کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۴۷۵
تاریخ خبر:

درباره قطعات موفقی که دوباره موفق می‌شوند

روزنامه هفت صبح | ویدئویی را در پیج یکی از دوستان خواننده‌ام دیدم که مربوط به یکی از آهنگ‌هایی بود که در گذشته خوانده بود. نام خواننده امیر زاد و نام آهنگ هم «منم حق دارم» بود. به آهنگسازی کاوه یغمایی و ترانه حسین غیاثی. آهنگ اصلی با تنظیم کاوه یغمایی سه سال پیش منتشر شده بود اما امیر زاد برای بازگشت دوباره‌اش به مارکت به‌جای خواندن آهنگ جدید یک ورژن پیانویی‌تر و تمیز از آهنگ قبلی‌اش آماده کرده که شاید بیراه نباشد اگر بگویم از خواندن یک قطعه جدید ایده بهتری از کار در‌آمده.

همین اتفاق باعث شد این هفته به این بپردازیم که خواننده‌های نام‌آشنا چقدر از کارهایی که در گذشته خواندند را دوباره بازیابی کردند؟ مواردی از این‌دست در موسیقی جهان زیاد اتفاق می‌‌افتد. اگر آهنگی موفق از کار در بیاید عمرا از خیرش نمی‌گذرند و تا با چند تنظیم و چند کلیپ منتشرش نکنند، بی‌خیال نمی‌شود. حکایت زمانی است که نان را ته‌ ظرف املت می‌‌کشید تا دیگر هیچ‌چیز باقی نماند. این موارد در موسیقی ایران هم اگر چه کم، اما اتفاق افتاده و تجربه‌های موفقی هم از کار درآمده که در ادامه به شاخص‌ترین‌های آن‌ها می‌‌پردازیم.

امیر‌عباس گلاب «ضروری»
ورژن اصلی آهنگ «ضروری» امیرعباس همین چند ماه پیش بیرون آمد. سر آلبومی هم بود. در آلبومی به‌نام «آی مردم» که تازه‌ترین آلبوم گلاب محسوب می‌‌شود. آهنگی که ترانه و ملودی‌اش کار مجتبی مصری بود، فرید فراز هم تنظیمی با استایل هاوس برای آن در نظر گرفته بود. از قضا آهنگ موفقی هم از کار در‌آمد و مخاطبان زیادی هم پیدا کرد.

اما همین چند وقت پیش گلاب یک ورژن پیانویی هم از این آهنگ خواند و با موزیک‌ویدئویی ساده و جذاب روی پیجش قرار داد. اگرچه تنظیم اول آهنگ «ضروری» خودش به‌تنهایی جذاب بود اما ورژن پیانویی و حس خواندن گلاب در این قطعه آن را به تجربه‌ای بی‌نظیر برای مخاطب تبدیل می‌‌کند. پیشنهاد می‌‌کنم به‌جای این‌که بیشتر از این تعریف کنم، خودتان بروید و هر دو ورژن کار را بشنوید و قضاوت کنید.

محسن یگانه «بهت قول می‌‌دم»
در موفق بودن این آهنگ که همگی با هم توافق داریم؟ محسن یگانه اگرچه کارهای هیت زیادی دارد اما می‌‌توان گفت این یکی حسابش از بقیه جداست. بهت قول می‌‌دم با این‌همه شهرتش و با ورژن اصلی در چنل یوتیوب یگانه ۲۱۶ هزار بار دیده شده اما همین آهنگ در ورژن آنپلاگد و گیتاری‌اش که تازه در کنسرت هم ضبط شده، ۱۴۰ میلیون بار در یوتیوب دیده شده. این درست است که تصویری بودن ورژن آنپلاگد بی‌تاثیر نبوده اما چه کسی می‌‌تواند بگوید در ورژن لایو و آنپلاگد آن حس و حال این قطعه بهتر نشده؟ این‌هم نمونه‌ای دیگر برای آن‌که حرفمان ثابت شود. در اکثر مواقع آهنگ‌ها با تنظیم ساده و تک‌ساز جذابیت‌شان بیشتر می‌‌شود.

رضا صادقی «بغض ترانه» و «بمونی برام»
«بغض ترانه» یکی از آهنگ‌های بسیار معروف صادقی است که همین چند وقت پیش مجددا تنظیم شد و با نام «بغض دوباره» به بازار آمد. البته ترانه آن تغییر کرده بود اما قسمت‌هایی از ترانه قبلی هم در آن بود. این کار به‌نوعی رجوع دوباره صادقی به خودش محسوب می‌‌شود اما از جهاتی هم بازیابی یک کار موفق قدیمی با ظاهری جدید و به‌روز است که اتفاقا موفق هم از کار در‌آمد.

آهنگ بعدی صادقی «بمونی برام» جزو آخرین کارهای صادقی است که خیلی هم شنیده شد، اما باز با این حال صادقی ورژن کنسرتی این آهنگ را که در تمرین گرفته شده بود، در پیجش منتشر کرده که شنیدن آن‌هم خالی از لطف نیست. صادقی به خوبی به این نکته پی برده که همیشه لازم نیست کار جدید داشت و می‌‌توان نهایت استفاده را از کارهای موفق قبلی برد.

سیروان «آنپلاگد»
اگرچه تعداد قطعات بازیابی شده در موسیقی ایران به همین چند ترک که معرفی کردیم محدود نیست و کارهای دیگری هم بوده، اما باید گفت سرآمد همه آن‌ها سیروان خسروی است. او چند سال پیش در یک حرکت جالب تعدادی از قطعات موفقش را مجددا تنظیم و به‌صورت زنده صدا‌برداری کرد.

همه نشستند، ساز زدند و سیروان قطعات معروفش را با تنظیم‌های جدید در قالب آلبومی با نام «آنپلاگد» منتشر کرد. آلبومی به غایت جذاب که شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بعد از شنیدنش دیگر دلتان نمی‌خواهد ورژن اصلی آهنگ‌ها را گوش کنید. اگرچه سیروان همیشه حرفه‌ای کار کرده اما چیزی که در «آنپلاگد» به کلیت کار اضافه شده، حس بی‌نظیری است که روح شما را لمس می‌‌کند. اگر تا به‌حال این آلبوم را گوش نکردید، حتما امروز دانلودش کنید و لذت شنیدنش را ببرید.

کدخبر: ۴۴۵۴۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر