کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۱۸۶
تاریخ خبر:

شرکت در طرح جدید فروش ماشین به‌صرفه است؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ثبت نام طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو و سایپا از امروز چهارشنبه هفتم خردادماه شروع می‌شود و تا یک هفته آینده یعنی ۱۴خرداد در سایت‌های esale.ikco.ir و saipa.iranecar.com ادامه خواهد داشت. طرح فروش فوق‌العاده تغییراتی نسبت به قبل دارد؛ مهم‌ترین آن تغییر در شیوه ثبت‌نام است. پیش از این باید روز بازگشایی سایت مدام سامانه فروش شرکت‌ها را به روزرسانی می‌کردید اما در طرح جدید یک هفته مهلت ثبت نام وجود دارد و نهایتا خریداران نهایی با قرعه‌کشی مشخص خواهند شد. بررسی شرایط این طرح نشان می‌دهد اگر خیال ثبت نام و خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد را دارید، بهتر است همین حالا بی‌خیال شوید.

چراکه تا یک سال امکان فروش خودرو را نخواهید داشت. در طرف مقابل اگر ماشین را برای خودتان می‌خواهید، طرح‌های فروش فوق‌العاده بهترین فرصت برای خرید خودرو صفر به حساب می‌آیند. البته اگر شرایط شرکت در طرح را داشته باشید و از پس هزینه‌های آن بربیایید. آنطور که وزارت صمت اعلام کرده، تا پایان سال چهار طرح فروش فوق‌العاده خودرو اجرا خواهد شد. در این طرح که به مناسبت عید فطر و سالروز آزادسازی خرمشهر اجرا می‌شود، چهار محصول ایران خودرو و هفت محصول سایپا به فروش گذاشته شده و قرار است در مجموع ۲۵هزار خودرو در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

شرکت در طرح فروش فوق‌العاده خودرو نیاز به احراز هویت در سامانه امتا دارد. این مرحله پیش‌ثبت‌نام از یکشنبه چهارم خرداد شروع شده و بعد از مراجعه به سامانه‌های فروش ایران خودرو و سایپا می‌توانید مراحل پیش‌ثبت‌نام را انجام دهید. برای این کار شما به سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی امتا به نشانی ecsw.ir هدایت می‌شوید تا فرآیند احراز با وارد کردن کد ملی، شماره شبا و موبایل کامل شود. بعد از آغاز فرآیند ثبت نام از امروز می‌توانید برای ثبت نام خودرو موردنظرتان اقدام کنید. موقع ثبت نام خودرو، باید نصف قیمت مصوب کارخانه را پرداخت کنید.

اگر در قرعه‌کشی برنده نشدید، این مبلغ بعد از هفت روز کاری به حساب شما بازگردانده می‌شود. در طرف مقابل اگر خوش‌شانس بودید و در قرعه‌کشی برنده شدید، باید تا ۴۸ساعت بعد از دریافت پیامک بقیه هزینه‌های خرید خودرو را پرداخت کنید. پیش از این ایران خودرو و سایپا در اطلاعیه‌های خود اعلام کرده بودند که متقاضی باید برای ثبت نام چک صیاد داشته باشد و مبلغ سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان چک برای تاریخ یک سال بعد صادر کند. این مورد با دستور وزارت صمت لغو شده و بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد چک صیاد جای خود را به یک مبلغ ودیعه داده است. این مبلغ تا یک سال پیش شرکت می‌ماند تا زمان فک رهن به شما بازگردانده شود.

ایران خودرو و سایپا اعلام کرده‌اند از زمان نهایی شدن ثبت نام تا حداکثر سه ماه آینده خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند. رنگ خودرو‌هایی که در این طرح تحویل داده می‌شوند، براساس قرعه‌کشی تعیین خواهد شد. نکته مهم اینجاست که سند خودرو تا زمان تسویه حساب در رهن ایران خودرو باقی می‌ماند. شاید فکر کنید با زودتر تسویه کردن بتوانید خودروتان را از رهن خارج کنید اما چنین کاری عملی نیست و نمی‌توان زودتر از تاریخ ۱۵تیرماه سال ۱۴۰۰ تسویه کرد. با این حساب حداقل تا یک سال امکان فروش خودرو را نخواهید داشت.

*** پژو پارس؛ ۷۹٫۷میلیون تومان
ایران خودرو پژو پارس TU5 را با قیمت مصوب ۷۹میلیون و ۷۱۰هزار تومان می‌فروشد. برای ثبت نام در طرح فروش فوق‌العاده این خودرو باید قبل از قرعه‌کشی مبلغ ۳۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان پرداخت کنید. مابقی هزینه‌ها بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی از مشتری دریافت خواهد شد. باید توجه داشته باشید که این خودرو در بازار آزاد با قیمت حدود ۱۳۶میلیون تومان فروخته می‌شود. پیش از این قیمت مصوب پژو پارس LX با موتور TU5 حدود ۷۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود.

*** پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ ۷۱٫۶میلیون تومان
بر اساس آخرین اطلاعات از وضعیت بازار آزاد، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۱۱۶میلیون تومان در این بازار فروخته می‌شود. قیمت مصوب در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طرح فروش فوق‌العاده ۷۱میلیون و ۶۴۶هزار تومان است و اگر بخواهید در این طرح ثبت نام کنید، باید قبل از قرعه‌کشی مبلغ ۳۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان پرداخت کنید. قیمت مصوب این خودرو در طرح‌های قبلی حدود ۶۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود که اخیرا حدود سه میلیون تومان افزایش داشته است.

*** پژو ۴۰۵ SLX؛ ۶۸٫۴میلیون تومان
پژو ۴۰۵ SLX با قیمت مصوب ۶۸میلیون و ۳۹۶هزار تومانی، دیگر محصول ایران خودرو است که در طرح فروش فوق‌العاده عرضه می‌شود. بودجه لازم برای شرکت در قرعه‌کشی این خودرو ۳۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان است و مابقی هزینه آن بعد از نهایی شدن نتیجه قرعه‌کشی دریافت می‌شود. آخرین اطلاعات از بازار آزاد نشان می‌دهد قیمت این محصول حدود ۱۲۰میلیون تومان است که نشان از اختلاف ۵۲میلیونی بازار و کارخانه دارد.

*** رانا؛ ۷۵میلیون تومان
در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو رانا ۷۵میلیون و ۴۸هزار تومان قیمت‌گذاری شده. آخرین اطلاعات از بازار آزاد نشان می‌دهد نمایشگاه‌دارها این محصول را با قیمت ۱۰۷میلیون تومان می‌فروشند. با این حساب می‌توان گفت قیمت مصوب کارخانه حدود ۳۲میلیون ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد است. اگر بخواهید برای خرید رانا در این طرح ثبت نام کنید، باید برای شرکت در قرعه‌کشی ۳۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان کنار بگذارید.

*** تیبا؛ ۵۴میلیون تومان
تیبا در طرح فروش فوق‌العاده سایپا با قیمت مصوب ۵۴میلیون و ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود که حدود نصف این مبلغ یعنی ۲۷میلیون تومان در هنگام ثبت‌نام و قبل قرعه‌کشی از مشتری دریافت می‌شود. مابقی هزینه‌ها می‌ماند برای بعد از قرعه‌کشی و مشخص شدن خریداران نهایی. در طرح‌های قبلی قیمت مصوب تیبا صندوق‌دار حدود ۴۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شد که این رقم اخیرا ۱۱میلیون افزایش داشته. بازاری‌ها تیبا صندوق‌دار را حدود ۷۴میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند که ۲۰میلیون بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است.

*** تیبا ۲؛ ۶۱میلیون تومان
اطلاعیه سایپا درباره طرح فروش فوق‌العاده عید فطر نشان می‌دهد قیمت مصوب تیبا ۲ هاچ‌بک ۶۰میلیون و ۶۲۰هزار تومان است که نصف آن یعنی ۳۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان در مرحله ثبت‌نام اولیه و قبل از قرعه‌کشی دریافت می‌شود. این خودرو در بازار حدود ۸۳میلیون تومان است و ۲۲میلیون گران‌تر از قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌شود. قبلا قیمت مصوب کارخانه برای تیبا ۲ حدود ۵۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شد.

*** ساینا؛ ۶۱میلیون تومان
قیمت در نظر گرفته شده برای ساینا در طرح فروش فوق‌العاده خودروهای سایپا ۶۱میلیون و ۲۴۰هزار تومان است. بودجه لازم برای شرکت در این طرح و ثبت نام برای خرید ساینا ۳۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان محاسبه شده و مابقی هزینه‌ها را باید بعد از نهایی شدن نتایج قرعه‌کشی پرداخت کنید. پیش از این قیمت مصوب ساینا در طرح‌های فروش ۵۶میلیون تومان بود. قیمت روز ساینا در بازار آزاد به حدود ۸۳میلیون تومان رسیده و هم‌قیمت با تیبا ۲ خرید و فروش می‌شود.

*** وانت پراید؛ ۴۹میلیون تومان
ارزان‌ترین محصول سایپا در طرح فروش فوق‌العاده سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت است که با قیمت مصوب ۴۸میلیون و ۵۴۰هزار تومان عرضه می‌شود و خریداران باید موقع ثبت نام نصف این مبلغ یعنی ۲۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان را پرداخت کنند. آخرین اطلاعات از بازار آزاد نشان می‌دهد قیمت وانت پراید حدود ۷۲میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. پیش از این قیمت مصوب پراید وانت حدود ۴۰میلیون تومان بود که اخیرا هشت میلیون افزایش پیدا کرده است.

*** قیمت دیگر محصولات سایپا در طرح فروش فوق‌العاده
سایپا قیمت مصوب نیسان دوگانه‌سوز آپشنال را در طرح فروش فوق‌العاده خود ۱۰۷میلیون تومان اعلام کرده و مشتری‌های این محصول در زمان ثبت نام باید ۵۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان پرداخت کنند. مابقی هزینه‌ها بعد از نهایی شدن ثبت نام پرداخت می‌شود. ۱۵۶میلیون تومان، قیمت مصوب در نظر گرفته شده برای نیسان دیزل است که نصف این مبلغ یعنی ۷۸میلیون تومان در زمان ثبت‌نام و مابقی هزینه‌ها بعد از مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی پرداخت می‌شود.

پیکاپ دو کابین ریچ یکی دیگر از محصولاتی است که سایپا در طرح فروش فوق‌العاده عرضه می‌کند و قیمت در نظر گرفته شده برای آن ۲۲۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان است. اگر بخواهید این خودرو را بخرید باید ۱۱۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان در لحظه ثبت‌نام پرداخت کنید و خودتان را برای پرداخت مابقی هزینه‌ها بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی آماده کنید.

کدخبر: ۳۳۰۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر