کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۱۸۶
تاریخ خبر:

در تدارک آگهی ترحیم ان‌اف‌تی‌ها

در تدارک آگهی ترحیم ان‌اف‌تی‌ها

روزنامه هفت صبح| در سریال کارتونی سیمپسون‌ها، هر وقت پدر خانواده، هومر سیمپسون، روش برق‌آسایی برای پولدار شدن پیدا می‌کند، همه چیز خراب می‌شود و پایانی خوش را رقم نمی‌زند. در تازه‌ترین قسمت سریال سیمپسون‌ها نیز هومر ابتدا پسرش بارت و بعد خودش را تبدیل به ان‌اف‌تی می‌کند تا صاحب ثروتی میلیون دلاری شود.

اما این نقشه راه به سویی ندارد و او از قول یک گربه پیتزای معلق می‌شنود که دوران رونق ان‌اف‌تی‌ها سر آمده است. گفتنی است این قسمت سیمپسون‌ها به‌شدت مورد استقبال طرفداران ان‌اف‌تی و کسانی که به آن بدبین هستند قرارگرفته است. چون این قسمت بخشی از دنیای رمز ارزها را به شوخی گرفته که چند وقت پیش جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و سر و صدای بسیاری به راه انداخته بود اما حالا خبر چندانی از آن نیست.

آخرین تحلیل‌ها نشان می‌دهند رونق آنچه تحت عنوان رمز غیرقابل‌معاوضه یا همان ان‌اف‌تی، شور زیادی به پا کرده بود، به‌تازگی به پایین‌ترین حد خود رسیده، به‌طوری‌که ماه اکتبر، ماه با سر سقوط کردن آن (فلاپ تاپر) نام گرفته است اما بعضی فکر می‌کنند هنوز جای امیدواری هست. ان‌اف‌تی‌ها رمزهای دیجیتالی هستند که صاحبانشان با رمز ارز (کریپتو کارنسی) آن‌ها را معامله می‌کنند و به طور معمول با یک تصویر یا ویدئو در ارتباط هستند.

البته اینکه صاحب یک ان‌اف‌تی باشید به این معنی نیست که کپی‌رایت آن تصویر یا ویدئو را هم به دست آورده‌اید، بلکه همه می‌توانند آن را در فضای مجازی ببینند و حتی آن‌ را کپی یا ذخیره کنند اما تنها خریدار است که می‌تواند ادعا کند صاحب رسمی آن رمز است. برای اثبات آن‌ در بلاک چین یک سند ثبت می‌شود که قابلیت تغییر و ادیت شدن ندارد. جدول بسیار مفصل تمام معاملات به‌صورت یک فهرست در اینترنت منتشر می‌شود.

آن‌طور که محققان شرکت داب رادار بررسی کرده‌اند، ارزش معاملات ان‌اف‌تی بعد از آخرین اوج آن، حالا به پایین درجه خود رسیده است. حجم معاملات از شروع آن در اوایل سال ۲۰۲۲ تاکنون ۸۹ درصد کاهش داشته است. در ربع اول سال ۲۰۲۲ حجم معاملات 6/12میلیارد دلار بود و حالا در ربع سوم سال ۲۰۲۳ این رقم به‌زحمت به 1/3میلیارد دلار می‌رسد.

این بازار در حال کوچک و فشرده شدن است. ماه گذشته یوگا لبز که از سازندگان ان‌اف‌تی تالیسمانی میمون خسته هستند، اعلام کردند تعداد نامشخصی از نیروی کار را برکنار کرده‌اند. باشگاه قایق‌رانی میمون خسته یکی از مشهورترین محصولات این مجموعه است. جالب است بدانید ان‌اف‌تی‌های این مجموعه در دوره‌ای تا میلیون‌ها دلار فروخته می‌شد. بخشی از این شهرت به دلیل استقبال سلبریتی‌هایی مانند جیمی‌ کیمل. پاریس هیلتون، لئوناردو دی‌کاپریو و الن دیجنرس از این مجموعه بود.

آن‌طور که در وب‌سایت پرایس فلور ان‌اف‌تی آمده است، کف قیمت محصولات میمون خسته در اوایل ماه می سال ۲۰۲۲ به اوج رسید. در آن زمان قیمت حدود ۲۶۸ هزار دلار بود و حالا قیمت آن به ۵۶ هزار دلار رسیده است. از این رو فردی مانند تیلور ویتلی مجموعه‌دار و هنرمند آمریکایی احساس کرد باید ۶ تا از ۷ ان‌اف‌تی میمون خسته‌اش را بفروشد چرا که با گذشت زمان، قیمت‌هایی که برای خرید به او پیشنهاد می‌شد کمتر و کمتر می‌شدند.

تیلور ماه گذشته باارزش‌ترین میمون خسته‌اش را بعد از رد کردن پیشنهادهای بالاتر؛ عاقبت به قیمت ۲۱۲ هزار دلار فروخت. البته اگر او ان‌اف‌تی‌اش را در زمانی که بازار پررونق تر بود می‌فروخت، به احتمال بسیار ۱۰ برابر پول بیشتری به دست می‌آورد. مثال دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، انجی تیلور است. او اسکاتلندی است و پیش از این آثار هنری ان‌اف‌تی‌اش را تا ۸ هزار دلار هم می‌فروخت اما حالا هر اثرش تنها تا ۶۰۰ دلارفروش می‌رود و حالا مجبور شده به شغل قبلی‌اش که معلمی بود، بازگردد.

بازار ان‌اف‌تی، یک بازار مشتری محور است. در سمت دیگر ماجرا. مشتری‌های خوشحال زیادی در این لحظه در حال استفاده از این دوران کساد هستند. آدام که نام اینترنتی‌اش ماهی کوچولو است به‌تازگی یک اثر هنری کریپتو پانک به قیمت ۶۶۳ هزار دلار خرید. او یکی از سرمایه‌گذاران تمام‌وقت کریپتو در اروپا است.

او قبول دارد مبلغی که پرداخته بسیار زیاد است اما فکر می‌کند این فرصت استثنایی بود و کریپتو پانک ۳۶۰۹ را به قیمت خوبی خریده است. فروشنده این اثر سال گذشته پیشنهاد 1/18میلیون دلاری برای همین اثر را رد کرده بود. آدام هنوز به این بازار امیدوار است و فکر می‌کند تابستان، فصل رونق دوباره اف‌تی‌ها از راه خواهد رسید.

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم هنوز از سقوط‌های متعدد قیمت که در سال ۲۰۲۲ برایشان ایجاد شد، بهبود پیدا نکرده‌اند. قیمت این ارزها پایین رفت و برای مدت طولانی در رکود ماند، دورانی که زمستان کریپتو نام گرفت. در هفته‌های اخیر، نشانه‌هایی از گرم شدن این بازار دیده‌ شده و قیمت بیت کوین به ۳۴ هزار دلار رسیده است.

اما مسئله این است که این گرم شدن استمرار نداشت و در همین حد باقی‌ماند و هرگز خاطره افزایش قیمت تا ۷۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ را زنده نکرد. هر چند ان‌اف‌تی‌ها محصول متفاوتی هستند اما آنها هم بر اساس تکنولوژی بلاک چین کار می‌کنند، درست مانند رمز ارزها. از این رو می‌توان گفت، عدم رونق یکی به رکود در دیگری می‌انجامد. (بی‌بی‌سی)

کدخبر: ۵۴۷۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر