کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۶۳۹
تاریخ خبر:

خشم ‌فعالان میراث‌فرهنگی‌ از پارکور در قصر کوروش

روزنامه هفت صبح | معلوم نیست به‌خاطر ممنوعیت تردد بین‌شهری و خلوت بودن محوطه تخت‌جمشید پارکورباز نوجوان این‌بار سراغ بقایای کاخ هخامنشیان رفته یا این کار روشی برای جلب توجه بیشتر به هنرش بوده، هر دلیلی که داشته، فعالان میراث فرهنگی را به‌شدت عصبانی کرده و ویدئوی هنرنمایی آنها با عناوین خشمگین در حال دست‌به‌دست شدن در شبکه‌های مجازی است.

این نوجوان ماسک به چهره دارد که نشان می‌دهد ویدئوی او در دوران کرونا فیلمبرداری شده است. حامیان میراث فرهنگی می‌گویند حتما مدت‌زمانی چندبرابر ویدئویی که منتشر شده برای ساخت آن صرف شده و این نوجوان حتما مدت طولانی مشغول پریدن از روی پله‌ها و سکوهای تخت‌جمشید و معلق زدن روی آنها بوده است پس قاعدتا نباید حرکاتش از دید ماموران و محافظان بنا دور می‌ماند، ضمن اینکه عده‌ای از حاضران مشغول تماشای حرکات او هستند و یک جاهایی تشویق هم می‌شود.

اما کسی اعتراض نمی‌کند. همین‌ها باعث شده که عصبانیت‌ها بیشتر شود. مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در واکنش به این عصبانیت‌ها گفته که این ویدئو برای الان نیست و به تابستان مربوط است و با سوءاستفاده از خلوتی روز‌های ناشی از شیوع کرونا اتفاق افتاده و پسری که در ویدئو دیده می‌شود شناسایی شده و قرار است با او برخورد شود، اما معترضان می‌گویند به‌جای برخورد با این نوجوان که سن‌وسالی هم ندارد، باید با کسانی که مسئول مراقبت از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی هستند برخورد شود.

حمید فدایی در پاسخ به این سوال که چطور یک نفر طی یک زمان طولانی و علی‌رغم وجود نگهبان‌های متعدد و دوربین‌های مداربسته موجود در محوطه تاریخی تخت‌جمشید، امکان انجام حرکات نمایشی و فیلمبرداری از این حرکات را داشته است؟

گفته: «با توجه به اینکه این موضوع در تابستان اتفاق افتاده، من شخصا این را به پای مشکلات نشأت‌گرفته از شرایط کرونایی می‌گذارم که در مجموعه تخت‌جمشید هم حاکم بوده و اینها باعث شده است که شاید تعداد افراد مجموعه و یگان‌های حفاظت کمتر شود؛ البته باید همه مسائل بررسی شود، چون ما واقعا به دنبال توجیه موضوع نیستیم.

از یک منظر دیگر اگر این موضوع را بررسی کنیم، بنده این را یک مشکل فرهنگی هم می‌بینم؛ اینکه در حوزه فرهنگی هم کم‌کاری شده است؛ یعنی در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص این موضوعات کمتر کار شده و این یک زنگ خطر محسوب می‌شود و باید در این ارتباط بتوانیم به این بخش از مسئولیت‌هایمان عمل کنیم؛ این مسئولیت هم حقیقتا فقط برعهده میراث فرهنگی نیست و باید زیرساختی‌تر در کشور کار کنیم.

الان که من با شما صحبت می‌کنم، در همین روزها آثاری داریم که در حریم تخت‌جمشید وجود دارند و همانجاها کمتر نگهبان و امکان حفاظت داریم و شرایط اینگونه نیست که برای تک‌تک این آثار نگهبان و گارد بگماریم، ما یک دستگاه فرهنگی هستیم و چنین ظرفیتی را در اختیار نداریم؛ اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که روی آثار تاریخی یک‌عالمه یادگاری نوشته شده و دیوارنویسی کرده‌اند و … می‌خواهم بگویم که این مسائل متاسفانه موضوعاتی جدی‌ است که در کشور وجود دارد.»

این بار اولی نیست که پارکورکاران چنین حرکات نمایشی‌ای را در یک بنای تاریخی انجام می‌دهند. پیش از این در مجموعه تاریخی قلعه‌سر یزد، یکی از معروف‌ترین پارکورکاران، نمایش اجرا کرد. در ویدئوی او یک نکته قابل‌توجه بود؛ اینکه در پایان ویدئو با هماهنگی مسئولان آنجا، بنای تاریخی را ترک کرد؛ یعنی ماجرا کاملا هماهنگ شده بود. همین اتفاق البته بدون حضور مسئولان برای مجموعه تاریخی شوش هم افتاده بود.

کدخبر: ۳۷۳۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر