کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۱۵۵
تاریخ خبر:

خودروهایی که از کوپه‌ها و کروک‌ها اسپرت‌تر هستند

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | مدت‌ها از دوران طلایی خودروهای اسپرت ایران می‌گذرد. اگر حضور کم‌فروغ پورشه ۷۱۸ باکستر و ب.ام.و ۳۲۰ آی را فاکتور بگیریم، عملاً در سال‌های اخیر خبری از مدل‌های جدید معروف‌ترین خودروهای جوان‌پسند بازار ایران نبوده است. وضعیت زمانی بحرانی می‌شود که با ممنوعیت ورود خودروهای عضلانی به بازار ایران همچون دوج چارجر و کرایسلر ۳۰۰ کلاس سدان‌های اسپرت در ایران تبدیل به کلاسی شده که عده بسیاری فکر می‌کنند هیچ وقت در ایران وجود نداشته! با این حال اگر کمی بیشتر در بازار بگردید می‌توانید سدان‌هایی را پیدا کنید که برخلاف فرم عادی‌شان گاهی از کوپه‌ها و کروک‌ها هم در بزرگراه‌ها وحشیانه‌تر رفتار می‌کنند. بازار این خودروها به نسبت کوپه‌ها آنچنان خاص و محدود نیست و می‌توان به فروش دوباره سریع خودرو امید داشت.

۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون / پورشه پانامرا ۴S - مدل ۲۰۱۲


بیشتر پورشه پانامراهای حاضر در بازار ایران از نوع شش سیلندر دیفرانسیل عقب آن هستند اما پانامرا ۴S با پیشرانه هشت سیلندر ۴۲۰ اسبی‌اش که با سیستم تعلیق چهار چرخ محرک همراه می‌شود یکی از قوی‌ترین سدان‌هایی است که می‌توانید بخرید. کابین پانامرا با تریم چرم کرم و چوب مرغوبش کابینی خاورمیانه‌ای است. این ویژگی را حتی در مازراتی کواتروپورته هم که قیمتی به مراتب بالاتر از پانامرا دارد نمی‌توانید ببینید. سیستم تعلیق پانامرا مجهز به فنرهای بادی است که سواری راحتی را به ارمغان می‌آورد اما همه چیز زمانی که حالت رانندگی به اسپرت پلاس تغییر داده شود در یک آن زیر و رو می‌شود و پانامرای جوان‌پسند از خواب بیدار می‌شود! بیشتر آپشن‌های جذاب پانامرا ۴S سفارشی است و قبل از خرید باید از وجودشان مطمئن شوید: سیستم صوتی باس، صندلی برقی ۱۸ حالته راننده و سرنشین جلو، سیستم تعلیق هوشمند، کروز کنترل هوشمند و کیت ترمز سرامیکی.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۹ متر
وزن: ۱۸۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۴۴ لیتر
قدرت موتور: ۴۲۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۰٫۸ لیتر
نوع موتور: ۴٫۸ لیتری

۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون / ب.ام.و ۳۳۰ آی پرفورمنس - مدل ۲۰۱۸


آخرین نسل از ب.ام.و سری ۳ که به ایران آمد، برخلاف سری ۵، به شدت نامحبوب است. حذف پیشرانه‌های هشت سیلندر معروف این سری و اکتفا به یک پیشرانه دو لیتری که به لطف توربوشارژر قدرتش به ۲۵۲ اسب بخار رسیده، باعث شده تا سری ۳ از نظر استهلاک پیشرانه و خروجی آن خودرویی نامطلوب باشد. با این حال سواری خودرو به مراتب از مدل‌های قبلی بهتر است. ب.ام.و در این فیس‌لیفت از اتاق F30 سیستم کانکتد شیفت را تعبیه کرده که با استفاده از GPS بهترین برنامه‌ریزی را برای گیربکس هشت سرعته اتومات سری ۳ انجام می‌دهد. ترکیب سیستم تعلیق ام اسپرت و امکان انتخاب از چهار حالت رانندگی باعث شده تا مزیت اصلی سری ۳ یعنی سیستم تعلیق کارآمد بهتر از هر زمان دیگری باشد. فول‌ترین نسخه سری ۳ به سه کلید معروف است که رادار نقطه کور، رادار تصادف جلو و رادار تغییر لاین دارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن:۱۴۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۸۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۵۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۵ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون / لکسوس IS250 اف اسپرت - مدل ۲۰۱۵


خودروهای اسپرت لکسوس معمولاً کابین جذابی ندارند و IS250 هم از این قاعده مستثنا نیست. پس اگر با دیدن داشبورد و کنسول ساده آن توی ذوق‌تان خورد تعجب نکنید. با این حال وجود کیت همیشه دوست‌داشتنی اف اسپرت در لکسوس نویدبخش خبرهای خوب است. لکسوس IS250 با کیت اف اسپرت ویژگی‌هایی از قبیل تعلیق اسپرت، صفحه کیلومتر دیجیتالی، صندلی‌های اسپرت جلو، سیستم پخش مارک لوینسن، یک حالت رانندگی بیشتر (اسپرت پلاس) و کروز کنترل هوشمند را داراست. به جز این موارد، فرقی در پیشرانه IS استاندارد و IS اف اسپرت نیست. این خودرو می‌تواند مچ نسخه‌های ضعیف ب.ام.و سری ۳ همچون ۳۲۰ آی را بخواباند اما با شتاب ۸٫۱ ثانیه‌ای‌اش فاصله زیادی با ۳۳۰ آی دارد. بسیاری از مشتریان اما به دلیل دوام عالی پیشرانه لکسوس آن را به ب.ام.و که پرداخت هزینه نگهداری بالایش کار هر کسی نیست و حساسیت پیشرانه‌اش زبانزد خاص و عام است ترجیح می‌دهند.

ظرفیت : ۵ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن:۱۵۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۳۰۵ لیتر
قدرت موتور:۲۰۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون / تویوتا اریون اسپرت - مدل ۲۰۱۳


کم پیش می‌آید که سدان‌های تویوتا پس از گذشت سال‌ها بتوانند ارزش خود را حفظ کنند اما اریون یک استثنا‌ است و مثل پرادو و لندکروزر در طول زمان ارزش خود را حفظ می‌کند. این خودرو که در واقع سدان فول‌سایز تویوتا و یک پله بالاتر از کمری به شمار می‌رود، در دو تیپ گرند و اسپرت به ایران آمد که تیپ اسپرت آن با با فرمان سه‌شاخه، چراغ‌های زنون، جلوپنجره مشکی و کیت بدنه (سپرهای اسپرت و رکاب‌های جدید) از گرند متمایز می‌شود. پیشرانه قدرتمند و کم‌استهلاک آریون با شتاب ۷ ثانیه‌ای‌اش باعث می‌شود آن را با کیا کادنزا و هیوندای جنسیس مقایسه کنند. با این حال اریون حتی در آخرین سری‌ وارداتی به شدت از کمبود آپشن رنج می‌برد و تنها ضروری‌ترین موارد را می‌توانید در آن پیدا کنید: کروز کنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور جلو، سنسور عقب، اتولایت، نویگیشن، کی‌لس، استارت دکمه‌ای، تهویه اتومات دوکاناله و صندلی برقی راننده و سرنشین جلو.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۶۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۶۸ اسب بخار
مصرف سوخت:۹٫۳ لیتر
نوع موتور: ۳٫۵ لیتری

۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون / کیا اپتیما جی‌تی لاین - مدل ۲۰۱۷


اپتیما در سال‌های اخیر یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار ایران بوده و به خصوص در دو مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با کیت جی‌تی لاین استقبال از آن با افزایش هم روبه‌رو شده! تغییرات تریم جی‌تی‌ لاین نسبت به تریم استاندارد اپتیما JF کم نیستند: کاهش ارتفاع تعلیق، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت و دودی عقب، اضافه ‌شدن دیفیوزر به سپر عقب، رکاب‌های جانبی جدید، حذف مه‌شکن سه تایی سپر جلو (و جایگزین شدن آن با ورودی‌های هوای اسپرت)، تغییر گرافیک چراغ جلو و جایگزینی یک لامپ تکی بای‌زنون با قابلیت چرخش در پیچ‌ها (به جای زنون‌های دوگانه در نسخه عادی)، روکش چرمی صندلی‌ها با دوخت رنگی، افزوده شدن پنل آلومینیومی به کنسول وسط، فرمان دی‌کات با روکش چرمی و نصب نشان GT ‌ روی صندلی‌ها. اپتیماهای شرکتی معمولاً چهار رادار مهم اپتیماهای وارداتی را ندارند: رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو و رادار تصادف عقب. پیشرانه مشترک این خودرو با نسل قبل باعث شده که مشکلات آن همچون یاتاقان ‌زدن و حساسیت بالا لاینحل باقی بمانند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۲۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۱ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون / مرسدس بنز CLS500 - مدل ۲۰۱۳


کلاس CLS مرسدس ملقب به الهه زیبایی است و حتی کلاس S هم نمی‌تواند از این نظر به گرد پای آن برسد. CLS از پلتفرمی مشترک با کلاس E بهره می‌برد که باعث شده سواری راحتی داشته باشد‌ اما در برابر رقبایی همچون پورشه پانامرا یا ب.ام.و سری ۶ نباید انتظار زیادی از این خودرو داشت. از چسبندگی‌ و فرمان‌پذیری فوق‌العاده‌ای که در پورشه و ب.ام.و دیده می‌شود در بنز CLS خبری نیست و بنز امکان انتخاب حالت رانندگی را برای این خودرو قرار نداده است. همچنین اگر بنز CLS می‌خرید نباید چندان روی فضای کابین محور عقب آن حساب باز کنید چون تنگی آن شما را به یاد خودروهای هاچ‌بک می‌اندازد. معمولاً قطعات بنز CLS در بازار راحت‌تر از دیگر رقبا پیدا می‌شوند و به‌رغم قیمت بالای آن مشتریان زیادی در بازار حضور دارند تا CLS شما را بخرند. نسخه‌های محدودی از این خودرو با کیت AMG در ایران حضور دارند که قیمت‌شان نجومی است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۹ متر
وزن: ۱۸۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۹۰ لیتر
قدرت موتور: ۴۰۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور: ۴٫۷ لیتری توربو

۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون / مازراتی کواتروپورته - مدل ۲۰۱۳


خرید یک مازراتی کواتروپورته آسان‌ترین راه برای نشان دادن این واقعیت است که پول چندان اهمیتی در زندگی شما ندارد چون خرید این خودرو با توجه به ضعف آپشن‌های آن در برابر رقبای آلمانی، کابین ساده، نبود قطعات و هزینه نگهداری به شدت بالا اصلاً عملی عقلانی نیست. قدرتمندترین تریم کواتروپورته نسخه GTS است که پیشرانه آن در عرض ۵٫۱ ثانیه این خودروی ۱۸۸۰ کیلوگرمی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند‌ اما حتی در این تریم هم نمی‌توان آپشن‌هایی از قبیل کروز کنترل هوشمند، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، ترمز اضطراری، نوربالای اتومات، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، هدآپ، دوربین ۳۶۰، استارت دکمه‌ای و صندوق‌پران هوشمند را مشاهده کرد! سیستم کنترل گشتاور پیشرانه که آپشن اختصاصی مازراتی محسوب می‌شود، باعث شده تا سواری این خودرو یک سر و گردن از دیگر سدان‌های لوکس بازار بالاتر باشد. سیستم تهویه اتومات چهارگانه کواتروپورته با سامانه کنترل رطبوتش یکی از پیشرفته‌ترین‌های بازار است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵ متر
وزن: ۱۸۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۳۰ لیتر
قدرت موتور: ۴۴۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۵٫۷ لیتر
نوع موتور: ۴٫۷ لیتری

۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون / ب.ام.و ۶۴۰ آی گرن کوپه - مدل ۲۰۱۳


سری ۶ گرن کوپه ب.ام.و در اولین سال‌های حضور خود در بازار به شدت خودرویی مقرون به صرفه محسوب می‌شد و کسانی که بودجه‌شان به خرید پانامرا نمی‌رسید معمولاً آن‌ را انتخاب می‌کردند اما الان قیمت آن به شدت بالا رفته و برابر با نسخه‌های فول پانامرا شده است. طراحی سری ۶ گرن کوپه یکی از به‌یادماندنی‌ترین طراحی‌های ب.ام.و است و حتی از پرچمدار این برند یعنی سری ۷ هم زیباتر به نظر می‌رسد. کیفیت سواری سری ۶ گرن کوپه نیز از دیگر ب.ام.وها به مراتب بهتر است. حالت‌های ب.ام.و ۶۴۰ آی گرن کوپه عبارتند از اکو پرو که تمرکز بر مصرف سوخت دارد، کامفورت که سواری راحت فراهم می‌کند، کامفورت پلاس که تمرکز برراحتی بیشتر دارد، اسپرت که رانندگی هیجان‌انگیز را فراهم می‌کند و اسپرت‌پلاس که بعضی از سیستم‌های کنترلی را نیز خاموش کرده و کمی تعلیق و فرمان خودرو نیز سفت می‌شود تا هندلینگ بهتری برای حالت اسپرت به راننده هدیه دهد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵ متر
وزن: ۱۸۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۶۸ لیتر
قدرت موتور: ۳۲۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۸ لیتر
نوع موتور: ۳ لیتری

کدخبر: ۴۱۶۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر