کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۹۸۸۵
تاریخ خبر:

در مراسم روز ملی عربستان چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| هشت سال بعد از تعطيلي سفارت عربستان در ايران و دو ماه بعد از آغاز دوباره روابط تهران-رياض، سه‌شنبه همين هفته مراسم بزرگي براي روز ملي اين كشور در هتل اسپيناس تهران برگزار شد و تصاوير رقص شمشير محلي اين كشور حداقل يك روز در شبكه‌هاي اجتماعي ايراني مي‌چرخيد.

23 سپتامبر سالگرد تاسيس پادشاهي عربستان توسط پادشاه عبدالعزيز در سال 1932 است و به عنوان روز تعطيل رسمي اين كشور هم انتخاب شده است. مراسم سه‌شنبه شب سفارت عربستان هم به رسم همه سفارتخانه‌ها در ايران برگزار شد، اما بيشتر از همه آنها تاثيرگذار بود.

چرا اين مراسم بيشتر از جشن‌ ملي سفار‌تخانه‌هاي ديگر در ايران ديده شد؟ چون بعد از هشت سال توقف فعاليت سفارت اين كشور در ايران و روابطي نه چندان گرم، براي اولين بار مراسمي ملي با حضور نمايندگان دولت عربستان برگزار شد و با وجود اينكه از رسانه‌ها هم براي حضور در مراسم دعوت شده بود، جزئيات زيادي درباره آن منتشر نشد.

با توجه به اينكه هنوز امكان استقرار نيروهاي سفارت عربستان در محل اين سفارت وجود ندارد، از مرداد امسال يك طبقه از هتل اسپيناس به اين سفارت اختصاص داده شده است. جشن روز ملي عربستان چند نكته جالب در نحوه برگزاري و سخنراني ميهمانان داشته است:شعار جشن «نحلم ونحقق» - به معني ما آرزو می‌کنیم و به رویایمان دست می‌یابیم- انتخاب شده بود.

بلافاصله بعد از پخش سرود ملي عربستان، سرود ملي ايران پخش شد. كيكي با پرچم هر دو كشور هم براي مراسم تهيه شده بود و در پايان جشن به همه ميهمانان يك كلاه و شال سبز با طرحي از پرچم عربستان هديه شد. بخشي از پذيرايي با غذاي مخصوص عربستان انجام شد و رقص شمشير معروف اين كشور هم در برنامه‌ گنجانده شده بود.

از ميان مقامات رسمي ايراني، جواد اوجي وزير نفت و تعدادي از مقامات وزارت خارجه در مراسم حضور داشتند و چند چهره نظامي - احتمالا از وزارت دفاع- هم بين ميهمانان ديده مي‌شدند. به غير از ميهمانان دولتي، چند نفر از كارشناسان مسائل منطقه و البته تعداد چشمگيري ديپلمات خارجي ساكن ايران هم به ميهماني عربستان دعوت بودند.

از بين رسانه‌هاي ايران نمايندگان چهار رسانه در اسپيناس ديده مي‌شدند: ايرنا، آنا، مهر و همشهري. نمايندگان رسانه‌هاي ايراني مي‌گويند مسئولان سفارت و سفير عربستان استقبال خوبي از رسانه‌هاي داخلي داشتند. اين مراسم به غير از تهران، در كنسولگري عربستان در مشهد هم برگزار شد و معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی، مقامات و مدیران مشهد، سرکنسول‌های خارجی مقيم استان و فعالان بخش خصوصي هم در اين مراسم حاضر بودند.

دو سخنران اصلي مراسم، عبدالله بن سعود عنزی، سفير عربستان و جواد اوجي وزير نفت بودند. سفير عربستان در سخنراني خود بر سند و اكسپوي 2030 تاكيد كرد و گفت كه ما در مسير پيشرفت قرار داريم و بر اساس اين چشم‌انداز حركت مي‌كنيم و از ارتباط و همكاري دو كشور به خصوص در حوزه همكاري‌هاي اقتصادي هم استقبال مي‌كنيم. وزير نفت ايران هم در سخنراني خودش نكات مشابهي داشت و از نگاه ايران به منطقه و اهميت روابط ايران و عربستان و همكاري‌هاي مشترك گفت.

وزير نفت ايران هم در سخنراني خودش نكات مشابهي داشت و از نگاه ايران به منطقه و اهميت روابط ايران و عربستان و همكاري‌هاي مشترك گفت. اوجي ایران و عربستان را دو قدرت بزرگ منطقه‌ای خواند كه همکاری آنها در گسترش امنیت، شکوفایی اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام و شکل‌دهی به تعاملات بین‌المللی و انرژی موثرند و صنعت نفت می‌تواند نقش محوری در پیشبرد منافع اقتصادی متقابل دو ملت ایفا کند.

کدخبر: ۵۳۹۸۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    روز ملیشون میشه همون تاسیس پادشاهی شون، خوبه یه روز ملی دارن