کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۸۱۵
تاریخ خبر:

در دادگاه ‌محیط‌بان کرمانشاهی ‌چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد برومند نجفی، محیط‌بان معروف کرمانشاهی که از قصاص خلاص شده بود توسط پدر مقتول بعد از اتمام دادگاه به قتل برسد آن هم وقتی که در جلسه دادرسی از پدر مقتول درخواست بخشش کرده بود! ساعت ۱۱:۴۴ دقیقه پیش از ظهر شنبه ۲۲ مردادماه، به محض خروج برومند نجفی، محیط‌بان از مجتمع دادسرای کرمانشاه یکی از نزدیکان مقتول با تبر به سمت سرباز زندان که قاتل را همراهی می‌کرد حمله‌ور شده و او را از ناحیه دست مجروح می‌کند.

در این هنگام پدر مقتول(یوسف فلاحی) که از قبل در بیرون از محوطه دادگاه کمین کرده بوده هشت گلوله از اسلحه کلاشینکف به سمت برومند نجفی شلیک می‌کند که سه گلوله آن به محیط‌بان اصابت کرده و باعث قتل او می‌شود. این ماجرای کلی قتل برومند است. در یک لحظه جای ولی دم عوض شده و نقش قاتل را می‌گیرد.

در دادگاه صبح شنبه چه گذشت؟
دادگاه محیط‌بانی که عکس‌های او را بارها کنار حیوانات دیده بودیم و حتی گفته می‌شود سریال افرا که از شبکه یک، چندی پیش پخش می‌شد از روی همین ماجرا ساخته شده‌؛ داستان محیط‌بانی است که اقدام به شلیک به سمت یک شکارچی غیر مجاز کرده و به قصاص محکوم شده اما بخشیده می‌شود. برومند، محیط‌بانی که در فیلم‌هایش می‌بینیم با یک لباس کهنه سعی داشت آتش جنگل‌های زاگرس را خاموش کند.

گفت‌وگو با وکیل محیط‌بان
نوشا میرجعفری، یکی از وکلای برومند نجفی درباره این اتفاق با هفت‌صبح گفت‌وگو می‌کند. صدایش به غایت گرفته است و حال خوشی ندارد. همه در جلسه دادگاه بوده‌اند و شاید بخت با آنها یار بوده که دیرتر از جلسه خارج شده‌اند. او می‌گوید:« جلسه اعاده رسیدگی به این پرونده بود.

بعد از جلسه پدر مقتول تصورش این بود که همه با هم از دادگاه خارج می‌شویم یعنی من و سایر وکلا به همراه برومند، چون تعداد تیری که آماده کرده بود به تعداد بیشتر از یک نفر بوده. ولی قاضی به ما گفت صبر کنید با شما کار دارم و برومند زودتر با سرباز از جلسه خارج شد تا سوار ماشین زندان شود. قتل شبه عمد برای او تعیین شده و حکمش زندان بود اما به هرحال هم برومند و هم قاضی بسیار تلاش کردند تا بخشش پدر یوسف فلاحی را بگیرند.

چون به هرحال فردای روزی که برومند آزاد می‌شد در همین شهر زندگی می‌کرد و می‌خواست رضایت پدر مقتول را جلب کند. حتی قاضی به پدر مقتول توضیح داد رای دیوان قصاص نیست. حتی سازمان محیط زیست حاضر است هرکاری انجام دهد تا رضایت شما جلب شده و برومند بعد از زندان بتواند زندگی‌اش را ادامه دهد. اما پدر مقتول بارها در همین جلسه اعلام کرد اگر حق من را ندهید خودم حقم را می‌گیرم!» پدر مقتول به همراه سایر اقوام دخیل در این ماجرا متواری شده‌اند. این مرد ۵۲ ساله که کشاورز و دامدار است بعد از قتل برومند فرار می‌کند.

جزئیات پرونده برومند نجفی
برومند نجفی از محیط‌بانان کرمانشاهی و ۳۸ ساله بود. او در مرداد ماه ۱۳۹۹ در منطقه‌ای حفاظت شده با یک شکارچی غیرمجاز مواجه می‌شود و به سمت او شلیک می‌کند. در این بین شکارچی کشته می‌شود و خانواده این شکارچی هشت روز بعد از ماجرا از این محیط‌بان شکایت می‌کنند. این فرد جوانی ۲۳ ساله به نام یوسف فلاحی داروندی بود و محیط بان برومند نجفی نیز در این زمینه متهم به قتل شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

ماجرای این شکار چه بود؟
عده‌ای می‌گفتند قتل در منطقه محافظت‌شده بوده است و عده دیگری می‌گویند در منطقه محافظت‌نشده این حادثه رخ داده است. وکیل برومند نجفی گفت: «طبق نقشه‌هایی که ما از اداره محیط زیست کرمانشاه دریافت کردیم حادثه دقیقا در منطقه حفاظت شده بیستون و در داخل منطقه اتفاق افتاده است.

متاسفانه کارشناسی‌ای که آن زمان صورت گرفته‌، توسط فردی بوده که ایشان کارشناس سلاح و مهمات است و صلاحیت اظهارنظر در این مورد(منطقه محافظت شده) را نداشتند. به گفته وکیل برومند،‌ روز حادثه شامگاه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ حدود ساعت ۲۱:۳۰ در منطقه‌ حفاظت‌ شده بیستون کرمانشاه حادثه‌ای رخ‌ داد.

به این ترتیب که با وصول خبری به مسئول منطقه مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز در منطقه، محیط‌بان «برومند نجفی» به همراه سه محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، برای بررسی شرایط به منطقه مراجعه می‌کنند که با یک دستگاه خودروی پراید حامل ۶ مظنون به شکار غیرمجاز در حال خروج از منطقه مواجه می‌شوند و بعد از عدم تمکین راننده خودرو به‌ فرمان ایست مأموران، درگیری رخ‌ داده و تیر اسلحه برومند نجفی از قرار سهواً به‌ جای لاستیک، به یکی از سرنشینان (فلاحی) ‌ برخورد می‌کند که در اثر خونریزی زیاد، منجر به فوت او می‌شود.

تقاضای بخشش و ماجرای مقتول
در دادگاه روز شنبه، برومند نجفی خوشحال بود، حکم قصاصش شکسته بود. اما چه کسی را کشته بود؟ یوسف فلاحی داروندی، ۲۳ ساله، دارای همسر و یک نوزاد در روستای سنقرآباد بیستون. از آن سمت هم برومند ۳۸ ساله تازه داماد بود وهمسر جوانش در روستای چالابه به انتظارش. قبل از این ماجرا پدر یوسف درباره مرگ فرزندش به شهروند گفته بود: «پسرم برای کندن گیاهان دارویی به کوه رفته بود. با پراید آژانس بود که قصد برگشتن داشتند.

متوجه‌شدند این مردان که دستور ایست می‌دهند محیط‌بان هستند. تصور می‌کردند که راهزن هستند. لباس شخصی بودند. وقتی گلوله به سر یوسف برخورد می‌کند، توقف می‌کنند. آنجا متوجه می‌شوند که این مردان محیط‌بان هستند. چندین تیر به ماشین برخورد کرده بود. یک تیر به سر یوسف زده بودند و دو تیر هم به سینه‌اش.»

همسر این مرد (پدر مقتول ) هم ۶ ماه بعد از مرگ پسر بزرگش فوت می‌کند. در دادگاه روز شنبه، برومند بارها عذرخواهی کرد و دست روی قرآن گذاشت و گفت از قصد پسرتان را نکشته‌ام. او می‌دانست قرار است وکلایش تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را بدهند و او آزاد شود اگرچه دلش می‌خواست با رضایت پدر یوسف بیرون بیاید. حالا برومند نجفی کشته شده، سرباز همراهش حال خوشی ندارد و در بیمارستان بستری است.

پدر مقتول و آن فامیل همدستش متواری شده‌اند و تلاش‌های سازمان محیط زیست که می‌خواست جلوی اعدام یک محیط‌بان را بگیرد بی‌نتیجه ماند. در همین یک سال برومند سومین نفری است که مقابل دادگاه در کرمانشاه کشته می‌شود. چندی پیش یک خانم وکیل به همراه موکلش توسط همسر موکلش به دلیل اختلاف خانوادگی به گلوله بسته شدند.

اما سرنوشت برومند غم انگیز است و تلاش‌های زیادی که برای اعدام نشدنش توسط فعالان فرهنگی، هنری و ورزشی کشور انجام شد به نتیجه نرسید. وریا غفوری، فوتبالیست در صفحه شخصی خود درفضای مجازی برای توقف حکم اعدام او نوشته بود: «چشمان حیوانات حیات‌وحش کشورمان، نگران محیط‌بان کرمانشاهی است» که حالا کشته شد.

کدخبر: ۴۷۲۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر