کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۸۹۶
تاریخ خبر:

رمزگشایی از مکالمه رئیس‌جمهور، ‌دادستان‌ و رئیس حوزه‌علمیه

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| ۱۰ روز بعد از توصیه خبرساز آیت‌الله صافی گلپایگانی به محمد‌باقر قالیباف مبنی بر لزوم برقراری رابطه با همه کشورهای جهان و بعد از انتقادات تند سایت رجانیوز، نسبت به این مرجع تقلید که باعث شد‌ تقریبا همه جناح‌های حوزه، آن را توهین بشمارند و محکومش کنند، دادستان کل کشور، تقریبا دقایقی بعد از این جلسه سرپایی بعد از ستاد ملی کرونا با رئیسی، اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد) و اعرافی (مدیر حوزه‌های علمیه) خبر داد که قرار است با نویسنده آن مطلب و سایت منتشرکننده آن یعنی رجانیوز برخورد شود.

ماجرا از پنجشنبه ۲۹ مهر آغاز شد. قالیباف به قم رفته بود تا با برخی مراجع دیدار کند. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، مرجع ۱۰۳ ساله‌ای که در کنار آیت‌الله وحید خراسانی، دو حامی بزرگ سنت در حوزه علمیه کنونی هستند، در اظهارنظری خبرساز خطاب به قالیباف گفت: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

دو روز بعد، یعنی اول آبان ماه، سایت رجانیوز نسبت به این سخنان واکنش نشان داد. سایت رجانیوز، سایتی است که طرفداران احمدی‌نژاد آن را تاسیس کردند ولی در سال ۱۳۹۰ و بعد از فاصله گرفتن احمدی‌نژاد با جریان اصولگرا از او جدا شدند و به جبهه‌ای تحت عنوان جبهه پایداری پیوستند. این سایت در حال حاضر هم رسانه جبهه پایداری است که در واقع محافظه‌کارترین جریان سیاسی در ایران است. مدیر سایت در حال حاضر میثم نیلی احمدآبادی است. برادر داماد رئیس جمهور رئیسی.

تیتر مطلب اول سایت رجانیوز این بود که «ما با طاغوت فقط «قهر» نیستیم؛ بلکه «دشمنی» داریم». این مطلب چندان دیده نشد هرچند ‌ در آن جملات تندی مثل این بود که «اسلام ناب خمینی بر‌خلاف اسلام تحجر و اسلام آمریکایی «دشمن» را کتمان نمی‌کند و تقلیل نمی‌دهد. امت آخرالزمان با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و تا محو «استکبار» از پای نخواهد نشست.»

اما رجانیوز روز سه‌شنبه، ۴ آبان مطلب دیگری با عنوان ««هشت‌ سال عبرت» کافی نیست؟!» به قلم مهدی جمشیدی نوشت که حسابی خبرساز بود. مهدی جمشیدی ۴۷ ساله، عضو هیأت علمیِ گروه فرهنگ‌پژوهیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌‌ اسلامی است و با وجود اینکه روحانی است؛ لباس نمی‌پوشد و یکی از افراد نزدیک به اندیشه فکری آیت‌الله مصباح‌یزدی است به نوعی که همین الان در موسسه‌ای دینی و اصولگرا به نام طلوع حق، یک دوره آموزشی فعال به نام «جمهوریت در آرا و اندیشه علامه مصباح» دارد.

در مطلب جمشیدی چه آمده بود؟ این عبارات: «نه اینکه انقلاب با بسیاری از کشورها، قهر است، صحیح است؛ و نه اینکه راه‌حل مشکلات معیشتیِ مردم، ارتباطات خارجی و اقتصاد برون‌زا است. هر دو پیش‌فرض ایشان ناصواب هستند و این ناصواب ‌بودن، متّکی به هشت‌سال تجربه عینی است: «هشت‌سال خسارت محض» و «هشت‌سال عبرت». کافی نیست؟! می‌خواهید به عنوان مرجع تقلید، دوباره مردم را سرگردان «مذاکره» و «برجام» و «غرب» و «تعلیق» و «شرطی‌شدن اقتصاد» و … کنید؟!»

‌مطلب رجانیوز با اعتراضاتی در حوزه علمیه روبرو شد. در خبرسازترین اعتراض، آیت‌الله سید‌محمد‌جواد علوی بروجردی، نواده دختری آیت الله العظمی بروجردی که به اصطلاح حوزوی در شرف مرجعیت است، در ابتدای درس خارج فقه خود، به طور مفصل نسبت به این مطلب سایت رجانیوز اعتراض کرد و گفت: «این شخصیت امروز به‌عنوان مرجعیت شیعه در قم، شیخ‌المراجع، بقیه‌السلف، از روی دلسوزی مسئولی را که به دیدارش آمده نصیحت می‌کند. آیا فقط تعریف و تمجید و احوالپرسی کند؟! هیچ وظیفه دیگری ندارد؟! »

همان طور که حدس زده می‌شد رجانیوز به این سخنان علوی بروجردی نیز واکنش نشان داد. چرا؟ علوی بروجردی در واقع از همان بخشی از حوزه می‌آمد که رجانیوز با آن مشکل دارد. علوی بروجردی چندی قبل صریحا در گفت‌وگو با سایت اکوایران گفته بود اقتصاد اسلامی وجود ندارد و مرداد ۹۸، آیت الله یزدی، که آن موقع رئیس جامعه مدرسین بود؛ به این شکل با مرجعیت وی مخالفت کرده بود: «بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسماً جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی هم می‌کنم…نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد…اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم، چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد.»

اما اعتراضات صرفا به علوی بروجردی محدود نماند و تشکل‌های اصولگرای حوزه از جامعه مدرسین گرفته تا جامعه روحانیت نیز مطلب رجانیوز را توهین دانسته و آن را محکوم کردند. همین‌ها باعث شد که رجانیوز سحرگاه روز شنبه، بیانیه‌ای روی سایت خود قرار دهد و بنویسد: «طی روز جمعه تلاش‌های فراوانی شد تا اساتید به نام حوزه علمیه و حتی برخی از مراجع عظام در این ماجرا وارد شده و خوراک چند روزه برای رسانه‌های دشمن فراهم شود.

جریان بدخواه انقلاب اسلامی، حجم زیادی از پیام‌ها را برای تحریک اساتید حوزه و موضع‌گیری آنان در روز شنبه تدارک دیده است…با توجه به شرایط خطیر کشور و به جهت حفظ ثبات روحی و آرامش روانی افکار عمومی…در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفتگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه می‌کنیم.»

با این حال ظاهرا این بیانیه مورد پذیرش قرار نگرفت و درست بعد از این‌جلسه دادستان کل کشور در یک مصاحبه ضمن اظهار تاسف از اینکه اشخاصی به خودشان اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، از صدور دستور به دادسرای ویژه روحانیت برای پیگیری موضوع خبر داد و گفت: از آنجاییکه شخص منتشر کننده این مطلب، طلبه و مرتبط با حوزه علمیه است، رسیدگی به موضوع، درحوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت است که به آن مرجع ابلاغ شده که ماجرا را در دستور رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: همچنین طبق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، رسیدگی به اتهامات شبکه‌های خبری که موضوع اهانت به مرجعیت را منتشر و بازنشر کرده‌اند، در صلاحیت هیات نظارت بر مطبوعات است که همین امروز دستور داده شد که موضوع در هیات نظارت مورد بررسی، پیگیری و رسیدگی قرار گیرد و طبق قانون با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

کدخبر: ۴۲۲۸۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر