کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۵۶۵
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان | طبق آمارها، سینماهای آمریکای شمالی در هفته گذشته سردترین گیشه از اول سال میلادی جاری را تجربه کردند و ساخته جدید جرج میلر که در جشنواره کن هم خیلی تحویل گرفته نشده بود، حتی نتوانست صدرنشین گیشه باشد و فیلم گمنام «دعوت» با نقش‌آفرینی ناتالی امانوئل، ندیمه دنریس تارگرین در «بازی تاج و تخت»، با حدود ۷ میلیون دلار فروش از بقیه فیلم‌ها بالاتر قرار گرفت.

«دعوت» را نه منتقدها پسندیده‌اند و نه حتی همان کسانی که آن را روی پرده تماشا کردند و همین چند میلیون فروش را هم باید گذاشت به پای ناکامی رقبا. قصه درباره دختر جوانی است که بعد از فوت مادرش، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای یکی از اقوام دورش را در انگلستان پیدا می‌کند و برای دیدار او راهی سفر می‌شود. همه‌چیز خوب و خوش به‌نظر می‌رسد و فامیل جدید هم یک جنتلمن جذاب و ثروتمند از آب در‌می‌آید. اما قضیه وقتی گره می‌خورد که می‌فهمیم جنتلمن جذاب یک خون‌آشام است و با رفقایش برای دختر برنامه دارد!

صدرنشینی جنتلمن خون‌آشام و بی‌ملاحظه نشان می‌دهد نه‌تنها باید «سه هزار سال اشتیاق» جرج میلر را هم شکست‌خورده حساب کرد، بلکه به‌طور کلی تابستان برای سینما به پایان رسیده و با شروع به کار رویدادهای مهمی چون جشنواره‌ ونیز، تورنتو و تلوراید برای فصل جوایز آماده می‌شویم. ‌ونیز از چند روز دیگر میزبان سینماگران سرشناس و تعدادی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های امسال خواهد بود.

فیلمی که به‌تازگی با انتشار تصاویر و ویدئوهایش سروصدا به‌پا کرده، «برفک» (یا نویز سفید) اولین فیلم اقتباسی نوا بامبک است که آدام درایور و گرتا گرویگ نقش‌های اصلی‌اش را ایفا می‌کنند و به‌نظر می‌رسد که مانند «داستان ازدواج» به یکی از بخت‌های اصلی فصل جوایز تبدیل شود. در مقایسه با سینما، تلویزیون فعلا امن و امان است. اچ‌بی‌او بعد از پخش همان اپیزود اول «خاندان اژدها» و ثبت رکورد ۱۰ میلیون بیننده، سریال را برای فصل دوم تمدید کرد.

سرویس استریم اپل هم به سراغ فصل سوم و آخر از سریال «دیدن» رفته که شاید بتوان آن را قرائتی سلحشورانه از ایده مرکزی رمان «کوری» ژوزه ساراماگو با نقش‌آفرینی جیسون ماموا و دیو باتیستا دانست! نتفلیکس هم که در فکر عملی کردن ایده پخش آگهی است، برای اقتباس از سری بازی‌هایی «بایوشاک» فرانسیس لارنس را به‌عنوان کارگردان انتخاب کرده. کمتر پیش آمده که اقتباس از یک بازی ویدئویی چیز دندان‌گیری از کار در بیاید، ولی حداقل تجربیات اخیر سینمایی مانند «مورتال کامبت»، «سونیک» و «آنچارتد» در گیشه عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند.

باید دید دست گذاشتن شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های استریم روی بازی‌هایی که از نظر روایت و داستان‌پردازی مورد تحسین قرار گرفته‌اند، چه عاقبتی پیدا می‌کند. فعلا اچ‌بی‌او مشغول کار روی «آخرین ما» است و نتفلیکس هم که به سراغ «بایوشاک» رفته. به‌غیر از سریال‌های فانتزی و اقتباس از بازی‌ها، اتفاق مهم دیگر پخش فصل جدید انیمیشن «ریک و مورتی» است که طبق گفته‌ها هفته آینده نوبت آن می‌رسد. «ریک و مورتی» یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سرگرمی سال‌های اخیر است که با هر فصل آن مرزهای تازه‌ای در داستان‌گویی در نوردیده می‌شود و برای چند هفته طرفدارانش در اینترنت حسابی گرد و خاک به‌راه می‌اندازند.

البته گرد و خاک را که این روزها کوئنتین تارانتینو با اظهارنظرهایش درباره فرانسوا تروفو به راه انداخته. تارانتینو که طبق وعده قبلی خودش فقط یک فیلم تا بازنشستگی فاصله دارد، این روزها بیشتر وقت خود را به حضور در برنامه‌های مختلف و شرکت در گپ‌و‌گفت‌های سینمایی می‌گذراند و از قضا در مقام یک خوره و کارشناس سینما ایده‌های جالبی را مطرح می‌کند.

جدیدترین سوژه مربوط می‌‌شود به گفت‌وگویی که او و راجر آوری همکار و دوست دیرینه‌اش برای شماره جدید مجله «ساید اند ساوند» انجام داده‌اند و در آن تارانتینو اشاره کرده که به شیوه فیلمسازی فرانسوا تروفو علاقه‌ای ندارد و به نظرش او بیشتر از آنکه کاربلد باشد، ذوق‌زده است. تارانتینو در گفت‌وگو نظرات جنجالی دیگری هم دارد که احتمالا به‌زودی با واکنش‌های مجازی بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

اما تا زمانی‌که تارانتینو برای ساخت فیلم بعدی‌اش تصمیم بگیرد، شاهد کلید خوردن پروژه‌های بسیاری خواهیم بود، از‌جمله «بدون خون‌ریزی» وسترین جدیدی که آنجلینا جولی قصد دارد جلوی دوربین ببرد و نقش‌های اصلی آن را هم سلما هایک و دمیان بیچیر بازی می‌کنند.

جولی با وجود آنکه در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده تا خودش را به‌عنوان یک کارگردان بازتعریف کند، هنوز احترام و اعتبار مدنظر خودش را در این مقام تازه از مخاطبان کسب نکرده. رفتن به سراغ ژانر وسترن و اقتباس از یک رمان تحسین‌شده می‌تواند این مشکل را حل کند؛ حداقل تجربه چند سال اخیر نشان داده که زنان فیلمساز از رفتن به سراغ وسترن و نئو-وسترن پشیمان نمی‌شوند.

کدخبر: ۴۷۵۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر