کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۹۱۳
تاریخ خبر:

در عراق همه چیز درهم است

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | اعتراضات در بغداد، ناصریه و چند شهر دیگر بالا گرفته و به تیراندازی مستقیم پلیس به معترضان انجامیده است.‌ از اواسط هفته گذشته اوضاع در بغداد به هم ریخت. وضعیت اقتصادی مردم عراق و بیکاری بسیاری از آنها را به خیابان کشاند تا نسبت به دولت مرکزی اعتراضشان را اعلام کنند.

اما بلافاصله اعتراضات به مسائل معیشتی تبدیل به تسویه حساب برخی گروه‌های سیاسی شد، پای پلیس به میان آمد و دو طرف دست به اعمال خشونت علیه یکدیگر زدند. این اعتراضات در چهار روز گذشته دستکم۴۷ کشته و بیش از هزار زخمی(به گزارش الجزیره) داشته است. در عراق رشد اقتصادی چشمگیر است، فروش نفت بدون مشکل پیش می‌رود اما بیکاری گاهی حتی تا چهل درصد هم می‌رسد و وضعیت آب و برق چندان تعریفی ندارد.

*** ماجرا از کجا شروع شد؟
تنها در روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ نفر در درگیری‌ها کشته شدند. هنوز مشخص نیست که از این تعداد چه کسانی معترض و چه کسانی نیروهای پلیس بودند. ابتدا اعتراضات در بغداد و بعد بابل و نجف به وجود آمد و بعد ناصریه هم به آنها پیوست. حالا بیشترین تعداد کشته شده‎ها در یک شهر متعلق به همین ناصریه است که در آن هجده نفر کشته شده‌‌اند. نجف زودتر آرام گرفت و عراق در دوروز آخر هفته آرام‌‎تر بود.

تظاهرات در عراق اتفاق عجیبی نیست اما این میزان از خشونت بعد از پایان کار صدام، سابقه نداشته و بسیاری را به این اتفاقات مشکوک کرده است. همزمانی این اتفاقات با نزدیک شدن اربعین و راهپیمایی باشکوه آن هم باعث شد تا بسیاری از ناظران به دنبال رد پای این اتفاقات در جای دیگری به غیر از نارضایتی‎های اقتصادی و معیشتی بگردند.

*** چه کسانی پشت اعتراضات هستند؟
برخی به سفارت‎‏های کشورهای عربی مشکوکند و برخی هم دسته‌ای از رهبران عراقی را مقصر می‌دانند. در این میان در داخل عراق افراد معدودی قصد دارند که اعتراضات را ضد ایرانی جلوه دهند.کسی که بیشتر از دیگران در معرض اعتراض است، عادل عبدالمهدی است. شعارهایی در مورد استعفای او داده می‎شود و برخی ازرسانه‎ها دست به انتشار فیلم‎هایی می‎زنند که اشخاصی خواهان تغییر نظام در ایران هستند.

دیروز خبرگزاری فارس از قول یک اکانت توئیتری که خود را روزنامه‎نگار معرفی کرده و سیزده هزار دنبال‌کننده دارد، نوشته که ۷۶درصد از توئیت‎هایی که در توئیتر در حمایت از خشونت‎ها در عراق شده از عربستان بوده است. این توئیت شائبه دست داشتن قدرت‏ها و سفارت‎خانه‌های خارجی در به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را تائید می‎کند. «jamal cheaib» با انتشار یک عکس نوشته ۲۰۰ «ربات» اقدام به بازنشر ۱۳۰۰۰ پیام با موضوع تظاهرات در عراق کرده‌اند. چنین الگویی نخستین نشانه‌ای است که احتمال ماشینی بودن تلاش برای پررنگ کردن یک هشتگ را تقویت می‌کند.

اما عکس‌العمل مقتدی صدر هم در این میان جالب توجه بود. او از تجمع پارلمانی تحت نظر خود (ائتلاف سائرون) خواست عضویتشان در پارلمان تا زمانی که دولت عادل عبدالمهدی به مطالب معترضان جامه عمل بپوشاند را تعلیق کنند. به اعتقاد برخی او از دولت عبدالمهدی و به ویژه از تلاش‌های او در خصوص میانجی‌گری میان تهران و ریاض ناراضی است و این ابتکار عمل خون صدر را به جوش آورده است.

به هر حال بسیاری در منطقه دست صدر را هم در این ناآرامی‎ها می‌بینند به ویژه که نسبت به برخی از اعضای گروه او بدبینی‌هایی وجود دارد.گروهی دیگر به نام الصرخیه هم که مشکوک به ارتباط با سفارت‎های خارجی هستند، دست به تهیه اعلامیه‌های تندی زده‌اند. نام برخی از دیپلمات‎های آمریکایی هم در حمایت از این اتفاقات به میان آمده است. شایعه‎هایی عجیب که در خصوص ایران در عراق رواج گرفته نشان می‎دهد که اتفاقات اخیر و ضدیت با ایران در بغداد و دیگر شهرها اتفاقی نیست و می‎تواند پشتوانه خارجی داشته باشد.

همه این اتفاقات در نخستین سالگرد انتخاب عبدالمهدی شکل گرفته و نزدیکی آن به اربعین سوءظن‌ها را بیشتر کرده است. اما یک اتفاق دیگر هم که باید از آن نام برد برکنار کردن یکی از ژنرال‌های عراق، عبدالوهاب الساعدی فرمانده نیروهای ضد تروریسم، از سوی عادل المهدی به اتهام راه‌اندازی کودتا بود.

تظاهراتی که با فراخوان‎های اینترنتی برپا شد خیلی زود تبدیل به خشونت شد و تعداد کشته‎ها با خشونت دو طرفه بالا گرفت. اگر کمی در اینستاگرام و توئیتر جستجو کنید، عکس‌هایی از مواد منفجره در صفحات برخی از معترضان می‌بینید که از آن به نام وسایل آزادی نام می‌برند.

کدخبر: ۲۸۳۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر