزدی به نام جو بایدن را به هیچ وجه جدی نمی‌گرفتند و به سرنوشت رقابت او با ترامپ خوشبین نبودند. از این رو تمامی آنها در اقدامی هماهنگ بایدن را به صفت «ضعیف‌ترین نامزد دموکرات تاریخ» مزین کردند.

حالا نتایج نهایی و رسمی انتخابات که روز گذشته منتشر شد، از افزایش بیش از یک میلیونی آرای عمومی بایدن و کسب رای تاریخی ۸۱ میلیونی توسط او و اختلاف هفت میلیونی با آرای ترامپ خبر می‌دهند. بنابراین ضعیف‌ترین نامزد دموکرات تاریخ به گمان عده‌ای، توانست با اتکا بر توانایی‌ها و برنامه دقیق خود و نیز به واسطه ترس و تنفری که مردم از ترامپ و اعتمادی که به سران حزب دموکرات و توصیه آنها داشتند تاریخ‌ساز شود و رکوردها را طوری جابه‌جا کند که بسیار بعید باشد کسی بتواند در آینده‌ای نزدیک به آن نزدیک شود.

دموکرات‌ها در روز سوم نوامبر همراه با رقابت ریاست جمهوری، برسر کرسی‌های مجلس نمایندگان و نیز مجلس سنا رقابت می‌کردند. هرچند دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار داشتند چند کرسی را به جمهوری‌خواهان واگذار کردند اما همچنان اکثریت این مجلس را با اختلاف کمتری حفظ کردند. در مجلس سنا که اکثریت آن تا پیش از این انتخابات با ۵۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی از آن جمهوری‌خواهان بود، رقابت سخت‌تر و نزدیک‌تری صورت گرفت. هنوز سرنوشت دو کرسی ایالت جورجیا مشخص نشده است و دموکرات‌ها در این رقابت و تا اینجای کار توانستند دو کرسی از کرسی‌های جمهوری‌خواهان را تسخیر کنند و روی هم رفته تاکنون ترکیب مجلس سنا ۵۰ بر ۴۸ به نفع جمهوری‌خواهان باشد.

اگر دموکرات‌ها بتوانند هر دو نامزد خود در ایالت جورجیا را به مجلس بفرستند هر حزب در سنا به طور برابر ۵۰ سناتور خواهد داشت. بر اساس قانون اساسی آمریکا معاون رئیس‌جمهور، رئیس مجلس سنا خواهد بود اما این مقام بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و تاثیری بر روند قانون‌گذاری در این کشور ندارد. تنها در یک صورت این مقام از جنبه تشریفاتی خود خارج می‌شود و آن حالتی است که آرای موافق و مخالف بر سر لایحه‌ یا موضوعی به طور مساوی تقسیم شده باشد و در این حالت معاون رئیس جمهور صاحب یک رای مهم و تعیین‌کننده است.

بنابراین می‌توان گفت با توجه به تک رای کامالا هریس به عنوان رئیس مجلس سنا، اگر دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات جورجیا پیروز شوند مجلس سنا هم در ید دموکرات‌ها خواهد بود. می‌توان گفت این فرصت طلایی که کاخ سفید و کنگره همزمان در ید دموکرات‌ها باشد، هدیه‌ای از جانب خداوند به آنهاست.
جورجیا به طور سنتی و مرسوم ایالتی محافظه‌کار و حامی جمهوری‌خواهان بوده است اما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با رای به بایدن تغییر رویه داد و از این رو به وحشت و نگرانی در اردوگاه جمهوری‌خواهان افزود.

در هفته‌های اخیر ترامپ با فشار بر برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت جورجیا خواستار ابطال بخشی از آرا در این ایالت به دلیل تقلب بود و البته کمپ مانند دیگر فرمانداران جمهوری‌خواه دست رد به سینه ترامپ زد. تسلسل سخنان ترامپ مبنی بر بی‌عرضگی کمپ در حراست از آرای مردم ممکن است اعتماد بخشی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را سلب و آنها را نسبت به مشارکت در انتخابات مجلس سنا دلسرد کند.

از این رو جمهوری‌خواهان بر آن شدند تا با حضور حداکثری خود در جورجیا، آتش و تنور رقابت در این ایالت را مضاعف کنند و ترامپ و پنس به همین منظور در این ایالت حاضر شده‌اند و خواهند شد. از سوی دیگر بایدن و هریس هم راهی جورجیا خواهند شد تا آخرین جبهه را هم به نفع خود فتح کنند. پیروزی تیم دموکرات‌ها در جورجیا می‌تواند علاوه بر تاثیر در مسائل داخلی، پالس بسیار مثبتی از آمریکا به کشورهایی نظیر ایران و چین بفرستد و این اعتماد را در جامعه جهانی ایجاد کند که کلیت سیستم اجرایی و قانون‌گذاری در آمریکا یک‌صدا و همدل است و این اراده را دارد تا تمامی مسائل موجود را با گفت‌وگو و دیپلماسی حل کند.

کدخبر: ۳۶۲۴۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر