کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۴۰۹۰
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح| یک: ماهواره اماراتی دقیق‌ترین تصویر از «قمر کوچک مریخ» را ثبت کرد : یک کاوشگر اماراتی موفق شده از قمر کوچک مریخ از نزدیک عکس بگیرد و این تصاویر دقیق را به زمین مخابره کند. ‌کاوشگر «امل» متعلق به امارات متحده عربی ماه گذشته در ۱۰۰ کیلومتری «دیموس» که کوچکترین و دورترین قمر مریخ است پرواز کرد. تصاویری که «امل» که در زبان عربی به معنای امید است ارسال کرده، دقیق‌ترین تصاویری است که تاکنون از مریخ گرفته شده است؛

چراکه این نزدیک‌ترین سفینه‌ای است که تقریبا در طی نیم قرن گذشته در مدار مریخ قرار گرفته است. ‌این فضاپیما در تصاویر خود، یک قمر عجیب و دهانه‌دار کوچک را مشاهده کرده که تنها ۱۵ کیلومتر در ۱۲ کیلومتر وسعت دارد. ‌فوبوس، قمر دیگر مریخ تقریبا دو‌برابر این اندازه است و بهتر قابل درک و مشاهده است. ضمن اینکه این قمر به مریخ بسیار نزدیک‌تر است. هسا المتروشی، دانشمند ارشد این پروژه به آسوشیتدپرس می‌گوید:

«مدار قمر دیموس به دور مریخ حدود ۲۳ هزار کیلومتر طول دارد و این فضاپیما در بخش داخلی مدار قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث شد که رصد دیموس به ایده‌ای جذاب و متقاعدکننده تبدیل شود.»‌این دانشمند اماراتی همچنین اضافه کرده که اگرچه تاکنون بیشتر توجهات برای رصد مریخ متوجه فوبوس بوده، اما حالا نوبت دیموس است که به ما در این خصوص کمک بیشتری کند.‌

المطروشی و دیگر دانشمندان آژانس فضایی امارات می‌گویند تصاویر جدید نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج، دیموس سیارکی نیست که سال‌ها پیش در مدار مریخ قرار گرفته باشد، بلکه این قمر در واقع منشا مریخی دارد و شاید بخشی جداشده از خود سیاره مریخ باشد.‌به گفته المتروشی، کاوشگر «امل» اماراتی‌ها امسال نیز همچنان در این مدار حضور خواهد داشت و به کاوش‌های خود ادامه خواهد داد؛

هرچند که تجربه رویارویی نزدیک با مریخ که در ۱۰ مارس روی داد، احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد.‌در سال ۱۹۷۷ میلادی کاوشگر «واینکینگ۲» ناسا به فاصله ۳۰ کیلومتری از دیموس رسید. از آن زمان فضاپیماهای دیگری توانسته بودند از این قمر سیاره مریخ عکسبرداری کنند اما هرگز فاصله آنها به آن نزدیکی نبوده است. ‌فضاپیمای اماراتی «امل» در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شد و در تقریبا در پنجاهمین سالگرد نخستین فرود انسان بر روی ماه توسط نیل آرمسترانگ، ماموریت خود را آغاز کرد. (یورونیوز)

دو:‌ پلیس آلمان در جریان تظاهرات سراسری روز دوشنبه برای جدا کردن دست یک فعال محیط زیستی در برلین که دستش را به آسفالت خیابان چسبانده بود مجبور به استفاده از مته و دیلم شد. ماموران پلیس ابتدا با روغن زیتون و آفتابگردان که آن را در شرایط مشابه به کار می‌برند و موثر تشخیص داده‌اند، بیش از یک ساعت تقلا کردند اما وقتی دیدند کاری از پیش نمی‌برند با مته و دیلم مجبور به کندن آسفالت شدند. فعالان گروه موسوم به «آخرین نسل» که با چسباندن دست خود به آسفالت جاده‌ها را در آلمان مسدود می‌کنند خواهان اقدام شدیدتر دولت در برابر تغییرات آب و هوایی هستند. (یورونیوز)

سه: شرکت بایکار ترکیه اعلام کرد: جنگنده بدون سرنشین برای اولین بار پس از انجام پرواز آزمایشی ظهر سه‌شنبه از باند مرکز آموزشی و تحقیقاتی «آکنجی» در شهرستان چورلو استان تکیرداغ (شمال غربی) برخاست و جهت حضور در جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست 2023 در فرودگاه آتاترک استانبول بر زمین نشست. این جنگنده که ساعت 12:32 از فرودگاه چورلو برخاسته است، دوبار در ارتفاع کم از نزدیکی فرودگاه آتاترک استانبول پرواز خوش آمدگویی کرد و ساعت 13:09 در زمین این فرودگاه به موفقیت فرود آمده است. (آناتولی)

چهار: ملیسا مک‌کارتی، بازیگر و کمدین 52 ساله آمریکایی و بازیگر فیلم‌های سینمایی مثل جاسوس در نیویورک دیده شده است. (عکس از جی‌سی ایمیجز)

پنج: پیناز دنیز، بازیگر 29 ساله ترک که در سریال قضاوت نقش ایفا می‌کند در کنار برکاری آتش، بازیگر 36 ساله‌ای که بیشتر با نقش چنگیز ییلدیز در سریال مادر شناخته شد؛ در مراسم آغاز اکران فیلم شب طولانی که هر دوی آنان در این فیلم بازی می‌کنند. (عکس از ای‌تی عربی)

شش: فن بینگ‌بینگ، مدل و بازیگر چینی، در فرودگاه پکن دیده شده است. (عکس از گتی ایمیجز)

هفت: جسیکا چستین و مریل استریپ در چهل و هشتمین مراسم جشن چاپلین که در سالن آلیس تالی شهر نیویورک برگزار شد. (عکس از ورایتی)

کدخبر: ۵۱۴۰۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر