کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۲۳۹
تاریخ خبر:

درس‌هایی که‌ این هفته از بورس باید یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| دامنه نوسان بورس دوباره متقارن شد و هفته‌ متفاوتی را پشت سر گذاشتیم. شاخص بورس نسبت به ابتدای هفته حدود ۲۹هزار واحد کاهش پیدا کرده و به محدوده یک میلیون و ۱۵۴هزار واحد رسیده است. بازدهی شاخص از شنبه تا چهارشنبه این هفته منفی ۲٫۵درصد بوده است.

سبد شخصی من هم دقیقا به همین میزان بازدهی داشت و ضرر ۲٫۵درصدی در این هفته نصیبم شد اما از این اتفاق تا حد زیادی راضی هستم چراکه بعد از ماه‌ها لذت سرمایه‌گذاری در یک بازار متعادل را چشیدم، هرچند دیروز چهارشنبه بیشترین افت روزانه بورس در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و شاهد ریزش ۱۹هزار واحدی شاخص کل بودیم. من در حال حاضر یک سوم سرمایه‌ام پول نقد، یک سوم صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و یک سوم دیگر سهام دو نماد از گروه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی است.

*** روند صعودی بورس بین گروه‌های مختلف جابه‌جا می‌شود
دامنه نوسان متقارن باعث شده شاهد تعادل قابل قبولی در نمادها شاخص‌ساز باشیم. به جز روز چهارشنبه، در باقی روزهای هفته سهام شرکت‌های بزرگ تغییرات چندانی نداشتند و خبری از صف خرید یا فروش نبود. در حال حاضر شرایط به شکلی است که روند صعودی یک گروه پابرجا نمی‌ماند و از گروهی به گروه دیگر منتقل می‌شود. ابتدای هفته فرآورده‌های نفتی با رهبری شپنا و شبندر و استخراج کانه‌های فلزی با رهبری کگل و کچاد شرایط خوبی داشتند.

روز بعد نوبت به گروه خودرو و ساخت قطعات با رهبری خودرو و خساپا رسید. دوشنبه محصولات شیمیایی با رهبری فارس و بوعلی تنها گروه سبز بازار بودند و سه‌شنبه قرعه دوباره به نام استخراج کانه‌های فلزی افتاد. برای همین اگر به فکر سود کردن و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستید، احتمالا باید بین گروه‌ها جابه‌جا شوید. شاید بهتر باشد فعلا فقط روی خرید نمادهای شاخص‌ساز حساب باز کنید.

*** صف خرید ملاک خوبی برای ارزیابی سهام نیست
اتفاقاتی که در این هفته برای گروه خودروسازها افتاد به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان روی صف خرید نمادها حساب باز کرد. نمادهای این گروه چند روزی آرام آرام با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شدند و هر روز یکی دو درصد عقب‌نشینی می‌کردند. تا اینکه روز یکشنبه شاهد انقلاب در گروه خودرویی‌ها بودیم. سنگین‌ترین صف خرید بازار برای خودرو، خساپا، خگستر و خبهمن تشکیل شد و خیلی‌ها فکر کردند نوبت به این گروه رسیده تا بازدهی قابل قبولی نصیب سهامداران کند، در حالی که صف خرید نمادهای خودرویی یک روز بیشتر دوام نیاورد و بعد از آن در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد تشکیل صف فروش سنگین در نمادهای گروه خودروسازی بودیم.

*** خرید و فروش سهام نمادهای کوچک ریسک زیادی دارد
کاهش حجم مبنا باعث بالا رفتن حجم معاملات در نمادهای کوچک شده است. اتفاقی که می‌تواند امیدوارکننده به نظر برسد اما باید توجه داشته باشید که با بالا رفتن حجم معاملات، تعداد زیادی از صف‌نشین‌ها می‌توانند سهام خود را بفروشند و همچنین قیمت پایانی سهام سریع‌تر کاهش پیدا می‌کنند.

در چنین شرایطی هر لحظه ممکن است صف فروش نمادهای کوچک جمع‌آوری شود و شاهد روند صعودی باشیم. به همین خاطر فروش سهام این شرکت‌ها ریسک بالایی دارد. حتی امکان دارد خریداران نتوانند از پس فروشنده‌ها بربیایند و قیمت سهام کاهش بیشتری داشته باشد. برای همین است که می‌گویم علاوه بر فروش، خرید سهام هم می‌تواند خطرناک باشد. احتمالا باید برای معامله در نمادهای کوچک بیش از هر زمان دیگری تمرکز داشته باشیم و به عواقب تصمیمات خود فکر کنیم.

*** خودتان را دست بالا نگیرید
هرکسی ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شود که حتی فکرش را هم نمی‌کند. در هفته‌ای که گذشت این اتفاق برایم افتاد. آخر هفته گذشته نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی را بررسی کرده بودم و می‌خواستم در شروع هفته سهام شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر را بخرم که یکی از نمادهای شاخص‌ساز به حساب می‌آید و لیدر گروه کانه‌ها است.

روز شنبه موقع خرید سراغ نماد کگهر رفتم، درحالی که کگهر هیچ ارتباطی با شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر ندارد. نمادی که باید می‌خریدم کگل بود اما به اشتباه سراغ خرید کگهر، نماد شرکت سنگ‌آهن گوهرزمین رفتم. این اشتباه چندان مهلک نبود چراکه هر دو نماد در یک گروه حضور داشتند و ضرر چندانی نکردم. صرفا حدود دو درصد سود کمتری نصیبم شد. هیچ موقع فکر نمی‌کردم چنین اشتباه عجیبی را مرتکب شوم. شاید بهتر باشد هیچ‌موقع خودمان را دست‌بالا نگیریم و مراقب اشتباهات اینچنینی باشیم.

کدخبر: ۳۹۱۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر