کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۸۸
تاریخ خبر:

درخشش ماکارونی ‌و مایع ظرفشویی

درخشش ماکارونی ‌و مایع ظرفشویی

روزنامه هفت صبح، خاتون محتشمی | این دو قلم کالای داخلی امسال گل کاشتند؛ ماکارونی و مایع ظرفشویی. از آن‌طرف خودرو و سیگار دست همه کالاهای بی‌کیفیت را از پشت بسته‌اند. این را چه کسی می‌گوید؟ سازمان ملی استاندارد. این سازمان در طول سال 1401 نظر 20 هزار مصرف‌کننده را درباره کیفیت کالاهای مختلف پرسیده و حالا نتایج آن را منتشر کرده.

سر نخواستن اینها دعواست
حالا که ماکارونی و مایع ظرفشویی توانسته‌اند به این رتبه برسند، اوضاع بقیه کالاها چطور بوده؟ بعد از مایع ظرفشویی مردم از کیفیت بخاری، بستنی، کیک و بیسکوئیت رضایت داشتند. اگر بخواهیم یکی‌یکی اسم ببریم این جدول بسیار طول و دراز خواهد شد. وقتی به پایین جدول می‌رسیم، بعد از سیگار و خودرو چه چیزی پیدا می‌شود؟

از بدترین‌ها بعد از سیگار، باید به تایر، لنت و موتور ایرانی اشاره کنیم که بعد از سیگار و ماشین در لیست بدها آمده‌اند. سر نخواستن سیگار و خودرو هم دعواست و نارضایتی خودرو خیلی بیشتر از سیگار است. حالا ما به‌جز خوب‌ها و بدها، یکسری کالا هم داریم که رتبه استاندارد ولی متوسطی آورده‌اند. در دسته کیفیت متوسط‌ها آب معدنی و تلویزیون، خرما، آبلیمو، اجاق گاز و آبمیوه جا داشته‌اند.

مردم راضی قم و ناراضی لرستان
اين پژوهش نکات جالب دیگری هم دارد؛ اول این‌كه اين مجموعه گزارش 209 صفحه‌ای، نوشته که وقتی تغییرات جنسیت و تحصیلات را بررسی‌ کردند، خیلی نگاه مردم با هم فرقی نداشته اما مردم مراکز مختلف استان‌ها نگاه مختلفی به کیفیت داشته‌اند. حالا این حرف‌ها را زدیم، نتیجه چه بود؟ قمی‌ها آدم‌های راضی‌تری بوده‌اند ولی نارضایتی لرستانی‌ها، اصفهانی‌ها و مردم آذربایجان غربی و شرقی از کالا‌ها در پایین‌ترین سطح بوده.

کدام کالاها شکایت‌خور هستند؟
همانطور که رضایت از کیفیت خودرو از همه کالاها پایین‌تر بود، باعث شد که خودرو بیشترین میزان شکایت را داشته باشد. اگرچه نارضایتی از سیگار بعد از خودرو بیشتر از بقیه کالاها بوده اما این نارضایتی منجر به این نشده که گوشی تلفن را بردارند و شکایت کنند. در عوض تا دلتان بخواهد شکایت از رایانه و تلویزیون ثبت شده. یعنی بعد از خودرو، بیشترین شکایات بابت رایانه، تلویزیون و یخچال‌فریزر ثبت شده.

ایرانی، ایرانی می‌خرد؟
مردم در خرید کدام کالاها ترجیح می‌دهند برند ایرانی بخرند تا خارجی؟ اول فرش و دوم مایع ظرفشویی ایرانی به خارجی ترجیح داده می‌شود. از آن طرف همه سعی می‌کنند از خرید خودرو و تلفن و رایانه ایرانی فرار کنند. حالا که بحث ایرانی و خارجی شد، برای کدام شهرها ایرانی بودن کالایی که می‌خرند اهمیت بیشتری دارد؟

مردم تهران و قم معمولا برند ایرانی می‌خرند ولی آذربایجان غربی و خراسان جنوبی درست برعکس؛ آنها معمولا خارجی‌ها را به ایرانی ترجیح می‌دهند. درباره بسته‌بندی کالاها هم نظر مردم پرسیده شده و بیشتر آنها توافق داشتند که بسته‌بندی بیسکوئیت و کیک و سوسیس و شکلات بهتر از بقیه کالاها بوده.

این پژوهش را دانشگاه امیرکبیر برای سازمان ملی استاندارد انجام داده و به این نتیجه نهایی رسیده که در صنایعی از‌جمله شوینده، مواد غذایی، مبلمان و برخی از انواع لوازم خانگی رتبه کیفیت بالای ٧٠‌درصد است. این عدد در سطح جهانی شاخص خوبی است اما وقتی می‌گوییم کیفیت دخانیات و خودرو از همه پایین‌تر بوده به این معنی است که آنها حتی کف رضایت حداقلی را هم به‌دست نیاورده‌اند.

کدخبر: ۵۴۸۱۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر