کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۱۶۴
تاریخ خبر:

درباره بازی ‌حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| پیش از انتشار سریال قبله عالم، سوال مشترک مخاطبان این بود که حامد کمیلی در نقش ناصرالدین شاه چه خواهد کرد؟ آیا تصویری که ارائه می‌دهد، «جذاب» است؟روی «باورپذیری» تاکید نشده چراکه بر اساس یک حکم نانوشته، این شاه قاجار را می‌توان به اشکال مختلف بازی کرد! حالا درباره بهرام رادان و حسن معجونی همین سوال مطرح است که آن‌ها با چه شیوه‌ای به استقبال ناصرالدین شاه رفته‌اند. نکته ظریف اینکه برای مخاطبان و رسانه‌ها،عملکرد بازیگر نقش پادشاه قاجار،مهم‌تر از خود سریال‌هاست.

مورد اول| همه ناصرها
پیش‌تر گزارشی مفصل نوشتیم و عملکرد همه بازیگران در نقش ناصرالدین شاه را مرور کردیم.حالا محض یادآوری به بازیگرانی که در جلد شاه قاجار رفته‌اند،اشاره می‌کنیم. زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی و زنده‌یاد جمشید مشایخی شمایلی متفاوت از ناصرالدین شاه ثبت کردند.ایرج راد و سعید شیخ زاده دیگر بازیگرانی هستند که تجربه بازی در نقش ناصر را دارند. به‌زودی از بازی بهرام رادان (سریال جیران) و حسن معجونی (آهوی من مارال) رونمایی خواهد شد.

مورد دوم| شمایل شاه جدید
حامد محمدی همانند فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما، نگاهی فانتزی به دربار دارد. او در سریال قبله عالم سر به سر شاه می‌گذارد و با لحنی هجوگونه اتفاقات را روایت می‌کند. همزمان با انتشار قسمت اول سریال،مشخص شد محمدی برای رسیدن به هدف خود،چه انتخاب درستی داشته است.

حامد کمیلی جزو بازیگرانی است که تسلط کافی بر ریزه‌کاری‌های شخصیت‌های کمدی و جدی دارد. این بازیگر در قسمت اول فقط چند دقیقه لازم داشت تا مخاطب را با شمایل شاه جدید آشنا کند.در بازی و دیالوگ او، نوعی رفتار جدی توام با طنز به چشم می‌خورد. حالا مخاطب در عین اینکه اقتدار شاه را به تماشا می‌نشیند، آن سوی شخصیت ضعیف و نادان شاه را می‌بیند. توجه به ریزه‌کاری‌ها باعث شده کمیلی شبیه ناصرهایی که پیش از این دیده‌ایم نباشد و این بازیگر امضای خودش را پای شخصیت جدید ناصرالدین شاه گذاشته است.

مورد سوم| مرز دو ناصر
در سریال قبله عالم دو ناصرالدین شاه وجود دارد؛یکی پادشاه واقعی و دیگری بدل او.این تمهیدی است که باعث می‌شود کارگردان بهتر بتواند با اتفاقات دربار شوخی کند.کار حامد کمیلی اما سخت‌تر است.این بازیگر در عین حال که روایتگر شخصیت پادشاه است باید نقش بدل او را بازی کند. بدل، مردی است از طبقه پایین جامعه که لکنت زبان دارد و با آداب دربار آشنا نیست. کمیلی به‌خوبی این مرز را رعایت کرده و بازی او در کنار هادی کاظمی، برگ برنده قسمت یک شده است.

مورد چهارم| فیزیک شاه
اشاره کردیم که حامد کمیلی امضای منحصربه‌فرد خود را در خلق شمایل ناصرالدین شاه دارد.یکی از ابزارهای مورد استفاده این بازیگر در رسیدن به موفقیت،برخورداری از فیزیک مناسب است.تیپ و البته گریم،دست به دست هم داده‌اند تا کمیلی در نقش پادشاه،باورپذیر و جذاب باشد.او استفاده‌ای خوب از چشم‌هایش کرده که مخاطب در عین پی بردن به اقتدار شاهانه، متوجه تزلزل‌اش هم می‌شود.بارزترینش جایی است که با نسوان مواجه می‌شود.

مورد چهارم| لحن شاه
حامد کمیلی جزو بازیگرانی است که نتوانسته یا نخواسته زنگ صدایش را تغییر دهد. این دسته بازیگران حتی زیر گریم سنگین، به خاطر جنس صدای‌شان شناخته می‌شوند. در سریال قبله عالم اما شاهد تفاوت محسوس در لحن کمیلی هستیم.همین اتفاق مهم‌ترین امتیاز اوست که با تسلط کامل بر لحن خود در جلد پادشاه فرو رفته است.چنین نقش‌هایی که نیازمند نوعی اقتدار است می‌طلبد که بازیگر جوری دیگر دیالوگ بگوید و کمیلی متوجه این نکته مهم بوده است. او چه وقتی در نقش پادشاه است و چه در نقش بدل، لحن متناسب با شخصیت‌ها را انتخاب می‌کند.

مورد پنجم| آینده شاه
زندگی ناصرالدین شاه رکورددار تبدیل به درام است.سلطان صاحبقران، کمال الملک،امیر کبیر،ناصرالدین شاه آکتور سینما و سال‌های مشروطه فیلم و سریال‌هایی هستند که زندگی شاه قاجار در آن‌ها بازتاب داشته است.حامد محمدی در سریال قبله عالم برای ایجاد تفاوت، لحنی کمدی- جدی گرفته. در این موقعیت، آنچه سریال را محبوب خواهد کرد و باعث می‌شود کمدی‌اش به دل بنشیند، بازی بازیگران است. پس حامد کمیلی با همین دست فرمان می‌تواند یکی از چهره‌های موفق سریال‌های خانگی در سال ۱۴۰۰ لقب بگیرد. او در قسمت‌های بعد با شاه خوشگذران قاجار چه خواهد کرد؟

کدخبر: ۴۰۶۱۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر