کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۳۲۶
تاریخ خبر:

دست نوجوانان سوئدی در قتل راننده تاکسی تبریزی

دست نوجوانان سوئدی در قتل راننده تاکسی تبریزی

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| روز پنجشنبه رسانه‌های سوئدی و به دنبال آن رسانه‌های انگلیسی زبان خبر دادند که حکم مجازات نوجوانانی که حدودا 9 ماه پیش یک راننده تاکسی ایرانی را به طرز فجیعی به قتل رسانده بودند اعلام شده است. این پرونده در سوئد به یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های جنایی اخیر تبدیل شده و بسیاری اهمال کاری پلیس را در وقوع این قتل دخیل می‌دانند.

از 9 ماه پیش پرونده‌ای با عنوان «قتل تاکسی» در رسانه‌های سوئدی مورد توجه زیادی قرار گرفت چرا که سن پایین متهمان، این پرونده را از آنچه هست عجیب‌تر کرده است. فوریه امسال دختری 14ساله در سوئد به پلیس مراجعه و ادعا کرد که یک راننده تاکسی ماه‌ها پیش به او تجاوز کرده است اما پلیس به دلیل نبود شواهد کافی این شکایت را پیگیری نکرد. بی‌توجهی پلیس به این ماجرا باعث شد این دختر و دوستانش بخواهند خودشان عدالت را اجرا کنند و خیلی زود قربانی تجاوز، مظنون به قتل شد.

حدودا یک ماه بعد از ثبت شکایت، ماشین تاکسی این مرد در یک پارکینگ عمومی پیدا شد، در حالی که هفت روز تاکسیمتر آن روشن مانده و برف ماشین را به‌طور کامل پوشانده بود. پلیس پنج روز بعد جنازه این مرد را در 500متری ماشینش در حالی که در جنگل از درخت به دار آویخته شده بود پیدا کرد. مشخص شد این راننده تاکسی مردی 26ساله و متولد تبریز بوده اما نامی از او در رسانه‌ها منتشر نشد.

شناسایی متهمان نوجوان پرونده
پلیس تنها مظنون این پرونده، یعنی همان دختری را که از او شکایت کرده بود به اداره پلیس فراخواند و خیلی زود در بازجویی‌ها مشخص شد این دختر در قتل او دست داشته‌ است. اما یک دختر 14 ساله چطور می‌توانست به تنهایی یک مرد را بکشد و جنازه‌اش را از درخت آویزان کند؟ تحقیقات بیشتر نشان داد که چهار برادر 15 تا 19ساله که از دوستان این دختر بودند در این قتل دست داشته‌اند.

با اینکه هیچ کدام از این پسرها تا به امروز اتهام قتل را قبول نکرده‌اند اما شواهد خلاف آن را نشان می‌دهد. تحقیقات پلیس نشان داد که موجودی حساب این مرد ایرانی بعد از قتل به حساب یکی از این پسرها منتقل شده است. همچنین آن‌ها قبل از قتل ماسک، چسب و طناب خریده بودند و همان نوع طناب در صحنه قتل استفاده شده بود. پلیس‌ توانست دی‌ان‌ای راننده را روی ژاکت یکی از آن‌ها و دی‌ان‌ای مظنونان را روی طناب دار شناسایی کند. حتی برخی از متعلقات مقتول مانند گواهینامه در خانه یکی از پسرها پیدا شد.

اثری از دختر 14ساله و یکی از برادران 15ساله در صحنه قتل دیده نشده اما آن‌ها به همکاری در قتل متهم شده‌اند. شواهد نشان می‌دهد این دو نفر مقتول را به صحنه جرم کشانده و خودشان محل را ترک کرده‌اند. یکی دیگر از شواهدی که علیه این افراد وجود دارد پیام‌هایی است که قبل از وقوع جرم بین یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. چهار روز قبل از اینکه راننده تاکسی ناپدید شود، این دختر به یکی از دوستانش پیام داد: «برادران دوستم قرار است با متجاوز ملاقات داشته باشند. هاهاها» هیچ کدام از پسرها قتل را گردن نگرفته‌اند اما دختر نوجوان در بازجویی‌ها گفته که قرار فقط بر ضرب و شتم بوده، نه اینکه او را به قتل برسانند.

جنگل پایان راه راننده ایرانی
او برای کشاندن راننده تاکسی به جنگل و عملی کردن نقشه خود، به راننده پیام داده بود تا او را در جنگل ملاقات کند و یک بطری نوشیدنی الکلی هم با خود بیاورد. وقتی مرد 26 ساله به محل ملاقات رسید سه برادر تا سر حد مرگ او را کتک زدند، خفه کردند و با طناب از درخت آویختند. برخی دوستان آن‌ها به پلیس گفته‌اند که سه برادر گفته بودند که می‌خواهند یک متجاوز را بکشند و بعدها هم گفتند که این کار را انجام داده‌اند.

حالا دادگاه بدوی اوپسالا برادر 19ساله که عامل اصلی این قتل بوده را به حبس ابد محکوم کرده است. دو برادر ۱۶ساله به ۴ سال زندان در مرکز مراقبت از نوجوانان بزهکار محکوم شده‌اند. دختر ۱۴ساله و برادر ۱۵ساله هم به این خاطر که در صحنه قتل حضور نداشتند به ۳ سال و شش ماه زندان در مرکز مراقبت از نوجوانان بزهکار محکوم شده‌اند.

دادستان پرونده، این جنایت را هم از نظر بی‌رحمی و هم از نظر سن پایین عاملین آن تکان‌دهنده و کم‌سابقه توصیف کرده است. همچنین پلیس این پرونده تایید کرده که اگر شکایت آن دختر جدی گرفته شده بود، می‌شد از وقوع این قتل جلوگیری کرد.

کدخبر: ۵۵۰۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر