کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۴۱
تاریخ خبر:

درباره آلبوم «خراسانیات»‌ بهترین خبر موسیقی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | درباره سایه سنگین کرونا بر بازار موسیقی ایران و البته خبر خوب انتشار یک آلبوم موسیقی. کرونا جوری بر موسیقی ایران سایه انداخته که انگار کلا صنعتی به این نام در ایران وجود ندارد. همه اجراها کنسل شده و صدای ساز از گوشه‌های شهر نمی‌آید.

یکی از مهم‌ترین خبرهای این چند روز کنسل شدن جشن سالانه موسیقی ما بود که در این سال‌ها به یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های هنرمندان این حوزه تبدیل شده بود. موسیقی ما در قسمتی از اطلاعیه خود آورده :«جشن سالانه موسیقی ما در این سال‌ها با وجود مشکلات فراوان، به شکلی کاملاً مستقل برگزار شده تا بتواند مهم‌ترین شعار خویش مبنی بر «همدلی اهالی موسیقی» را محقق سازد.

امسال نیز طی تلاش شبانه‌روزی اعضای این ستاد، قرار بود تا ششمین دوره این رویداد در دومین روز آذرماه برگزار شود که به دلایل مختلف، امکان آن فراهم نشد و برگزاری این مراسم به دی ‌ماه موکول شد. حوادث آبان ‌ماه، شهادت سردار سلیمانی و غم از دست دادن هموطنان‌مان در پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی، از جمله مسائلی بود که سبب شد برگزاری این برنامه چند بار به تعویق بیفتد و در حال حاضر نیز با توجه به فراگیری بیماری کرونا و از آنجا که سلامتی اساتید و هنرمندان و مدعوین این جشن، نسبت به هر مسئله‌‌ دیگری در اولویت است، برای سومین بار متوالی برگزاری این رویداد لغو می‌شود.»

البته در این اطلاعیه آورده شده که نتیجه نتایج نظرسنجی سالانه از طریق سایت اعلام می‌شود تا بهترین آثار موسیقی در سال گذشته طبق روال سال‌های پیش مشخص شوند. اما این خلوتی فقط به کنسرت‌ها و گردهمایی‌های موسیقی محدود نشده و در روزهای گذشته پیشخوان سایت‌های دانلود موسیقی هم خالی مانده و به غیر از یکی، دو کار لس‌آنجلسی خبری از آثار با مجوز رسمی نیست.

خواننده‌ها و تهیه‌کنندگان موسیقی مجاز به دلیل اینکه در ایران زندگی می‌کنند احتمالا در قرنطینه به سر می‌برند و این هفته کلا خبری از کار جدید نیست؛ البته به غیر از سیروان که ریمیکس قطعه «تنها نذار» را در روزهای گذشته منتشر کرده. در مورد این قطعه هم باید گفت ‌ جدا از اینکه یک ریمیکس است، می‌توان آن را به چشم یک کار مستقل هم نگاه کرد. یعنی اگر کسی اصل قطعه را نشنیده باشد و برای بار اول ریمیکس را گوش کند متوجه نمی‌شو‌د که این یک ریمیکس است. از لحاظ سبک و سیاق کمی نزدیک به کارهای «اسکار اند د ولف » است که پیشنهاد می‌کنم در این روزهای قرنطینه کارهای‌شان را گوش کنید.

اما خبر مهمی که حتی اگر در روزهای پرخبری هم بودیم باز خودش را به صدر می‌رساند، انتشار آلبوم شنیده نشده‌ای از محمدرضا شجریان است که زنده‌یاد پرویز مشکاتیان هم آهنگسازش بوده. چه چیزی از این بهتر؟ بدون شک این بهترین خبر موسیقی در سال ۹۸ بود که البته به طرفداران پرو پا قرص موسیقی سنتی حق می‌دهم اگر بگویند می‌تواند بهترین خبر موسیقی در چند سال گذشته هم باشد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، پخش سراسری این آلبوم از دوشنبه نوزدهم اسفند ماه با قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.این در حالی است که در بخش فروش ویژه، این آلبوم با قیمت ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.آلبوم «خراسانیات» با الهام از موسیقی مقامی منطقه خراسان بر اساس اشعاری از عماد خراسانی تولید و اجرا شده است.

محمدرضا شجریان طی روزهای اخیر به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان جم تهران بستری است. طبق اطلاعیه شماره ۸ هیأت مدیره بیمارستان جم تهران که در ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه نهم اسفندماه منتشر شده، شرایط قلبی و مخصوصاً ریوی این هنرمند کاهش یافته ولی کماکان جهت مراقبت بیشتر و بهتر قلبی، ریوی و تنفسی نیازمند بستری در بخش آی‌سی‌یو است.

گفتنی است‌ محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران که طی چند سال گذشته دچار بیماری بوده، هفته گذشته به دلیل وخامت حالش در بیمارستان «جم» بستری شده بود که این اتفاق دوستداران و هواداران او را نگران کرد و باعث شد آنها جمعه شب دوم اسفند ماه مقابل بیمارستان «جم» تجمع کنند. پس از این اتفاق بیمارستان «جم» هر چند روز یک بار، طی صدور اطلاعیه‌ای مردم را در جریان وضعیت بیماری استاد آواز ایران قرار می‌دهد

کدخبر: ۳۱۳۱۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر