کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۵۶۳
تاریخ خبر:

درس‌هایی که ‌‌این هفته در بورس یاد گرفتیم

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بورس در سه روز کاری معاملات پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت و نهایتا با سه هزار واحد رشد نسبت به هفته گذشته، به رقم یک میلیون و ۱۵۱هزار واحد رسید. تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه باعث شد کل معاملات هفته سوم خردادماه به سه روز کاری محدود شود و در این مدت کوتاه شاخص کل سه‌دهم درصد رشد کرد. در این سه روز کاری من دو مرتبه دست به خرید و فروش سهام زدم و هر بار ۱٫۲درصد پولم را به‌عنوان کارمزد و مالیات پرداخت کردم.

به همین خاطر بازدهی چندانی نصیبم نشد و عملکرد سبد سهام من درست مثل شاخص کل با رشد سه‌دهم درصدی همراه بود. در این سه روز سهام یکی از شرکت‌های معدنی را فروخته و آن را با یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی جابه‌جا کردم و با پول نقدی که در حساب کارگزاری داشتم، سراغ خرید یکی از نمادهای بانکی رفتم. چراکه معتقدم شرایط بورس به شکلی است که بعد از شگفتی‌سازی چند گروه، نوبت به دیگر گروه‌ها می‌رسد و لازم است سبد سهام را مدام تغییر دهم.

*** روند صعودی گروه‌های بورس نوبتی است
هیچ گروه و نمادی در بورس پیدا نمی‌شود که برای مدت طولانی در مدار صعودی باقی بماند. به‌خصوص در شرایط فعلی که سرمایه‌های زیادی از بازار خارج شده، گروه‌های بورسی به نوبت رهبری بازار را بر عهده می‌گیرد. هفته گذشته نمادهای پالایشگاهی و فلزات اساسی در بورس پیشرو بودند و در سه روز کاری گذشته نوبت به نمادهای بانکی و خودرویی رسید.

دوشنبه و سه‌شنبه نمادهای وبملت، وبصادر و وتجارت در گروه بانک و موسسات اعتباری و نمادهای خودرو، خساپا و خگستر در گروه خودرو و ساخت قطعات بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. البته در روز آخر این دو گروه نتوانستند در برابر روند نزولی بازار مقاومت کنند و برای همین نمادهای بانکی سرجایشان متوقت شدند و نمادهای خودرویی به رشد یکی دو درصدی بسنده کردند. احتمالا هفته پیش‌رو در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی گروه‌های دیگر رهبری بازار را برعهده خواهند گرفت.

*** دارا یکم و پالایش، گاهی اوقات گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند
صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش از آنجایی که بازارگردان ندارند و با فاصله زیادی نسبت به ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند، اغلب گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند اما در برخی مواقع می‌توان روی آنها حساب باز کرد. دوشنبه و سه‌شنبه از جمله روزهایی بود که دارا یکم می‌توانست برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد. منظورمان زمانی است که یکی از دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری یا فرآورده‌های نفتی با حجم زیاد تقاضا مواجه شوند.

زمانی‌که برای نمادهای این دو گروه صف خرید سنگین تشکیل می‌شود، تقاضا برای خرید واحدهای دارا یکم و پالایش هم افزایش پیدا می‌کند. دامنه نوسان دو برابری این دو نماد باعث می‌شود گاهی اوقات حتی بیشتر از سهام اصلی شاهد افزایش قیمت آنها باشیم. همین موضوع باعث شد روز دوشنبه زمانی‌که رهبری بازار به دست بانک‌ها افتاد و صف خرید سنگین برای وبملت، وبصادر و وتجارت تشکیل شد، سراغ خرید واحدهای دارا یکم رفتم و توانستم با این کار کمی سود کنم.

*** ساده از کنار پیام‌های ناظر عبور نکنید
۴۸ نماد دیروز چهارشنبه مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند. این دستورالعمل زمانی اجرا می‌شود که حجم معاملات در یک نماد به مدت پنج روز متوالی کمتر از پنج‌درصد حجم مبنا باشد. نمادهایی مشمول این دستورالعمل شدند که صف‌های فروش بسیار سنگینی دارند و خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود.

زمانی‌که یک نماد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شود، ناظر بازار این موضوع را قبل از شروع ساعت کاری بازار اطلاع‌رسانی می‌کند. برای مثال دیروز ساعت هشت و ۱۰دقیقه صبح ناظر بازار در پیامی با نام بردن از ۴۳نماد فرابورسی، سه نماد بورسی و دو نماد حق‌تقدم اعلام کرد این نمادها مشمول رفع گره معاملاتی هستند و این یعنی دامنه نوسان آنها دو برابر خواهد شد و حجم مبنا برای یک دوره مشخص تاثیری در تعیین قیمت پایانی نخواهد گذاشت.

حتی اگر تنها یک سهم در قیمت مشخصی معامله شود، قیمت پایانی سهام همان نرخ خواهد بود. چنین اتفاقی باعث می‌شود روند فرسایشی صف‌های فروش در نمادهای کوچک به پایان برسد. بالا رفتن حجم معاملات در این نمادها بود که باعث شد دیروز شاخص کل ۸٫۸هزار واحد کاهش پیدا کرد و روند صعودی بورس معکوس شود. تنها کسانی متوجه این اتفاق شدند که ساده از کنار پیام‌های ناظر عبور نکردند.

کدخبر: ۳۹۵۵۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر