کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۷۰۸۶
تاریخ خبر:

خطیب‌های خبرساز که ‌مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفته‌اند

روزنامه هفت صبح| از روز چهارشنبه ۱۵شهریور تا روز شنبه ۱۸شهریور، سه کلیپ کوتاه از سخنان سه روحانی در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های متفاوت روبه‌رو شده است. این سه فیلم عبارت است از: سخنان حجت الاسلام محمد خواجوی در خصوص ولایت‌فقیه و نحوه برخورد با مخالفان آن؛ سخنان حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان در خصوص نابودی اسرائیل و جنگ با عربستان سعودی در ارتباط با ظهور حضرت صاحب الزمان و سخنان حجت الاسلام سید عباس قدیمی‌نژاد در مورد جن. با هم ببینیم این سخنان چه بوده است و چه واکنش‌هایی داشته است:

‌سخنان حجت‌الاسلام خواجوی:
‌او کیست؟ متولد سال ۱۳۶۰ در شهر ایذه، استان خوزستان است. تحصیل حوزوی را از اهواز آغاز کرده و از ۲۳سالگی نیز وارد حوزه تدریس شده است. او، طبق آنچه در سایت موسسه‌ای به نام آوای توحید آمده، به طور تخصصی نظام فکری شهید مطهری، مکتب امامین انقلاب فقه حکومت اسلامی را در حوزه و علوم اسلامی و غرب‌شناسی را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند و تاکنون سمت‌های متعددی نیز داشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: دبیر کمیته اساتید شورای عالی محتوایی بسیج کشور و رئیس مجمع عالی بسیج نخبگان استان قم.

چه گفته است؟ در یک کلیپ منتشر شده از او با مدت حدود یک دقیقه و سی ثانیه این سخنان را بیان کرده است:
«امام صادق می‌فرماید فقیه حاکم وقتی بر اساس مبانی ما دستور داد؛ کسی که حکم او را رد کند، حکم ما را رد کرده، هرکه حکم ما را رد کند، حکم خدا را رد کرده و دین ندارد. … بهش می‌گن مقبوله عمربن حنظله. ..میگه کسی که مقابل فقیه حاکم وایسه دین ندارد. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله خوشوقت، ایشون یه روایت از کافی خوند گفت ببینید کسی که کتبا، زبانا و عملا با فقیه حاکم مخالفت کند، فاسقه و کارهایی که نکرده هم میشه بهش نسبت داد و در جامعه پخش کرد. این خیلی خطرناکه‌ها! کارهایی که نکرده. یعنی چی؟ یعنی هیچ حرمتی نداره. ….

کجا گفته و چطور منتشر شده است؟ ویدئو روز پنجشنبه در کانال عبدی مدیا منتشر شده و وی می‌گوید که آن را از کانال رسمی آپارات مجتمع فرهنگی آموزشی غدیر، یک مجتمع دینی در قم، برداشته و بازنشر کرده است. اهمیت این سخن از آن جهت بیشتر می‌شود که آن را به آیت الله عزیزالله خوشوقت (متولد ۱۳۰۵ و متوفی در ۱۳۹۱) نسبت می‌دهد. فردی که به استاد اخلاق مشهور بود، مورد وثوق اصولگرایان به خصوص اصولگرایان راستگرا در جبهه پایداری بود ….

این موضوع (جواز بهتان یا تهمت بی‌اساس) البته موضوعی قدیمی است ولی به خصوص بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ در مورد آن حرف‌وحدیث‌های زیادی به خصوص از سوی اصلاح‌طلبان صورت گرفته است. آن‌ها مدعی هستند که برخی اصولگرایان تندرو با چنین تفکری به مخالفان سیاسی خود که آنان را مخالف نظام می‌پندارند تهمت می‌زنند.

واکنش‌های مخالف چه بوده است؟
۱- محمدحسین خوشوقت، فرزند آیت الله خوشوقت در توئیتر با ادبیاتی تند نوشت: «این آخوند بی‌سواد که نوچه یکی از مخالفان آیت‌الله خوشوقت ره است، به ایشان نسبت ناشایستِ بی‌سندی داده است. ما و هیچ‌یک از شاگردان و همراهان ایشان، چنین گفته خلاف عقل و شرعی را از آن عالم ربانی سراغ نداریم. مبادا بازجوها و و توپخانه‌های رسانه‌ای فریب این دروغ‌های رسوا را بخورند!»

2- آقای عبدالله گنجی، از نزدیکان رسانه‌ای آقای زاکانی و مدیرمسئول سابق روزنامه جوان، مطرح کردن این ویدئو از سوی یک خبرنگار خارج‌نشین (آقای عبدالله عبدی) را تلاش برای منسوب کردن ناروای این تفکر به رهبر انقلاب دانست.

3- آقای جلیل محبی، دبیر اسبق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در توئیتر و یکی از نویسندگان لایحه عفاف و حجاب در توئیتر خود نوشت:
«نمی‌دانم این آقا کیست و درباره ایشان قضاوتی ندارم. لکن حدیثی که نقل می‌کند:

۱. سندش ضعیف است.

۲. مغایر آیه لایجرمنکم شنئان قوم است.

۳. احادیث مغایر این حدیث بسیار است.

۴. با سیره پیامبر و اهل بیت ناسازگار است.

۵. با اسلامی که ما از امام خمینی و رهبر انقلاب شناختیم ناسازگار است.»

4- آقای مجتبی توانگر، نماینده اصولگرای مجلس نوشت: «این نظرات معوج، ارتباطی به اسلام ندارد. سال ۸۸ دفتر یکی از مقامات عالی نظام سه رسانه مدعی انقلابی‌گری را فراخوانده و توبیخ محکمی کردند. یکی از دلایل توبیخ، برای انتشار تنها یک نقل دروغ علیه یکی از فعالین در فتنه بود. البته اینکه آمرین و عاملین کانال‌های دروغ‌پراکن علیه منافع ملی و اختلاف‌انداز بین سران قوا همچنان در هاله‌ای از مصونیت هستند و از برخی نهادها و دستگاه‌ها پروژه می‌گیرند هم در راستای همین نظرات معوجِ امنیتی است.»

سخنان حجت‌الاسلام قاسمیان:
شیخ غلامرضا قاسمیان متولد سال ۱۳۵۲ در تهران است. در حال حاضر مدیر حوزه علمیه مشکات و نیز مدیر کتابخانه مجلس است. او همچنین در برخی برنامه‌های تلویزیونی مثل برنامه محفل نیز دیده شده است. نکته جالب در مورد او اینکه او فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه شریف هم هست. در کلیپی که نزدیک به دو دقیقه به طول می‌انجامد؛ او این سخنان را بیان کرده است:

« اسرائیل دیگه تقریبا، ارزون حساب کنم؛ مشتری شین؛ تقریبا سه سال بیشتر از عمرش باقی نمونده. اصن احتیاجی به جنگ هم نداره. من باب یخربون بیوتهم بایدیهم، خودش خودش رو داغون خواهد کرد. و تمام اماره‌ها و نشانه‌ها هم داره ظاهر می‌شود و از بین رفتنش. حالا اون موقع بعد چه گلی به سرمون می‌گیریم؟ بعد یه چیزایی داره که خیلی هم نمیشه هی بحث قرآنی‌شو باز کرد.

قایمکی فقط در همین حد بگیم که بعد ماجرای اربعین بسیار شکوهمند میشه، به صورت عجیبی و در حقیقت مدنظر دنیا خواهد شد و بعدش آخرش جنگ آخر میریم با کی؟ با حجاز. با عربستان. یعنی آمریکای در عربستان و منجر به فتح به قبله اصلی میشه که حضرت هم در اونجا ظهور می‌کنن. اینام خیلیاشون می‌دونن. برای همینم هست که دور تا دور مسجدالحرام رو اینا تو همون رکن یمانی چیز گذاشتن، از این چیزا گذاشتن که با اسنایپر بزنن که حضرت وقتی خواست ظهور کنن….

کجا گفته است؟ در یک جلسه تفسیر در مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی یا همان مجتمع سرچشمه که در محل حزب جمهوری اسلامی سابق ساخته شده است.

مخالفان چه می‌گویند؟ این ویدئو آن هم در میانه اصلاح روابط بین ایران و عربستان مورد توجه قرار گرفته است. اما مسئله اصلی منتقدان آقای قاسمیان همان بحث قدیمی است که روایاتی که در مورد حضرت ظهور حضرت صاحب الزمان است را آیا می‌توان به رویدادهای کنونی انطباق داد یا این کار از نظر شرعی ایراد دارد؟

سخنان حجت‌الاسلام قدیمی‌نژاد:
او کیست؟ متولد سال ۱۳۴۰ در رشت است و از ۲۰ سالگی وارد حوزه علمیه شده است و از سال ۱۳۷۱ در حوزه تدریس می‌کند. آن‌طور که او در وب‌سایت خود نوشته از سال ۱۳۵۶ نیز مدرس و مبلغ در برخی مراکز به خصوص مراکز نظامی است.

چ ه گفته است؟ در یک کلیپ دو دقیقه‌ای که از او منتشر شده او این سخنان را در خصوص اجنه مطرح می‌کند:
«… سگ از علائم نگه داشتن جن است. سگی که نگه می‌دارن، این آقایونی که الان می‌بینید اجق وجق می‌گردن، علاقه دارن سگ نگه‌دارن؟

این برا همینه. خارجیا، ترامپ، دیگران نگاه کنید، هرکدام یک سگ دارند. هرکی منحرف اخلاقی میشه، نمی‌دونم دقت کردید، یک سگ میخره میزاره تو خونه، چون اینها اجنه باهاشون هستند. فحش، لعن. تو فیلمهای آمریکایی از اول تا آخر شما می‌بینید «شت، شت»، «سان آف بچ»، فلان و بقیه فحش‌ها که دیگه نمی‌خوام بگم، سگ‌توله، لعنتی. متاسفانه اینها را هم آوردن تو فیلمهای ایرانی ما….»
کجا گفته است؟ این سخنان ظاهرا در یک کلاس آموزشی مطرح شده و کانال عبدی‌مدیا، روز شنبه این کلیپ را بازنشر کرده است.

کدخبر: ۵۳۷۰۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر