کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۶۸۹۷
تاریخ خبر:

درباره دو واقعه در تلویزیون اینترنشنال

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| تلویزیون ایران اینترنشنال، یکی از شبکه‌های مخالف نظام سیاسی ما، این روزها با تحولاتی روبه‌رو بوده که توجه افکار عمومی، دست‌کم در فضای مجازی فارسی را به خود جلب کرده است. تحول اول عبارت است از خروج خانم سیما ثابت از این شبکه و تحول دوم عبارت است از ملاقات آقای علی‌اصغر رمضانپور، سردبیر خبر این شبکه با وزیر اطلاعات رژیم اشغالگر اسرائیل.

‌ماجرای سیما ثابت
خانم سیما ثابت مجری اصلی‌ترین یا دست‌کم یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خبری- تحلیلی شبکه ایران اینترنشنال بود. سبک خاص مصاحبه‌های او که توام با نوعی سوگیری یا طرفداری از موضع مجری یا شبکه بوده و البته مصاحبه‌شونده‌های او که نوعا افراد تند و حتی طرفدار تجزیه ایران بودند همیشه مورد انتقاد بوده است.

این انتقادها اغلب از سوی طیف سلطنت‌طلب بوده است… مثلا اخیرا شهرام همایون، در تلویزیون خود موسوم به کانال یک از اینکه اغلب مهمانان خانم ثابت، افراد تجزیه‌طلب بودند انتقاد کردند. در حالی که طبیعتا طرفداران نظام سیاسی ایران با خانم ثابت و برنامه او زاویه دارند و پس از این استعفا با انتشار یک فایل صوتی و با استناد به یک اسکرین‌شات از یک چت توئیتری، مدعی شدند که وی به دلیل اعتراف به اینکه تعداد زیادی از اساتید دانشگاه‌ها در لندن طرفدار بقای نظام هستند یا به دلیل انتقاد از بی.بی.سی.

فارسی و یا حتی به دلیل رفتارهای زن‌ستیزانه یکی دیگر از مجریان این شبکه یعنی آقای فرداد فرحزاد، از این شبکه رفته است؛ دیگرانی هم هستند که منتقد نظام هستند و از خانم ثابت دل‌خوشی ندارند. نمونه بارز آن آقای احمد زیدآبادی، از تحلیلگران و روزنامه‌نگاران به‌نام اصلاح‌طلب که در کانال تلگرامی خود درباره وی نوشت:

«سیما ثابت نامه خداحافظی‌اش از شبکه ایران اینترنشنال را منتشر کرده است. شاید برای من مناسب نباشد که در اینگونه موضوعات دخالت کنم، اما به عنوان عضوی از خانواده عجیب و غریب رسانه‌های فارسی‌زبان، ناگزیر از یادآوری این نکته هستم که نوع کار غیرحرفه‌ای او چیزی بیش از راه رفتن روی اعصاب من و بسیاری دیگری از ایرانیان نبود و برای دیگرانی هم که او را می‌پسندیدند، با عرض معذرت، جز بدآموزی در حرفه مصاحبه‌گری حاصلی نداشت.

البته از حق نباید گذشت که خانم ثابت در کار خود تنها نبوده است و در شبکه‌های مختلف آن سوی مرز، بسیاری از او الگوبرداری کرده‌اند و رسانه را از هدف بنیادی آن یعنی آگاهی‌رسانی منصفانه و بدون حب و بغض، تهی کرده‌اند…به‌هر‌حال، فضای کلی شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر، ظاهرا نشان از نوعی استقبال از رفتن خانم ثابت از این شبکه دارد و دست‌کم سه طیف منتقدان معتدل نظام، طرفداران نظام و نیز طرفداران آنچه نظام سلطنت یا مشروطه یا رضا پهلوی خوانده می‌شود از این جدایی خرسند هستند.

ماجرای رمضانپور
روز چهارشنبه، ۶ شهریور، خانم «گیلا گملیئل» وزیر اطلاعات رژیم اشغالگر با جمعی از مخالفان نظام منجمله خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در لندن دیداری داشته است. این وزیر اسرائیلی چهار تصویر از این نشست در توئیتر خود منتشر کرده و سه توئیت هم نوشته که یکی از آن‌ها به زبان فارسی است و در آن آمده است:

«گردهمایی مهم و مهم با فعالان مخالف رژیم ایران و خبرنگارانی که ایران و خاورمیانه را پوشش می‌دهند. جهان باید بفهمد که ایران تنها مشکل اسرائیل نیست…در میان افرادی که در این دیدار حضور داشتند اسامی آشنایی به چشم می‌خورد: علیرضا نوری‌زاده از تلوزیون ایران فردا، پانته‌آ مدیری مجری سابقه من‌وتو و فعلی ایران اینترنشنال، ژیار گل از بی.بی.سی. فارسی و آرش سیگارچی از صدای آمریکا اما با توجه به رزومه‌ای که از آقای رمضانپور ذکر کردیم و اینکه او تا معاونت وزارت ارشاد ایران هم رسیده بود، حضور او در این نشست حتی برای کاربران منتقد نظام هم بعضا عجیب بود.

در مورد این نشست، دیروز سایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تحلیلی نوشت که گزیده آن را می‌توانید بخوانید:
«دیدار وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با چهره‌های رسانه‌ای معاند و برانداز جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد اغتشاشات سال گذشته در کشورمان، نشان از طراحی و برنامه‌ریزی تل‌آویو و سرویس اطلاعاتی موساد با محوریت رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی برای ناامن‌سازی مجدد کشور در این برهه دارد…

طی هفته‌های اخیر نیز رسانه‌های ضد انقلاب از صدای آمریکا گرفته تا رادیو فردا، بی‌.بی.‌سی فارسی، اینترنشنال، من‌وتو و… ذیل راهبری موساد در دو پرونده فوت جواد روحی و سپس مانور بر روی وضعیت جسمی موسوی و رهنورد، با جوسازی‌های دروغ و وارونه‌نمایی تلاش مضاعفی جهت بازتولید اغتشاشات در کشور صورت دادند.

در چنین شرایطی، برگزاری دیدار اخیر وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی و خبرنگاران ضد انقلاب و اصرار بر آشکارسازی رسانه‌ای آن، گرچه مصداق عینی نوعی واکنش اجباری نسبت به استیصال مشترک آنها در قبال ایران محسوب می‌شود، اما حکایت از فعال شدن همه سازوکارها برای حمله سنگین رسانه‌ای به منظور ایجاد بی‌ثباتی و آشوب در سالگرد اغتشاشات سال گذشته دارد.

از آن‌سو؛ مسائل ضداخلاقی جاری در رسانه‌های فارسی‌زبان به عنوان یک سوژه همیشگی که هر از چندگاهی سر بر می‌آورد، از جمله موضوعاتی است که مجددا به بهانه استعفای سیما ثابت (شهرکی) نقل محافل شده و پرده‌های جدیدی از کثافت موجود در این شبکه‌ها را نمایان کرده است.»

آن‌ها چه کسانی هستند؟
سیما شهرکی یا همان سیما ثابت به روایتی متولد سال ۱۳۵۸ و به روایت دیگری متولد سال ۱۳۵۲ است. متولد زاهدان است و ظاهرا متعلق به یک خانواده وسیع در این استان به‌نام شهرکی. گفته شده که او در ۱۸ سالگی و بعد از قبولی در دانشگاه برای تحصیل در رشته صنایع غذایی به دانشگاه فردوسی در مشهد رفته است. روایت‌هایی در خصوص ازدواج او در همین دوره جوانی و حتی صاحب فرزند شدن و نیز کار کردن در یک کارخانه آرد در زاهدان نیز از او منتشر شده تا اینکه ظاهرا برای امور بیشتر عام‌المنفعه در خصوص تغذیه افغان‌ها به این کشور می‌رود.

بعد از آن تصمیم می‌گیرد برای تحصیل در رشته دیپلماسی و روابط بین‌الملل به لندن برود و از سال ۲۰۰۵ یعنی از حوالی سال ۱۳۸۴ در حالی که حدودا ۳۰ سال سن داشته به رادیو و وب‌سایت بی.بی.سی. فارسی می‌پیوندد. او پس از سیزده سال و نیم کار در این شبکه، از سال ۲۰۱۸ به ایران اینترنشنال می‌پیوندد و عهده‌دار یک برنامه به‌نام چشم‌انداز با سیما ثابت می‌شود.

علی‌اصغر رمضانپور متولد سال ۱۳۴۰ در بندرعباس است. تحصیلات دبیرستان خود را در شیراز به پایان رسانده و پس از آن تا کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران ادامه داده است. او فعالیت خود را به عنوان کارشناس اقوام و اقلیت‌ها در وزارت کشور آغاز می‌کند و پس از مدتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل می‌شود و در این وزارتخانه به سمت معاون فرهنگی (وزیر وقت: احمد مسجد‌جامعی) و ریاست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم می‌رسد.

او همچنین فعالیت مطبوعاتی خود را از هفته‌نامه حوادث آغاز می‌کند و در ایران به سردبیری روزنامه آفتاب امروز می‌رسد و بعد از خروج از کشور تحلیلگر شبکه بی‌.بی‌.سی فارسی و صدای آمریکا و تلویزیون رسا و مدیر و سردبیر ارشد شبکه رها می‌شود که در سال ۲۰۱۴ به کار خود پایان داد. او دو فرزند دارد و از ابتدای تشکیل شبکه ایران اینترنشنال از مدیران ارشد آن و در حال حاضر سردبیر خبر این شبکه است.

کدخبر: ۵۳۶۸۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر