کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۱۱۴۰
تاریخ خبر:

درس‌های آموزنده از ۲سال انتظار برای بازگشت بورس به سودآوری

روزنامه هفت صبح| ‌شاخص کل بورس تهران بعد از دو سال به ابرکانال دو میلیون برگشت و تا آخرین روز کاری هفته گذشته به محدوده دو میلیون و 137هزار واحد رسید. در این دو سال و هشت ماه، خیلی‌ها از بازار سرمایه خداحافظی کردند و آنهایی هم که ماندند، اغلب ضررهای بزرگی را از سر گذراندند.

خیلی‌ها سرمایه‌هایشان را از دست دادند و کمتر کسی می‌تواند ادعا کند در این مدت توانسته عملکرد خوبی داشته و نهایت بهره را از بورس برده باشد. مگر اینکه با حرفه‌ای‌ترین‌ها سر و کار داشته باشیم. علاوه بر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و کسانی که تمام وقت در حال تحلیل و استفاده از نوسانات بازار برای سودآوری بودند، کسان دیگری هم هستند که می‌توانند بگویند در دو سال و هشت ماه گذشته عملکرد خوبی در بورس داشته‌اند و آنها کسانی نیستند جز سرمایه‌گذاران غیرمستقیم!

اتفاقات بورس در این دو سال و هشت ماهی که از مرداد 99 گذشته، بار دیگر می‌تواند به ما ارزش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را اثبات کند. چراکه بررسی روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و تغییرات شاخص کل نشان می‌دهد از بین 15 صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ETF که در این مدت فعال بوده‌اند، تنها دو صندوق بازدهی کمتر از شاخص کل را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند که البته یکی از آنها صندوق دارا یکم است و همه می‌دانیم که این صندوق را با مدیریت غیرفعالش نمی‌توان در بین صندوق‌های سهامی دسته‌بندی کرد. چنین اتفاقی نشان می‌دهد اگر از همان ابتدا و حتی در نقطه اوج بورس برای ورود به بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده بودیم، شانس موفقیت‌مان اکنون 13 از 15 بود.

بررسی نمودار تغییرات قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مقایسه آن با نوسانات شاخص کل در تایم‌فریم هفتگی نشان می‌دهد هیچ هفته‌ای در دو سال و هشت ماه گذشته نبوده که صندوق‌های سهامی عملکردی بدتر از شاخص کل بورس داشته باشند. چنین اتفاقی باعث شده اکنون نه‌تنها سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد بهتری نسبت به دیگر سرمایه‌گذاران داشته باشند، بلکه بعضی از آنها توانسته‌اند تا 77درصد بازدهی بالاتری را در کارنامه خود ثبت کنند.

اطلس؛ رتبه اول بازدهی
صندوق سرمایه‌گذاری اطلس مفید متعلق به کارگزاری مفید بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های سهامی ازمرداد 99 تا‌کنون داشته است. به‌طوری که با بازگشت شاخص کل به قله قبلی، صندوق اطلس بازدهی مثبت7/76درصدی را تجربه کرده و توانسته بازدهی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذارانش داشته باشد.

بررسی پرتفوی صندوق اطلس نشان می‌دهد این صندوق سرمایه‌گذاری بیشترین توجه را به محصولات شیمیایی دارد و 7/20درصد سرمایه خود را به این گروه اختصاص داده. فلزات اساسی سهم 7/16درصدی از پرتفوی اطلس دارند و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی یا همان هلدینگ‌ها با سهم 14درصدی در رتبه سوم گروه‌های برتر در سبد سرمایه‌گذاری صندوق سهامی اطلس هستند.

سرو؛ رتبه دوم بازدهی
سرو سودمند مدبران که آن را با نماد سرو می‌شناسیم، توسط گروه مالی ترنج مدیریت می‌شود. سرو از مرداد 99 که شاخص شروع به ریزش کرد، توانسته بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل داشته باشد و اکنون که شاهد رقم دو میلیونی برای شاخص هستیم، بازدهی صندوق سرو به بیش از 8/75درصد رسیده است. پرتفوی صندوق سرو بیشترین تنوع را در بین صندوق‌های پربازده دارد؛

طوری که بیش از نصف دارایی‌های سرو در خرده‌سهام‌ها نگهداری می‌شود و گروه‌های بزرگ تنها بخشی از سبد دارایی‌های سرو را به خود اختصاص داده‌اند. بزرگترین سهم متعلق به فلزات اساسی با 17درصد است.محصولات شیمیایی سهم 10درصدی از پرتفوی سرو دارند و واسطه‌گری‌های مالی و پولی با سهم 7درصدی دیگر گروه بزرگ حاضر در سبد سرمایه‌گذاری سرو است.

آساس؛ رتبه سوم بازدهی
شرکت سبدگردان آسمان، صندوقی دارد به نام آسمان آرمانی سهام که آن را با نماد آساس می‌شناسیم. آساس از مرداد 99 تا کنون که شاخص کل رفت و برگشت طولانی‌مدتی به محدوده دو میلیون واحدی داشته، توانسته بازدهی مثبت 70درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. بررسی پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد راز موفقیتش در سهام ریالی بوده است.

طوری که حدود 23درصد سبد سرمایه‌گذاری آساس به گروه مواد و محصولات دارویی اختصاص دارد. خودرو و ساخت قطعات با سهم 18درصدی در رتبه دوم قرار گرفته و نشان از توجه ویژه مدیران این صندوق به برجام و نمادهای برجامی دارد. بعد از آنها نوبت به محصولات شیمیایی می‌رسد تا با سهم 12درصدی از سبد سهام آساس به سومین گروه محبوب برای مدیران این صندوق تبدیل شوند.

کدخبر: ۵۱۱۱۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر