کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۸۰۹
تاریخ خبر:

داستان آقازاده ‌مایکل لطیفی که رویای ‌‌همیلتون را بر باد داد

روزنامه هفت صبح | همه‌چیز آماده بود تا لوئیز همیلتون با کسب هشتمین قهرمانی خود در مسابقات فرمول یک آن‌هم در آخرین مسابقه فصل در ابوظبی نام خود را به تخت سینه آسمان مسابقات اتومبیلرانی بچسباند. بالاتر از شوماخر. راننده افسانه‌ای انگلیسی، طی هشت سال هفت بار قهرمان فرمول یک شده بود و در تعداد قهرمانی‌ها با شوماخر مشهور و بداقبال برابری کرده بود و امسال پس از یک آغاز ضعیف و قرار گرفتن در زیر سایه مکس ورشتپن راننده مشهور هلندی تیم ردبول، در مسابقات انتهایی فصل، اختلاف امتیاز خود را جبران و در مسابقه جده امتیازات خود را با مکس برابر ساخته بود.

حالا در ابوظبی فرصتی بود تا او با گذر از مکس به هشتمین قهرمانی خود دست پیدا کند. او در ظاهر و در سیر مسابقه به این هدف خود نزدیک شده بود و یک اختلاف ۱۱ ثانیه‌ای میان خود و مکس انداخته بود. اما حساب یک راننده ایرانی- کانادایی را نکرده بود. نیکولاس لطیفی ۲۵‌ساله از تیم ویلیامز که تازه دو فصل است مجوز حضور در تورنمنت‌های فرمول یک را پیدا کرده بود.

پسر یک بیزینسمن موفق ایرانی به‌اسم مایکل لطیفی (متولد ۱۳۴۱‌) که به‌عنوان ثروتمندترین ایرانی‌تبار خارج از کشور شناخته می‌شود. مایکل در سنین نوجوانی به کانادا آمد و اولین شغل خود را با کارگری برای مک‌دونالد شروع کرد. مایکل در کانادا، مهندسی برق را تا سطح کارشناسی آموخت و طی سال‌های بعد، بیشترین ثروت خود را از تأسیس شرکت غذایی سوفینا (Sofina Foods) کسب کرد. مجموعه تحت مالکیت او، هم‌اکنون سومین شرکت بزرگ مرتبط با صنایع غذایی در کانادا محسوب می‌شود.

براساس شنیده‌ها، مایکل لطیفی با خرید و فروش سهام شرکت‌های دانش‌بنیان مثل گروه ادوبی (سازنده نرم‌افزارهای فتوشاپ و افترافکت و…) نیز ثروت قابل توجهی به‌دست آورده است. او هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری مالک ۱۰‌درصد از شرکت مکلارن است و سومین سهامدار بزرگ این مجموعه محسوب می‌شود.

به‌تازگی اخبار تأیید نشده از مذاکرات بین مایکل لطیفی و مالکان تیم فرمول یک ویلیامز نیز منتشر شده است که احتمال خرید این تیم انگلیسی با مبلغی در حدود ۱۷۲میلیون دلار را نشان می‌دهد. حالا نیکولاس، آقازاده این سوپر‌میلیاردر ایرانی‌تبار و از مادری اهل سیسیل است که در مونترآل به‌دنیا آمده و پارسال در جایگاه ۲۲ فرمول یک قرار گرفت و امسال تا رتبه هفدهم بالا آمد و فعلا کسی نمی‌داند که موفقیتش چقدر ناشی از استعدادش بوده و چقدر ناشی از حمایت پدر بسیار ثروتمندش.

هرچند نیکولاس سال‌هاست که در مسابقات فرمول دو و فرمول سه نتایج خوبی کسب کرده بود اما حضورش به‌عنوان راننده اصلی تیم ویلیامز همزمان شد با مذاکرات این تیم با پدر نیکولاس برای حمایت مالی از تیم. حالا بیایید برایتان تعریف کنیم که چگونه نیکولاس آرزوی همیلتون را برباد داد.

در فاصله ۵ دور مانده تا پایان مسابقه و با اینکه همیلتون با وجود لاستیک فرسوده خود پیشتاز بود و ۱۱ ثانیه با مکس فاصله داشت، ناگهان نیکولاس لطیفی راننده ایرانی- کانادایی تیم ویلیامز از مسیر خارج شد و به گارد ریل برخورد کرد. این اتفاق منجر به ورود خودروی ایمنی به پیست شد و به این ترتیب فاصله زمانی راننده‌ها از میان رفت و فقط ترتیب خودروها حفظ شد.

خودروی ایمنی تا دور ۵۸ یعنی دور آخر درون پیست بود و همیلتون تنها یک دور تا قهرمانی فاصله داشت اما با خروج خودروی ایمنی، دوباره رقابت آزاد شد و مکس ورشتپن به دلیل استفاده از تایر نرم توانست پیچ‌های باقی‌مانده را سریع‌تر از لوئیس همیلتون طی کند و در حالی‌که تیم مرسدس و ردبول از شدت تعجب دهانشان باز مانده بود، از خط پایان بگذرد. به این ترتیب رویای هشت قهرمانی برای همیلتون برباد رفت و مکس ورشتپن قهرمان فرمول یک در سال ۲۰۲۱ شد.

کدخبر: ۴۳۰۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر