کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۱۵۶
تاریخ خبر:

دختر گیلک برای‌مان چه ارمغان آورده‌ای؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلوزیون| پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت، دو قسمت از سریال «گیلدخت» روی آنتن شبکه یک رفت. قرار است سریال آخر هفته‌ها پخش شود که پیش‌تر نوشتیم به نوعی احیاگر باکس سریال‌های هفتگی هم هست. در گزارش امروز نگاهی داریم به داشته‌های «گیلدخت» بر اساس دو قسمتی که روی آنتن رفته. طبعا برای قضاوت بهتر و کامل‌تر باید منتظر ماند. عجالتا می‌توان گفت سریال ظرفیت جذب مخاطب را دارد و در مجموع اثری قابل دفاع است. با این حال «گیلدخت» مثل هر اثری دیگر خالی از ایراد نیست.

‌مورد اول| حال و هوای کلی
«گیلدخت» سریالی تاریخی است که قصه آن در دوران قاجار روایت می‌شود. با این یادآوری، خواهید گفت که نمونه چنین آثاری بارها دستمایه سریال‌ها شده است. کما این‌که در سال‌های اخیر چند نمونه روی آنتن رفته‌اند؛ مثل «گیله وا» و «بانوی عمارت». از سوی دیگر لوکیشن «گیلدخت» که در شمال کشور است آثاری مثل «پس از باران» و «واريش» را به یاد می‌آورد. با این همه «گیلدخت» حال و هوایی متفاوت دارد و در مجموع شبیه آثار پیشین نیست و حتی به‌نظر می‌رسد در قسمت‌های بعد، در کنار تم عاشقانه ماجراهای سیاسی - اجتماعی را پررنگ کند.

مورد دوم| داستان سریال
قصه سریال «گیلدخت» با محور عشق گلنار به اسماعیل پیش می‌رود. گلنار دختر تقی خان است و از خانواده‌ای متمول. اسماعیل اما یک تفنگچی زبردست است و از خانواده‌ای معمولی. کشمکش اصلی دو قسمت ابتدایی، همین شرح دلدادگی بوده. مشابه این داستان را بارها در رمان‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم.

حتی موقعیت اجتماعی، رفتار و عشق گلنار به نوعی یادآور شخصیت محبوبه رمان «بامداد خمار» است که از قضا آن هم در دوران قاجار روایت می‌شد. با این حال مخاطب ایرانی همچنان قصه‌های پر سوز و گداز را دوست دارد و سازندگان «گیلدخت» از این قلاب برای پیشبرد داستان بهره برده‌اند. در دو قسمت ابتدایی، برخی شخصیت‌های دیگر هم رونمایی شدند؛ از جمله پدر و مادر گلنار و سرآشپز خاصه خانوادگی‌شان.

مورد سوم| عملکرد بازیگران
نقش گلنار را میترا رفیع بازی می‌کند که مدتی است سریال «بی‌همگان» با بازی او روی آنتن شبکه سه رفته. او پیش‌تر تجربه بازی در فیلم و سریال داشت اما با «بی‌همگان» به شهرت رسید. حالا «گیلدخت» شانس دوباره اوست تا همزمان توانایی‌اش را در یک نقش تاریخی به رخ بکشد. موفق هم هست. شخصیت اسفندیار به رضا‌ اکبرپور رسیده که به‌نظر می‌رسد کاری سخت برای محبوب شدن دارد. سعید راد نقش میرزا رضا، آشپز نابینا اما حاذق را بازی می‌کند.

او هم کاری سخت پیش‌رو دارد و فعلا بر اساس یک سکانس قضاوت نمی‌کنیم. محمود پاک نیت بار دیگر نقش خان بازی کرده؛ «روزی روزگاری»، «پس از باران» ، «پشت کوه‌های بلند» و … برخی سریال‌هایی هستند که او در آن‌ها خان شده بود. پاک‌نیت در سریال‌های «جشن سربرون» و« سنجرخان» هم در جلد خان فرو رفته است. این بازیگر با نقش خان پیش مخاطب به اوج محبوبیت رسید و در «گیلدخت» کاری سخت برای پرهیز از کلیشه‌ها دارد. فعلا که فراتر از نقش‌های پیش گام بر نداشته.

مورد چهارم| فضاسازی سریال
در کارنامه مجید اسماعیلی فیلم‌های کوتاه و سینمایی زیادی دیده می‌شود و «گیلدخت» جدی‌ترین پروژه اوست که در قامت یک سریال تاریخی به بار نشسته. او با خلق فضای باورپذیر و نیز شخصیت‌پردازی‌های معقول نشان داده از پس کارش برآمده. طبعا قسمت‌های آینده و سکانس‌های پر برخورد و نیز احساسی، بهتر عیار این کارگردان را نشان خواهد داد. در مجموع، «گیلدخت» این قابلیت را دارد که مخاطب را به یک دوره تاریخی پرت کند.

مورد پنجم| آینده اثر
بر مبنای اپلیکیشن تلوبیون می‌توان نتیجه گرفت «گیلدخت» می‌تواند جزو سریال‌های محبوب امسال قرار گیرد. دو قسمت ابتدایی سریال در مجموع بیش از 111 هزار بازدید داشته و این آمار قابل توجهی برای یک اثر جدید است. «گیلدخت» با فیلمنامه مجید آسودگان آماده شده که در دو قسمت ابتدایی به رونمایی از شخصیت‌های اصلی و شرح موقعیت سریال گذشته است. دیالوگ هر چند گاه غریب هستند اما در مجموع به گوش مخاطب آشنا می‌آیند. «گیلدخت» چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

کدخبر: ۴۸۸۱۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر