کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۸۰۳
تاریخ خبر:

درس‌هایی که ‌‌این هفته باید از بورس یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بورس در پنج روز کاری هفته اول خردادماه ریزش ۴۵هزار و ۵۰۰واحدی را پشت‌سر گذاشت. اتفاقی که باعث شد شاخص کل برای یک روز به کمتر از یک میلیون و ۱۰۰هزار واحد برسد. هرچند معاملات بورس در دو روز گذشته طوری رقم خورد که شاخص بورس کار خود را در محدوده یک میلیون و ۱۰۹هزار واحدی به پایان برساند. بازدهی شاخص در پنج روز کاری منفی ۳٫۹درصد بوده اما عملکرد سبد سرمایه‌گذاری من به شخصه بهتر بود.

در هفته اول خردادماه سبد متنوع سهام به کمکم آمد تا ضررهایی که در دو نماد کردم، در نماد سوم جبران شود. سهامی که از گروه فلزات اساسی خریده بودم، در هفته اخیر حدود شش درصد بازدهی داشت. نمادی که از گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی انتخاب کرده بودم، همگام با شاخص کل حدود چهار درصد عقب‌نشینی کرد و نمادی که از گروه استخراج کانه‌های فلزی خریده بودم، هر روز در صف فروش بود اما معاملات محدود باعث شد، قیمت پایانی آن تنها دو درصد کاهش پیدا کند.

*** نوسان‌گیری از صندوق‌های سهامی غیرممکن است
صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی تا حد زیادی مشابه شاخص کل رفتار می‌کنند و هر موقع شاخص صعودی باشد، آنها هم بازدهی مثبت خواهند داشت. شاید این مورد شما را به فکر نوسان‌گیری از صندوق‌های سهامی بیندازد. یعنی هر زمان که شاخص صعودی شد واحدهای صندوق سهامی بخرید و هر موقع بورس در روند نزولی قرار گرفت، واحدهای صندوق را بفروشید. به‌خصوص که آنها بازارگردان‌های قوی دارند و خیالتان بابت نقدشوندگی راحت خواهد بود.

ولی راستش را بخواهید این اتفاق عملی نیست. چراکه نوسانات شاخص کل روزانه نهایتا ۱٫۵درصد است. درحالی که با خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری شما ۱٫۲درصد مالیات و کارمزد پرداخت می‌کنید و کل سود نوسان‌گیری به جیب دیگران می‌رود. از طرفی صندوق‌ها بعضا زودتر از شاخص کل تغییر جهت می‌دهند و نمی‌توان با نگاه به شاخص روند آینده آنها را پیش‌بینی کرد. مشابه این اتفاق در روزهای اول هفته افتاد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری روزهای شنبه و یکشنبه همگام با شاخص کل نزولی بودند و عموما دو درصد ارزش خود را از دست دادند. اما روز دوشنبه با وجود ادامه روند نزولی شاخص، صندوق‌ها به مسیر صعودی برگشتند و در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه هم صعودی بودند. این یعنی کسانی که شنبه با مشاهده ریزش بازار واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را فروختند، عملا سودی نصیبشان نشد. چراکه با فروش واحدها، باید آنها را حداقل ۱٫۵درصد ارزان‌تر بخرید تا بتوانید از نوسان‌گیری سود کنید.

*** اخبار بورس کالا را دنبال کنید
شاید پیگیری معاملات بورس کالا برای سهامداران بی‌معنی به نظر برسد اما در روزهای اخیر دیدیم چطور بورس کالا می‌تواند معاملات بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد. روز یکشنبه خبر رسید چند نماد سیمانی یعنی سفارس، سشرق، سپاها، سمازن، ساوه و سیدکو این امکان را پیدا کرده‌اند تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. اتفاقی که باعث شد بلافاصله در این نمادهای سیمانی صف خرید تشکیل شود و این صف در روزهای آینده هم تکرار شد. از یکشنبه تا چهارشنبه بازدهی نمادهای سیمانی به بیش از ۱۰درصد رسید.

*** عوامل بنیادی تنها تاثیر بلندمدت دارند
فولاد مبارکه گزارش شگفت‌انگیزی از عملکرد خود در اردیبهشت‌ماه منتشر کرده است. گزارشی که نشان می‌دهد فروش ماهانه محصولات این شرکت رکورد زده و میزان فروش در اردیبهشت‌ماه حدود ۴۰درصد بالاتر از فروردین‌ماه است. با این وجود فولاد ازجمله نمادهایی بود که کمترین بازدهی را در هفته‌ای که گذشت، تجربه کرد. روزهای شنبه تا دوشنبه نماد فولاد متوقف بود و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار صعودی تنها یک درصد افزایش قیمت پیدا کرد. موردی که نشان می‌دهد گزارش‌های موفقیت شرکت‌ها تاثیر چندانی روی معاملات نمی‌گذارد.

*** قدرت خریداران را دست‌کم نگیرید
روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، قدرت خریداران نسبت به فروشنده‌ها بیش از دو برابر بود. این نسبت روز چهارشنبه به حدود چهار برابر رسید. به زبان ساده‌تر دیروز هر خریدار ۱۸میلیون تومان سهام خرید و هر سفارش فروش تنها چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان ارزش داشت. آخرین باری که شاهد چنین اختلافی در نسبت خریداران و فروشنده‌ها بودیم، مربوط به اسفندماه ۹۹ است که در آن دوره شاخص کل از یک میلیون و ۱۶۰هزار به یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد رسید. زمانی که چنین اختلافی به‌وجود می‌آید، می‌توان نتیجه گرفت بزرگان بازار دست به خرید سهام زده‌اند و این موضوع می‌تواند حکم سیگنال مثبت برای بازار داشته باشد.

کدخبر: ۳۹۲۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر