کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۶۵۹
تاریخ خبر:

درخشش کور کننده دندان‌های سفید‌!

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | اگر خیلی در جریان انواع و اقسام کارهای مربوط به زیبایی که این روزها مد شده‌اند، نباشید و ناگهان با تصویر کلوزآپ یک هنرپیشه یا سلبریتی مواجه شوید و برق دندان‌هایش چشمتان را بزند، شاید به او برای داشتن چنین دندان‌هایی حسادت کنید. نمونه‌اش همین مجموعه پرطرفدار سینمای خانگی که اینقدر هم دیده شده و خنده‌های از ته‌دل شرکت‌کننده‌ها و مجری باعث شده توجه‌مان حتما به دندان‌هایشان جلب شود.

اما وقتی دقیق‌تر شوید یا رنگ دندان‌ها چنان براق باشد که به سن و سال سلبریتی مربوطه نیاید، احتمالا مشکوک می‌شوید که او کاری با دندان‌هایش کرده است، کاری که این روزها آنقدر مد شده که کمتر بازیگر و بلاگری می‌بینیم که دندانی با کوچکترین نقص در دهان داشته باشد، همه دندان‌های ردیفی دارند که از سفیدی روی برف را کم کرده و اندک نامرتبی هم در آنها دیده نمی‌شود. آش آنقدر شور شده که بعضی‌ها دوره افتاده‌اند و معدود چهره‌های معروفی که هنوز دندان‌های طبیعی دارند را از بین آدم معروف‌های خارجی و داخلی پیدا می‌کنند و به‌عنوان الگو نشان می‌دهند تا ثابت کنند که همه لازم نیست روی دندان‌هایشان یک لایه فوق‌سفید بکشند یا نظم اجباری به دندان‌هایشان بدهند.

اگر کمی عقب برویم می‌بینیم که تا چند سال پیش لمینیت کردن دندان آنقدر باب نشده بود که عادی محسوب شود و این کار کاملا به‌چشم می‌آمد. اصلا یکی از شاخ‌های مجازی معروف به «محمد لمینیت» که خودش و همسرش دندانشان را به این ترتیب بیش از اندازه سفید و مرتب کرده بودند با این کار سری در سرها در‌آوردند، اما حالا از مهران غفوریان و احسان علیخانی گرفته تا گلزار و قریب به‌اتفاق بازیگران زن دندان‌هایشان را با استفاده از انواع روکش‌ها نونوار کرده‌اند.

روکشی که برای ترمیم بود
اگرچه لمینیت یا کامپوزیت در ایران و به‌عنوان ابزاری برای زیباتر شدن دندان‌های سالم پدیده تازه‌ای است اما استفاده از این تکنیک در علم دندانپزشکی سابقه ۱۰۰ ساله دارد. در سال ۱۹۲۸ چارلز پینکوس سرامیکی به‌صورت لایه‌ای نازک روی دندان یکی از بازیگران هالیوود گذاشت تا دندان‌هایش در فیلم‌های سیاه و سفید آن زمان کاملا بدرخشد.

او بعدتر هم این کار را برای بازیگران زیادی انجام داد و این کار تقریبا باب شد اما به‌عنوان تکنیکی موقت چون این سرامیک‌ها ماندگاری نداشت و فقط چند ساعت برای فیلمبرداری روی دندان بازیگرها دوام می‌آورد اما کم‌کم تکنولوژی تا جایی پیش رفت که ونیرها و کامپوزیت‌ها کاملا به دندان‌ها بچسبند و حالا گفته می‌شود که این تکنیک بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند.

کمترین خنده سفید ۱۸ میلیون
با یک پرس‌و‌جوی ساده از پزشک‌ها و دور زدن در سایت‌ها و صفحات دندانپزشکی می‌توان فهمید که برای داشتن خنده‌ای شبیه خنده سلبریتی‌ها و بلاگرها شما باید حداقل شش دندان بالا را به این ترتیب سر و سامان بدهید. اگر کمتر از این باشد با کوچکترین خنده‌‌ای دندان‌های عقبی که تفاوت رنگ و جنس فاحشی با دندان‌های روکش شده دارند، خودشان را نشان می‌دهند، البته اگر می‌خواهید خنده‌های از ته‌دل داشته باشید و هیچ نگرانی از دیده شدن تفاوت‌ها برایتان وجود نداشته باشد، باید بیشتر هزینه کنید.

اما اگر همان شش دندان بالایی را لحاظ کنیم، شما حداقل ۱۸ میلیون تومان در خرج می‌افتید چون الان متوسط لمینیت برای هر دندان ۳ میلیون تومان است. اگر از این پول‌ها ندارید یا می‌خواهید برای هر واحد قیمت کمتری بپردازید تا بتوانید دندان‌های بیشتری را روکش کنید، می‌توانید به‌جای لمینیت سراغ کامپوزیت بروید که به‌طور متوسط برای هر دندان یک میلیون تومان قیمت دارد و اگر بخواهید هشت دندان بالا و هشت دندان پایین را صفا بدهید ۱۶ میلیون تومان برایتان خرج خواهد داشت.

تفاوت این دو هم در چند چیز است؛ یکی اینکه لمینیت سفید‌تر و درخشان‌تر است و ماندگاری بیشتری هم دارد، یعنی پزشکان احتمالا به شما تضمین می‌دهند که حداقل ۱۰ سال مشکلی برای روکش‌هایتان به‌وجود نیاید اما کامپوزیت عمر کوتاه‌تری دارد و تقریبا ۵ سال می‌توانید روی آن حساب کنید. اگرچه می‌گویند احتمال اینکه بیشتر هم دوام بیاورد کم نیست.

از طرفی کامپوزیت آسیب کمتری هم به دندان‌هایتان وارد می‌کند، چون برای نصب آن نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و به این ترتیب دندان‌هایتان زیر این روکش کمتر آسیب می‌بینند و احتمال پوسیدگی‌شان کمتر است؛ اگرچه پزشکان می‌گویند به هر حال قید دندانی را که آن زیر است باید بزنید و نمی‌توانید بعد از مدتی کامپوزیت‌ها را بردارید چون دندان‌ها آن زیر دست‌کم تغییر رنگ داده‌اند.

غیر از لمینیت و کامپوزیت کارهای دیگری هم هست که طرفداران خنده بی‌نقص برای درخشیدن دندان‌هایشان انجام می‌دهند مثل بلیچ کردن که در آن دندانپزشک‌ها با ماده‌ای سفید‌کننده دندان‌های شما را می‌سابند و رنگ آنها را روشن‌تر می‌کنند با این وجود چون بلیچ کردن کمکی به تغییر نظم و ترتیب و اندازه دندان نمی‌کند، همان کامپوزیت و لمینیت بیشتر مورد توجه سلبریتی‌ها قرار دارد.

کدخبر: ۴۳۷۶۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر