کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۱۸۶
تاریخ خبر:

خبرهای خوب برای سربازها،‌ معلم‌ها ‌و بازنشسته‌ها

روزنامه هفت صبح | در روزهایی که گذشت سه اتفاق مهم حقوقی رخ داد و بر‌اساس آنها قرار شد تا هم وضعیت رتبه‌بندی معلمان بالاخره تعیین‌تکلیف شود، هم حقوق سربازان افزایش یابد و هم کسورات حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان به حسابشان واریز شود. اتفاقاتی که می‌توانید شرح هرکدام از آنها را در ادامه بخوانید.

یک: بالاخره اعتبار لازم برای افزایش حقوق سربازان به ستاد کل نیروهای مسلح داده شد و قرار است سربازان در حقوق دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش حداقل دو‌برابری داشته باشند. این افزایش حقوق، قرار بود از فروردین‌ماه لحاظ شود اما این اتفاق نیفتاد و درنهایت با رسیدن بودجه، قرار است پرداخت افزایش حقوق سربازان از چند روز دیگر آغاز ‌شود اما مبلغی که واریز می‌شود بنابر مصوبه نمایندگان مجلس که کمترین میزان حقوق سربازان را مبلغ سه میلیون و پانصد هزار تومان پیش‌بینی کرده بودند، کمتر است و حداقل حقوق به میزان دو میلیون و دویست هزار تومان خواهد بود.

اما پیگیری در خصوص پرداخت معوقه فروردین و میزان دقیق افزایش حقوق همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود که میزان دقیق افزایش حقوق مشخص نیست اما نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده بودند که «حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر‌عملیاتی حداقل شصت درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد و حقوق سربازان متاهل نود درصد حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.»

دو: خبر دیگری که دیروز آمد، پرداخت و تسویه کامل کسورات حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران بود. علی خدامی، مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت که این صندوق در سه مرحله طی ماه جاری این پرداخت را انجام خواهد داد. البته حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق شامل دو بخش مجزا‌ست. یک بخش آن مربوط به «خالص پرداخت حقوق» است که به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و دیگری مربوط به «تعهدات دستگاه‌های اجرایی یا همان کسورات حقوق» است که به حساب دستگاه واریز می‌شود. خدامی همچنین گفت که به‌طور معمول کسورات بازنشستگان شامل اقساط وام، صندوق قرض‌الحسنه محل اشتغال، بیمه دستگاه و غیره است که میزان کسری آن ماهانه مشخص شده و پس از تامین مالی به حساب دستگاه واریز می‌شود.

منابع مالی مربوط به پرداخت کسورات حقوق با منابع مالی خالص حقوق متفاوت بوده و اینگونه نیست که ابتدا کسورات افراد از حقوقشان کسر شده و در جایی ذخیره شود و پس از مدتی به دستگاه واریز شود؛ به همین دلیل نیز به‌طور معمول بین پرداخت حقوق یک ماه با پرداخت کسورات آن ماه فاصله زمانی به‌وجود می‌آید و پرداخت کسورات حقوق بازنشستگان پس از تامین منابع مالی لازم صورت می‌گیرد. برهمین اساس، کسورات مربوط به حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران ۲۵استان کشور در ۱۸اردیبهشت ماه، استان‌های گیلان و

مازندران در ۲۰اردیبهشت و چهار استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس هم ۲۸اردیبهشت‌ماه به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز شده است و پرداخت کسورات بازنشستگان به دستگاه‌های اجرایی محل اشتغال، به‌طور معمول چند روز پس از واریز حقوق بازنشستگان انجام می‌شود. با پرداخت سه مرحله‌ای کسورات بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، تمامی کسورات فروردین‌ماه این افراد تسویه شده و کسورات حقوق اردیبهشت‌ماه هم متناسب با نقدینگی، بعد از پرداخت حقوق ماه جاری در خردادماه عملیاتی خواهد شد.

سه: یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش بالاخره خبر از اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان داده و گفته این لایحه تصویب شده و قطعا در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود و از اول شهریورماه هم در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد. او همچنین گفته از ۳۱شهریورماه سال گذشته امتیاز رتبه‌بندی برای معلمان سراسر کشور لحاظ خواهد شد. اما صحبت از «طرح رتبه‌بندی معلمان» به سال‌های اول دهه ۹۰ بازمی‌گردد؛ سال ۹۲ و در دولت دهم هم این طرح به مجلس داده شد اما تا سال‌ها برای اجرایی شدنش کش‌و‌قوس وجود داشت.

سال ۹۳، این رتبه‌بندی بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰‌درصد حقوق را دریافت کند، اما در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۳ بود که کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان مجدداً و با تغییراتی اساسی در هیات وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد. این وضعیت در سال‌های بعد هم ادامه داشت و همچنان به تصویب نهایی مجلس نرسید تا آذر ۱۴۰۰٫ در این زمان، مجلس بالاخره این لایحه را تصویب کرد و قرار شد رتبه، سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها، مهارت‌ها، عملکرد‌های فردی و شغلی معلمان باشد که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود.

این رتبه‌ها شامل رتبه آموزشیار معلم با ۱۰‌درصد افزایش حقوق، مربی معلم با ۲۵‌درصد افزایش حقوق، استادیار معلم با ۳۷‌درصد افزایش حقوق، دانشجویار معلم با ۴۷‌درصد افزایش حقوق و استاد معلم با ۵۲‌درصد افزایش حقوق است. از سال گذشته که مهر تصویب مجلس بر این لایحه خورد هم بر سر اجرا شدن آن بحث بود تا همین چند روز قبل که گویا قرار شده این طرح بالاخره عملی شود و حقوق معلمان هم بر‌اساس رتبه‌بندی‌های جدید اعمال شده افزایش پیدا کند.

کدخبر: ۴۵۷۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر