کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۵۶۲
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| شاخص بورس از ابتدای مردادماه تا حالا با جهش چشمگیر ۹۵هزار واحدی مواجه شده و از محدوده یک میلیون و ۳۱۱هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۶هزار واحد رسیده است. در این مدت دو هفته متوالی پنجشنبه‌ها تعطیل شد و کلی حرف روی دلم ماند تا از اتفاقاتی که برایم در بورس افتاده بنویسم. از اول مرداد تا حالا بورس دل خیلی از سهامداران را به دست آورده و شاخص کل حدود ۷٫۲درصد رشد کرده است.

البته سودی که من از سبد سهامم گرفتم بیشتر بود و در هفت روز کاری توانستم ۸٫۷درصد به سرمایه‌ام در بورس اضافه کنم. در این مدت دست به سبدم نزدم و همان قبلی‌ها یعنی پنج نماد از گروه‌های محصولات شیمیایی، صندوق‌های ETF سهامی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و خدمات فنی مهندسی را در کنار نمادهای عرضه اولیه نگه داشتم.

‌کارگزاری پول شما را نخورده است
تعداد زیادی از نمادها در روزهای پایانی تیرماه جلسه مجمع عمومی سالانه خود را برگزار کردند و عموما مبلغی را به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم کردند. بعد از برگزاری مجمع عمومی نماد شرکت در بورس بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود و مبلغی که به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شده را از قیمت سهام کم می‌کنند.

برای مثال اگر قیمت سهام یک شرکت هزار تومان باشد و به ازای هر سهم ۱۰۰تومان سود تقسیم شود، قیمت پایه برای بازگشایی بعد از مجمع ۹۰۰تومان در نظر گرفته خواهد شد. در چنین شرایطی ممکن است در پرتفوی شخصی‌تان دچار سوء‌تفاهم شوید چراکه مبلغ سود نقدی از ارزش سهام شما کم می‌شود. این اختلاف، ربطی به سامانه معاملات کارگزاری ندارد و کاملا طبیعی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با مراجعه به سامانه کدال ببینید شرکت موردنظر کی قرار است سود نقدی تصویب شده در مجمع عمومی را به حساب سهامداران واریز کند.

سیمانی‌ها؛ پرریسک‌ترین گروه بازار سرمایه
در طول زمان ممکن است خبرهای مختلفی درباره شرکتی که سهامدارش هستید بشنوید. یک روز پتروشیمی آتش می‌گیرد و روز دیگر واکسن کرونا رونمایی می‌شود اما در بین شرکت‌های مختلف بورسی، سیمانی‌ها یکی از پرحاشیه‌ترین گروه‌ها در هفته‌های اخیر بوده‌اند. اول به خاطر پذیرش سیمان در بورس کالا بازار سهام این شرکت‌ها داغ شد و هر کدام با موج خریداران مواجه شدند.

با قطع شدن برق شرکت‌های سیمانی دوباره قیمت سهامشان ریزش پیدا کرد و با افزایش قیمت سیمان به خاطر کمبود عرضه مجددا شاهد استقبال سهامداران از سهام سیمانی بودیم. در دو هفته گذشته باز هم سیمانی‌ها پرحاشیه ظاهر شدند. ابتدا خبرهایی منتشر شد که وزارت صمت می‌خواهد عرضه سیمان در بورس کالا را متوقف کند و بعد از آن وقتی نتیجه جلسه به نفع سیمانی‌ها بود، دوباره سهام این گروه تحت تاثیر خبرها قرار گرفت. گروه پرحاشیه ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد و در این بین سهامدارانی موفق خواهند شد که بتوانند زودتر از بقیه متوجه خبرها شوند.

‌نمادهای ریالی به کمکتان نخواهند آمد
عمده رشد شاخص کل در هفته‌های اخیر به خاطر افزایش قیمت سهام شرکت‌های دلاری بوده. آنهایی که محصولاتشان بر اساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود و تاثیر زیادی از تغییرات قیمت دلار می‌پذیرند در این مدت برنده بودند. از جمله آنها می‌توان به گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

در طرف مقابل با وجود رشد عجیب و غریب شاخص کل، خیلی از نمادهای غیردلاری نتوانستند بازدهی چندانی نصیب سرمایه‌گذارانشان کنند. بانک‌ها اغلب درجا زدند و خودرویی‌ها حتی با روند نزولی مواجه شدند. موردی که به خوبی نشان می‌دهد چرا باید در روزهایی که دلار روند صعودی به خود می‌گیرد، سراغ نمادهای بانکی و خودرویی به عنوان بزرگ‌ترین نماینده‌های شرکت‌های غیردلاری برویم.

‌سایت کدال مهم‌تر از سامانه معاملات
خیلی از سهامداران اولین سایتی که باز می‌کنند، سامانه معاملات کارگزاری است. درحالی که تحولات بورس در یکی دو هفته گذشته به خوبی نشان داده قبل از باز کردن سامانه معاملات آنلاین بهتر است سایت کدال را پیش‌رویمان باز کنیم. نمونه آن را برای نماد پارس شاهد بودیم که به محض انتشار اطلاعیه‌ای درباره تصمیم شرکت برای افزایش سرمایه شش هزار و ۵۶۶درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای این نماد بودیم. برای همین است که می‌گوییم همیشه باید سایت کدال را جلوی رویتان باز نگه دارید و گاه‌گداری آن را به‌روز کنید.

کدخبر: ۴۰۶۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1628336181

    البته در یک پاراگراف مانده به آخر و در خ ط سوم به نظرم درستش اینه که زمانیکه دلار در حال افزایش می باشد و یا انتظار افزای ش داریم نباید به سمت نمادهای بانکی و خود رویی برویم. نباید