کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۵۰
تاریخ خبر:

درباره ‌شجریان، مشکاتیان و‌ لیلا فروهر!

روزنامه هفت صبح |‌یک: یک بار در ستون نود ‌ یادی کردم از مسعود احمدی شاعر مهم ادبیات ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ که عاشقانه‌هایش هنوز در ذهن ما باقی مانده است. دیروز خبر آمد که او در شرایط مناسب سلامتی به سر نمی‌برد. پسرش بیژن احمدی به ایسنا گفته که مسعود احمدی در فروردین ماه تصادف سختی داشته که منجر به خونریزی مغزی او شده و بعد از معالجات ابتدایی در بیمارستان و گذراندن دوره در منزل حالا در یک خانه سالمندان خصوصی اقامت دارد و با مشکلات حرکتی شدیدی دست به گریبان است. امیدواریم این شاعر ۷۶ساله کرمانی سلامتی خودرا بازیابد.

* دو: دو روز گذشته خبرهای متنوعی از بهبود نسبی احوالات محمدرضا شجریان منتشر شد و دیروز خبر خوبی آمد و آن عیادت معاون هنری وزیر ارشاد از شجریان در بیمارستان جم بوده است. خبر رسمی این گونه بوده است: سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود در حال گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی در ناحیه‌ سر است، با حضور در بیمارستان جم تهران با پزشک معالج محمدرضا شجریان درباره وضعیت او گفت‌وگو کرد.این عیادت با رعایت کلیه جوانب ضروری، پیش از آن انجام شد که عیادت از بیماران در کلیه‌ بیمارستان‌های کشور ممنوع شود.

* سه: همکاری شجریان با مشکاتیان از مهم‌ترین دستاوردهای موسیقی ایرانی است. مشکاتیان داماد شجریان بود و در دهه ۶۰ تا اوایل ۷۰شماری از بهترین کارهای شجریان را عرضه کرد. مثل بیداد،‌مرکب خوان نوا و دستان. مشکاتیان با شجریان به مشکل خورد، از دختر او جدا شد و همکاری این دو چهره نیز به پایان رسید. مشکاتیان که ۱۵سال از شجریان کوچک‌تر است در سال ۱۳۸۸ و در سن ۵۵سالگی درگذشت. حالا خبر رسیده که کاری از همکاری این دو نفر مربوط به سال ۱۳۶۵ برای اولین بار منتشر می‌شود که برای موسیقی سنتی ایران خبر بسیار دل انگیزی است.

همایون شجریان درباره این کار که نامش خراسانیات است گفته: ضبط آلبوم «خراسانیات» مربوط به سال ۱۳۶۵ است و از آنجایی که ساز و آواز این مجموعه ضبط نشده بود و پدر هم امسال در شرایط خواندن و تکمیل آن نبودن، یک ساز و آواز از کنسرت آلمان ایشان به همراه ساز استاد مشکاتیان و بر شعر باباطاهر به این مجموعه اضافه شد. این ساز و آواز اجرای صحنه است که در سال ۱۹۸۹ میلادی در شهر آلمان اجرا شده است.»

* چهار: مهم‌ترین خبرنگار موسیقی کشور در توئیتی از ترکیب لیلا فروهر و ابی و ساسی مانکن و شادمهر و آرش و شهرام شب پره به عنوان غول‌های موسیقی ایرانی یاد کرده که کمی دوراز ذهن و غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. ساسی مانکن‌؟‌ شهرام شب پره؟ ‌شادمهر‌؟ لیلا فروهر؟ غول ؟‌

* پنج: جشنواره برلین با اهدای خرس طلای خود به فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول اف به پایان رسید. رسول اف ممنوع الخروج بود و دخترش این جایزه را از دست جرمی آیرونز رئیس هیات داوران دریافت کرد. در صفحه ۹ گزارش کامل‌تری در این مورد آورده‌ایم.

کدخبر: ۳۱۲۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر