کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۹۴۲
تاریخ خبر:

درباره درآمد چندصد میلیونی یک چهره اینستاگرامی

روزنامه هفت صبح، فریدعطارزاده | این یک گزارش تحلیلی و موردی درباره چگونگی فعالیت و درآمد یک اینفلوئنسر اینستاگرامی است. یک نمونه از چگونگی نحوه تبدیل شدن از یک فرد عادی به اینفلوئنسر که در مدت کمتر از دو سال در حدود ۳۰۰ هزار فالوئر دارد و حالا تبلیغات گران‌قیمت از برندهای مختلف دریافت می‌کند. این مورد فقط یک نمونه کوچک از چندین و چند اینفلوئنسری است که این روزها سر زبان‌ها افتاده‌اند.

در واقع عجیب‌ترین قوانین بازارآزاد به شکلی موذیانه در جامعه ما رواج پیدا کرده است و حاصلش ثروت‌های بدون زحمت است. عجیب اینجاست که این چهره و موردهای مشابه‌اش هیچ مهارت خاصی ندارند. جز…! نوع دیگری از خو گرفتن به این ثروت‌های بدون زحمت را در بورس نیز این روزها مشاهده می‌کنیم. در نهایت در این گزارش نه دنبال نتیجه‌گیری خاصی هستیم و نه دنبال قاتل بروسلی. در این روزهای کرونایی این گزارش سرگرم‌کننده را بخوانید و کمی از حال و هوای مضطرب این روزها دور شوید!

*** چگونه از صفر شروع کنیم؟
این اینفلوئنسر که نام او «پ.ق» است دختری است که در حدود ۲۸ سال سن دارد. در صفحه شخصی‌اش تقریبا ۹۰‌درصد پست‌ها تبلیغاتی هستند. کاشت ناخن‌،‌گوشی هوآوی‌،‌ شال و روسری‌، مزون لباس‌،‌ کافی شاپ و رستوران در تهران و دیگر شهرها‌،‌ فرش‌،‌کفش و…. یک صفحه صددرصد اقتصادی و بیزینسی. بیایید سیر حرکت او را دنبال کنیم. اولین پست اینستاگرام خود را در اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشر کرده است. در آن زمان او چهره‌ای تازه کار بوده که وارد صنعت مدلینگ شده بود.

اولین عکس‌هایش به عنوان مدل لباس زنان برای شرکتی به نام «کامرون زیگزال» ثبت شد که از وزارت ارشاد مجوز دارد و به طور رسمی مشغول به کار است. او پس از مدت کوتاهی به شهرت خوبی رسید و به عنوان مدل آرایشی یکی از برندهای ایرانی فعالیت کرد. با این وجود او در پست‌ها و کپشن‌های خود هیچ چیزی نمی‌نوشت و فقط به انتشار عکس‌هایش اکتفا می‌کرد. در مشهور شدن او و افزایش فالوئرهایش یک نکته اساسی دیگر هم نقش داشت. همه آن برندها و عکاس‌ها نیز تصاویر او را در پیج خودشان می‌گذاشتند و او را تگ می‌کردند.

همین فرمول ساده باعث شد او به افزایش فالوئر چند برابری برسد. درباره او و افرادی شبیه این اینفلوئنسر که در یک مدت زمان کوتاه به شهرت زیادی می‌رسند، یک گمانه‌زنی دیگر نیز مطرح می‌شود. می‌گویند این دسته از افراد که در ابتدای کار خود با برندها و… قرارداد عکاسی و مدلینگ امضا می‌کنند، مبلغ چندان زیادی دریافت نمی‌کنند و تنها شرط‌شان این است که آن برندها، عکس‌های آن‌ها را در صفحه خود منتشر کنند. در واقع این اینفلوئنسرها در ابتدای کار خود به این شیوه، یک سرمایه برای آینده خود جمع می‌کنند و آن چیزی نیست جز فالوئر…

*** حرکت از‌۱۰‌هزار فالوئر
این خانم اینفلوئنسر و موردهای مشابه پس از آنکه تعداد فالوئرشان از ۱۰ هزار تا عبور کرد، حرکت بعدی خود را آغاز می‌کنند و وارد تبلیغات و مراوده مالی با برندها می‌شوند. البته در این میان ارتباطات با چهره‌های سینمایی، موسیقی و ورزشی جزو قواعد بازی است که آنها را سر زبان‌ها نگه می‌دارد. مثلا خانم پ.ق در رونمایی از عطر بهاره رهنما و چند ایونت با حضور بازیگران، فعالیت پر رنگی داشت و همین موضوع باعث شد تا چهره او بیشتر دیده و شناخته شود.

مثلا او در چند کار روزبه بمانی حضور داشت و حتی مدتی نیز شایعه ازدواج او با «سعید عزت‌اللهی» بازیکن تیم ملی شنیده می‌شد… از این جای کار به بعد، برندهای کمتر شناخته شده به سراغ‌شان می‌آیند و آنها هم با طیب خاطر و مبلغ اندک آن‌ها را قبول می‌کنند تا هر چه زودتر به هدف اصلی خود برسند. در این مرحله به جز مزون‌ها، سالن‌های زیبایی و لوازم‌ آرایشی، کافه‌ها و رستوران‌ها جزو مشتریان جدید هستند که در ازای مبلغ قابل قبولی هم سوژه مربوطه را به صرف قهوه و شام دعوت می‌کنند و هم عکس‌های‌شان بیشتر از گذشته منتشر می‌شود. پس از آن نیز معمولا برندهای طلا و جواهر به سراغشان می‌آیند.

*** حالا نوبت برندهاست
اگر بتوانند با کیفیت از مراحل فوق عبور کنند، دیگر نوبت برندهای بزرگ است که سراغ آنها بیایند. در این مرحله، تعداد فالوئرها به بالای ۱۰۰‌هزار نفر رسیده و قیمت‌ها برای تبلیغ پست و استوری نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رود. یک نکته را البته نباید فراموش کنید. ارتباطات با افراد مشهور همچنان مهم است. مثلا در مورد همین اینفلوئنسر خاص، همچنان در پشت صحنه بسیاری از فیلم‌های سینمایی مشهور همراه با بازیگران دیده می‌شود و عکس‌های خود را منتشر می‌کند.

و یک موضوع دیگر اینکه اصلا مهم نیست اهل مطالعه باشند، قلم خوبی داشته باشند و اطلاعاتشان از وقایع جامعه کامل باشد؛ کافی است عکس بگیرند و منتشر کنند و حواسشان باشد که زیبایی بصری حفظ شود. برای نوشتن کپشن‌ها هم می‌توانند یا چیزی ننویسند و یا از جمله‌های قصار مشهور استفاده کنند. اگر هم پای برندهای مشهور و تبلیغات برای آن‌ها در میان باشد، برندها و شرکت‌های تبلیغاتی واسطه، کپشن آماده می‌کنند و اینفلوئنسر مورد نظر،‌ فقط باید آن را منتشر کند.

***یک حساب و کتاب ساده
حالا می‌رسیم به بحث شیرین درآمد. اصولا در صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ همه چیز با تعداد فالوئر سنجیده می‌شود. مثلا اگر شما مانند مورد آزمایشی ما در حدود ۳۰۰ هزار فالوئر داشته باشید، برای انتشار هر پست بسته به نوع برند و… مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت خواهید کرد. برای انتشار استوری نیز هزینه‌ها بین ۳تا ۵‌میلیون تومان است.

همچنین نباید از صنعت مدلینگ هم دور شوید تا همچنان روی بورس باشید. معمولا این پروژه‌ها حدود ۳‌تا ۵‌روز طول می‌کشد و دستمزد آن حدود ۱۰ میلیون تومان است. با یک مرور ساده بر حجم تبلیغات خانم پ.ق طی یک سال گذشته و یک دودوتا چهارتای ساده و بدون اغراق‌، به درآمدی حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسیم. ماهی کمی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و البته احتمالا بدون پرداخت مالیات.

کدخبر: ۳۳۷۹۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر