کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۹۹
تاریخ خبر:

در ‌بلاروس‌ چه ‌خبر ‌است؟

روزنامه هفت صبح | یک: وضعیت در بلاروس دوباره وخیم شده است. اخیرا لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور مجددا خود را پیروز انتخابات دانست و سه زن که همسرانشان در زندان هستند، می‌گویند که تقلب شده. از آن پس بلاروس صحنه اعتراضات مردم به نحوه عملکرد لوکاشنکو بوده است. اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا با ۵۷۴ رای موافق قطعنامه‌ای را تصویب کردند که مطابق آن نتیجه اعلام‌شده انتخابات نهم آگوست به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بر پایه این قطعنامه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پنجم ماه نوامبر و با خاتمه این دوره ریاست‌جمهوری لوکاشنکو، او را رئیس‌جمهوری قانونی بلاروس نمی‌دانند.این قطعنامه به لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست، اما می‌تواند به تقویت تلاش‌های سیاسی اتحادیه اروپا علیه لوکاشنکو منجر شود.

*دو: الکساندر لوکاشنکو ارتش بلاروس را به حالت آماده‌باش درآورده و از بستن مرزها با لیتوانی و لهستان خبر داده است. بستن مرزها اقدامی علیه نیروهای اپوزیسیون تلقی می‌شود که برخی رهبرانشان مانند سویتلانا تیخانوفسکایا، در کشورهای همسایه به‌سر می‌برند و با این کار امکان بازگشت به کشور را نخواهند داشت. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، با بیان اینکه کشورش از جانب مرزهای غربی با خطرات بزرگی روبه‌روست و به همین دلیل باید آماده جنگیدن باشند، اظهار داشت: «ما باید مرزهای غربی بلاروس را به‌خصوص روی لهستان و لیتوانی ببندیم.»

رئیس‌جمهوری بلاروس با بیان اینکه نمی‌داند کسانی که از خارج از کشور در امور داخلی این کشور مداخله می‌کنند در دوره‌های بعدی چه کاری می‌توانند انجام دهند، افزود: «قبل از شروع یک جنگ واقعی، می‌دانیم که آنها تاکتیک‌های باقیمانده معدودی علیه کشور ما در اختیار دارند. بنابراین ما باید نیروها را اعزام و نیمی از ارتش را برای جنگ آماده کنیم. ما باید مرزهای کشور را در غرب، به‌ویژه در نوار مرزی لهستان و لیتوانی ببندیم. با اندوه فراوان باید بگویم که ما باید امنیت مرزها را با کشور برادر اوکراین تقویت کنیم.»

* سه: رئیس‌جمهوری بلاروس می‌گوید این کشور به‌ناچار ارتش را به حال آماده‌باش درآورده و مرزهای خود به سمت غرب، به‌خصوص لیتوانی و لهستان را می‌بندد. درحال‌حاضر نیروهای پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) مشغول برگزاری یک رزمایش در کشورهای لیتوانی و اوکراین هستند. همزمان ارتش بلاروس و نیروهای نظامی روسیه تمرین‌های مشترکی را در مناطق جنوبی و مرزهای مشترک با اتحادیه اروپا آغاز کرده‌اند.

* چهار: اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه لوکاشنکو و مسئولان دستکاری در آرا و دخالت در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه ۲۵ شهریور گفت: «ما انتخابات نهم آگوست را قلابی می‌دانیم و لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی بلاروس به‌رسمیت نمی‌شناسیم.» بورل در سخنرانی خود در پارلمان اروپا اظهار داشت، اتحادیه در حال برنامه‌ریزی تحریم‌هایی علیه افرادی است که عامل تقلب در انتخابات و اعمال خشونت علیه منتقدان و معترضان دولت به‌شمار می‌روند.

* پنج: روز جمعه ۲۹ کشور غربی در بیانیه‌ای مشترک از بلاروس خواستند تا به قطع اینترنت پایان دهد. در این بیانیه مشترک که از سوی ۲۵ کشور اتحادیه اروپا به همراه ژاپن، استرالیا، آمریکا و کانادا منتشر شده، آنها از دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس خواسته‌اند تا دست از قطعی اینترنت و مسدود کردن یا فیلتر سایت‌ها بردارد و به الزامات حقوق بشر بین‌المللی در این کشور احترام بگذارد. در این بیانیه مشترک همچنین آمده است: ما به عنوان امضاکنندگان این بیانیه به‌شدت گزارش‌های اخیر درباره قطع نسبی یا کامل اینترنت در بلاروس و مسدودسازی سایت‌ها و فیلتر آنها را از سوی دولت این کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹ آگوست محکوم می‌کنیم.

* شش: دیروز سوتلانا تیخانوفسکایا، از رهبران مخالف دولت بلاروس، در سخنانی در سازمان ملل بر ضرورت فوری توجه جامعه جهانی به سرکوب معترضان در این کشور توسط نیروهای امنیتی تاکید کرد. تیخانوفسکایا در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو که در مورد وضعیت بلاروس تشکیل شده بود، گفت که ایستادگی برای حقوق بشر به معنای دخالت در امور داخلی نیست. او در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که اعتراضات صلح‌آمیز به دلیل مخالفت با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهور با بازداشت‌های غیرقانونی، ضرب‌وشتم و تجاوز روبه‌رو شده است.

کدخبر: ۳۵۰۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر