کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۸۲۱۸
تاریخ خبر:

درباره جوایز و ‌موفقیت حیرت‌‌انگیز ‌سریال ساکسشن در مراسم امی

روزنامه هفت صبح| هفتاد‌و‌چهارمین دوره جوایز امی دوشنبه‌شب برگزار شد. جوایزی که برای صدها میلیون طرفدار سریال‌های موفق روز در سراسر جهان بسیار جذاب و مهم در نظر گرفته می‌شود. مثل اسکار و نقشی که در سینمای روز ایفا می‌کند. اما با افزایش ضریب محبوبیت سریال‌ها و تبدیل آنها به پدیده‌هایی جهانی فارغ از ملیت حالا ضریب اهمیت جایزه امی می‌رود تا رقبای گردن کلفت خود یعنی اسکار ،‌گرمی (در عرصه موسیقی پاپ) و تونی (در عرصه آثار نمایشی ) را پشت سر بگذارد.

مراسم این دوره امی با درخشش ویژه سریال ساکسشن روبه‌رو بود. سریالی که در ایران آن را با نام وراثت می‌شناسیم اما عنوان میراث کلمه دقیق‌تری برای این سریال جذاب اچ‌بی‌او است. Succession به یمن فصل سوم درخشان و کم‌نظیرش، توانست بهترین سریال و صاحب ۱۸ جایزه دیگراز جشنواره امسال امی شود. این موفقیت دیگری برای این سریال است که ظرف چهار سال اخیر توانسته، نزدیک به ۶۰‌جایزه تلویزیونی را از آن خود کند. ساکسشن (وراثت یا میراث) احتمالا در میان ۱۰ سریال برتر تاریخ شبکه‌های تلویزیونی جهان جایگاه مطمئنی برای خود دست و پا خواهد کرد.

یک: امی نام یک جایزه آمریکایی برای تولیدات تلویزیونی است که از سال ۱۹۴۹ اعطا می‌شود و به‌نوعی آن را اسکار تلویزیون می‌دانند. البته ما سه جایزه امی داریم. یکی به برنامه‌های غیر‌ورزشی تلویزیون‌های آمریکا داده می‌شود که الان داریم از آن حرف می‌زنیم. دیگری به برنامه‌های روزانه ورزشی، خبری و مستند تلویزیون‌های آمریکا و سومی به برنامه‌های تلویزیونی تولید شده در خارج از آمریکا. دو جایزه اول از شهرت بیشتری برخوردار هستند و تحت‌عنوان «جوایز هنرهای خلاق امی» شناخته می‌شوند.

دو: مجموعه تلویزیونی کمدی-درام آمریکایی ساکسشن (وراثت یا همان میراث ) برای نخستین‌بار در اواخر بهار سال ۱۳۹۷ پخش شد و حالا سه فصل و ۲۹ قسمت حدود یک ساعته دارد. فصل اول درخشان،‌فصل دوم کمی شیب نزولی و فصل سوم که به یک شاهکار در عرصه سریال سازی بدل می‌شود وگاه ساختاری اپراگونه به خود می‌گیرد. داستان این مجموعه، حول خانواده‌ای می‌چرخد که دارای یک امپراطوری رسانه‌ای و تفریحی هستند و با توجه به وضعیت نامشخص سلامت پدرسالار خانواده‌شان، لوگان روی، بر سر کنترل شرکت در کشمکش قرار دارند. با توجه به نشانه‌هایی که در این سریال وجود دارد برخی معتقدند که داستان این سریال از روی شخصیت مرداک، غول رسانه‌ای آمریکایی که به‌طور مشخص با مالکیت رسانه‌های فاکس و نزدیکی به جمهوری‌خواهان آمریکا و اسرائیل در ایران مشهور است؛ ساخته شده است.

سه: این مجموعه با اقبال بسیار زیادی در سطح جهان روبه‌رو شده است. نمره کل سریال در سایت مشهور IMDB، ۸٫۸ از ۱۰ است و نمره منتقدان به آن در سایت روتن تومیتوز ، ۹۴‌درصد. فقط فصل سوم این سریال تاکنون ۲۵ جایزه را از آن خود کرده است. وراثت در سال ۲۰۱۸ و در فصل اول خود هم یکی از برندگان جایزه برنامه تلویزیونی برتر بنیاد فیلم آمریکا شد. این مجموعه تلویزیونی در سال ۲۰۱۹ برنده جوایز بهترین برنامه بین‌المللی بفتا - Befta بهترین فیلمنامه سریال درام در هفتاد‌و‌یکمین جوایز امی و جایزه گلدن‌گلوب بهترین مجموعه تلویزیونی- درام شد. برایان کاکس نیز در سال ۲۰۱۹ برای بازی در نقش لوگان روی در این مجموعه، جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن‌گلوب را گرفت. حالا هم این سریال در بخش‌های اصلی و جنبی جوایز امی امسال ۱۹‌جایزه را از آن خود کرده است.

چهار:‌ و اما دیگر جوایز در این بخش جایزه بهترین بازیگر مرد برای سریال‌های درام به لی ‌یو ‌می‌- Lee You-mi برای بازی مرکب- Squid Game و جایزه بهترین بازیگر زن به زندایا - Zendaya برای سرخوشی- Euphoria رسید. متیو مک‌فادین- Matthew Macfayden برای سریال وراثت و جولیا گارنر- Julia Garner برای سریال اوزارک- Ozark جایزه‌ امی بهترین بازیگر مکمل مرد و زن را از آن خود کردند. در بخش کمدی هم جیسون سودیکیس برای تد لاسو و جین اسمارت برای هک- Hacks به‌عنوان بهترین بازیگران نقش اول مرد و زن شناخته شدند. برت گلداشتاین برای تد لاسو و شریل لی رالف- Sheryl Lee Ralph برای مدرسه ابتدایی ابوت - Abbott Elementary جوایز بهترین مرد و زن نقش مکمل سریال‌های کمدی را به‌خود اختصاص دادند.

پنج: سریال کمدی درام تد لاسو - Ted Lasso که توسط بیل لارنس، جیسون سودئیکیس، جو کلی و برندان هانت بر اساس شخصیتی به همین نام ساخته شده‌، چهار جایزه از جمله دومین سریال کمدی برجسته و جوایز بهترین بازیگر برای برت گلداشتاین - Bret Goldstein و جیسون سودیکیس - Jason Sudeikis را به دست آورد.

شش: جایزه برتر امی برای مجموعه‌ها و فیلم‌های کوتاه هم به نیلوفر سفید - The White Lotus رسید. بهترین بازیگر نقش اول مرد در این بخش به مایکل کیتون - Michael Keaton برای دوپسیک - Dopesick و آماندا سیفرید - Amanda Seyfried برای دراپ‌اوت - The Dropout رسید. جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن سریال‌ها و فیلم‌های کوتاه را نیز مورای بارتلت - Murray Bartlett و جنیفر کولیج - Jennifer Coolidge برای نیلوفر سفید از آن خود کردند.

هفت: همچنین جوایز بهترین کارگردانی سریال درام به هوانگ دون هیوک برای اپیزود Red Light، Green Light سریالSquid Game، بهترین نویسندگی سریال درام به جسی آرمسترانگ برای اپیزود All the Bells Say سریال Succession، بهترین کارگردانی سریال کمدی به‌ ام‌جی دیلانی برای اپیزود No Weddings and a Funeral سریال Ted Lassoو بهترین نویسندگی سریال کمدی به کویینتا برانسون برای اپیزود Pilot سریال Abbott Elementary رسید.

هشت: و در نهایت Chip 'n Dale: Rescue Rangers جایزه بهترین فیلم تلویزیونی، مایک وایت برای سریال The White Lotus جایزه بهترین کارگردانی در سریال محدود یا فیلم تلویزیونی، Arcane جایزه بهترین انیمیشن، Love، Death + Robots بهترین انیمیشن کوتاه و Lizzo's Watch Out For The Big Grrrls جایزه بهترین مسابقه یا برنامه رقابتی ‌امی را از آن خود کردند.

‌حاشیه‌های مراسم
آنچه خواندید، فهرست برندگانی بود که ایرنا به نقل از اینترتیمنت ویکلی آن را ارائه کرده بود و اما بخوانید حاشیه‌نگاری گاردین و سی‌نما از این مراسم را:

۹ : روایت گاردین: مراسم امی در غروب دوشنبه، حدود سه ساعت در مایکروسافت تئاتر در لس‌آنجلس برگزار شد. مجری این مراسم کنان تامپسون، بازیگر کهنه‌کار بود و ظاهرا یکی از شوخی‌های او نیز باعث ناراحتی چند نفری شده است. مراسم هیجان چندانی نداشت چراکه مشخص بود که چه کسانی جوایز را خواهند گرفت ولی سخنرانی‌های کوتاه افرادی که جایزه را بردند، جالب توجه بود. نکته جالب توجه دیگر این بود که اچ .بی.او، توانست هم با سریال میراث و هم با آثار دیگر، در اوج قرار بگیرد و اگر نبود چند جایزه‌ بازی مرکب، آن‌ها احتمالا دق می‌کردند مخصوصا با توجه به اینکه بهترین سریال کمدی هم محصول اپل تی وی بود.

امسال تنوع کسانی که جایزه گرفتند هم بیشتر بود. سال گذشته هیچ جایزه بازیگری به رنگین پوستان داده نشد و امسال، بازی مرکب، اولین سریال غیرانگلیسی زبانی بود که تا به حال نامزد بهترین درام شده و جایزه کارگردانی را هم برد. «هوانگ دونگ هیوک» نیز در این مراسم به اولین کارگردان آسیایی تباری تبدیل شد که در بخش بهترین کارگردانی سریال‌های درام برنده جایزه می‌شود. او اولین کارگردانی است که با یک سریال غیر-انگلیسی این جایزه را دریافت می‌کند.

۱۰: روایت سایت سی‌نما: «لی جونگ-جای» بازیگر «بازی مرکب» نتفلیکس تاریخ‌سازی کرد و به اولین بازیگر مرد آسیایی تباری تبدیل شد که در بخش بهترین سریال درام برنده جایزه امی می‌شود. لی علاوه بر این چهارمین بازیگر آسیایی تبار برنده امی بازیگری است.«تد لسو» برای دومین سال پیاپی برنده بهترین سریال کمدی شد و «زندیا» از سوی دیگر با سریال «سرخوشی» به جوان‌ترین برنده دو امی بازیگری در تاریخ تبدیل شد. «متیو مک‌فیدن» که با سریال «وراثت» برنده امی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در یک سریال درام شد؛ در سال ۲۰۲۰ نامزد این جایزه شده بود اما موفق به دریافت آن نشد.

«جولیا گارنر» با سریال «اوزارک» سومین جایزه امی کارنامه‌اش را دریافت کرد. «شریال لی رالف» نیز با سریال «ابتدایی ابت»‌ تاریخ‌سازی کرد و به دومین بازیگر آفریقایی تبار برنده امی بهترین بازیگری نقش مکمل در یک سریال کمدی شد. اولین برنده آفریقایی تبار این بخش «جکی هری» برای «۲۲۷» در سال ۱۹۸۷ بود. «برت گلدستین» دومین جایزه امی پیاپی خود را برای «تد لسو» به خانه برد. آخرین بازیگری که موفق شده بود در این بخش دو سال متوالی برنده امی شود «جرمی پیون» برای سریال «دار و دسته» (Entourage) در سال ۲۰۰۷ بود.

کدخبر: ۴۷۸۲۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر