کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۸۴
تاریخ خبر:

خیز ترامپ برای تکرار پیروزی سال ۲۰۱۶

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | درست یک ماه پیش، نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بالاترین اختلاف آرای بین بایدن و ترامپ خبر می‌دادند و برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران نیز با اتکا به فاصله ۱۵درصدی این دو نامزد ‌در نظرسنجی‌ها، برد بایدن و شکست ترامپ را قطعی می‌دانستند. آن‌ها در دفاع از پیش‌بینی قاطعانه خود، نتایج نظرسنجی‌های این انتخابات را با نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۱۶ و مدلسازی افت و خیز آرای هیلاری کلینتون در برابر ترامپ مقایسه می‌کردند.

بیشترین اختلاف رای کلینتون با ترامپ در نظرسنجی‌های انتخابات گذشته هشت‌درصد بود و در انتخابات اصلی هم تعداد آرای کلینتون از ترامپ بیشتر بود و ترامپ با اتکا به آرای الکترال موفق به پیروزی شد. کارشناسان و تحلیلگران با همین مقایسه پیروزی قاطع بایدن با بیش از ۳۱۶رای الکترال را پیش‌بینی می‌کردند.

سیاستمداران پرسابقه مانند سناتور شهیر جمهوری‌خواه، میت رامنی که از سران حزب جمهوری‌خواه و البته مخالفان ترامپ و حامیان بایدن در این انتخابات به‌شمار می‌رود، در همان زمان و به‌رغم تمام اختلافی که نظرسنجی‌ها در آرای بایدن و ترامپ نشان می‌داد، پیش‌بینی می‌کردند که ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات و بهره‌بردن از امکاناتی که یک رئیس‌جمهور داراست، می‌تواند خود را بر افکار عمومی ‌و انتظاری که مردم از یک رئیس‌جمهور دارند نزدیک کند و همانند انتخابات گذشته در لحظات آخر بر دموکرات‌ها و نامزدشان غلبه کند.

نظرسنجی‌های اخیر با تایید پیش‌بینی این عده قلیل، نشان‌دهنده نزدیک ‌شدن روزبه‌روز ترامپ به بایدن است. درست درحالی‌که همچنان بیش از ۷۵درصد از دموکرات‌ها معتقدند که بایدن پیروز خواهد شد، ترامپ هر هفته دودرصد به بایدن نزدیک می‌شود و توانسته است در نظرسنجی اخیر ایپسوس/رویترز این اختلاف را به هشت‌درصد برساند. تحلیل‌گران می‌گویند، روند رو به رشد ترامپ ادامه خواهد داشت و او نه تنها از پیروزی دوباره خود در لحظات آخر اطمینان دارد، بلکه در پی این است که در انتخابات بعدی با نامزد شدن دخترش، ایوانکا، ریاست‌جمهوری را در آمریکا موروثی کند.

اتفاقی که حامیان حزب دموکرات را آزرده می‌کند، بی‌تفاوتی سران حزب به فعل و انفعالاتی است که درحال رخ دادن است. در ظاهر این‌گونه به‌نظر می‌رسد که فعالان عرصه سیاست و مشاوران کمپین انتخاباتی بایدن، سر در‌ گریبان خوش‌خیالی‌ها و رویاهای خود دارند و افرادی که در عرصه‌های دیگر حضور دارند و حیطه فعالیت‌شان ارتباطی با سیاست ندارد، صدای زنگ خطر را شنیده و فریاد هشدار سر داده‌اند.

برای مثال مایکل مور، کارگردان آمریکایی مخالف ترامپ، از جمله افرادی است که نسبت به سبقت‌گرفتن ترامپ از بایدن هشدار داده است. به‌نظر می‌آید همه‌چیز برای هر دوطرف درحال برابر شدن است و تنها میدان مبارزه‌ای به نام مناظره باقی مانده است که بایدن در آن میدان هم امید چندانی به پیروزی ندارد.

کدخبر: ۳۴۷۳۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر