کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۲۸۳
تاریخ خبر:

حکم‌های سنگین برای پرونده صندوق فرهنگیان

روزنامه هفت صبح | نشست خبری روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه پرسوال بود. ذبیح‌الله خداییان در این نشست به پرسش‌هایی درباره وضعیت پتروشیمی میانکاله، صدور حکم ۱۰ سال حبس دانشجویان دانشگاه شریف، رسیدگی به پرونده شاکیان بورس، وضعیت پرونده کارکنان منابع طبیعی لواسان و موارد دیگر پاسخ گفت.

وضعیت پتروشیمی میانکاله: بعداز طرح موضوع پتروشیمی در فضای مجازی و جامعه از ناحیه معاونت عامه دادستانی کل مکاتبه‌ای با دادستان مرکز مازندران شد و در این مکاتبه با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در تولید خواستار پیگیری شدند و قرار شد تا زمان مشخص شدن موضوع از ادامه عملیات جلوگیری شود و عملیات اجرایی متوقف شده است.

دادستان مربوطه استعلاماتی از منابع طبیعی استان و امور اراضی به عمل آورده و منتظر پاسخ هستیم که آیا دارای مجوز بوده و در خصوص نحوه واگذاری زمین و نحوه تامین آب و مسائل زیستی و نوع و درجه خاکی واگذار شده ابهاماتی است که باید روشن شود. درباره این موضوع که پرونده‌ای منجر به احضار و جلب شخصی شده باشد، تشکیل نشده است.

وضعیت پرونده عامل حادثه حرم رضوی (حمله به چند روحانی): تا ۱۰ روز آینده پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود. طبق بررسی‌های به عمل آمده در این حادثه انگیزه شخصی نبوده است و متهم تحت تاثیر تفکرات تکفیری این عمل را انجام داده است و همدستی نداشته است.

آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی: در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، سید احمد هاشمی شاهرودی به ۱۰سال حبس و رد مال، شهاب‌الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است اسمش را نمی‌گویم. ۶ متهم هم به دو فقره حبس محکوم و ۱۵ نفر هم به حبس و رد وجوه محکوم شدند.

جزئیات حکم صادره علیه دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف: این دو دانشجو با عنوان اتهام افساد فی‌الارض تحت تعقیب قرار گرفتند ولی دادگاه این اتهام را محرز تشخیص نداد و با توجه به اقدامات تخریب و ایجاد حریق و خرابکاری در تاسیسات عمومی جامعه به اتهام تخریب و خرابکاری در تاسیسات عمومی هر کدام به ۱۰سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک معاند نظام به ۵سال حبس و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس یعنی مجموعا به ۱۶سال حبس محکوم شدند که مجازات اشد یعنی ۱۰سال حبس اجرایی می‌شود. حکم قطعی نشده و به همین دلیل از اسم بردن آنها خودداری کردم و حکم در مرحله بدوی است.

آخرین اقدامات پرونده بورس: اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بورس تهران در پرونده خرید، نگهداری و استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های استخراج رمز ارز تحت تعقیب قرار گرفتند و این پرونده در دادسرا در جریان رسیدگی است. پرونده‌ای دیگر توسط سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با ۴ نفر از اعضای هیات مدیره سازمان بورس که همزمان معاون آن سازمان بودند و رئیس وقت سازمان بورس و یکی از مسئولان وزارت اقتصاد تحت عنوان ظاهری گمراه کننده از روند معاملات با عنوان اوراق بهادار و ایجاد قیمت‌های کاذب و اغوای اشخاص و انجام معامله در پایان سال گذشته در دادسرای تهران تشکیل شده و مطرح رسیدگی است و هنوز به کیفرخواست منتهی نشده است.

پرونده کارکنان منابع طبیعی لواسان: موضوع پرونده ارتشا بود و کسانی که در این پرونده مطرح هستند غالباً رشوه گرفتند و تعدادی هم به اتهام رشا تحت تعقیب اند. ۱۹ نفر از متهمان این پرونده که حکم شان قطعی شده به ۶ ماه تا ۵ سال حبس محکوم شدند. «رشید صفری» و «یدالله اکبری تالارپشتی» به ۵ سال حبس و ۳ سال انفصال، «سیف الله قدیمی» ۵ سال، «غلام عباس وحید نیا» ۵ سال، «عبدالرضا قلی بیگیان» یکسال و «علیرضا شیرزادی» رئیس وقت اداره امور اراضی ۳ سال، «فرشاد شعبانی» سه سال حبس و باقی افراد به ۶ ماه، یکسال و کمتر یا بیشتر از آن محکوم شدند.

وضعیت پرونده‌های خودرویی از جمله آذویکو و مفتاح رهنورد: برخی از این پرونده‌ها هنوز منتهی به صدور حکم نشده است. در مورد شرکت آذویکو تاکنون سه جلسه دادگاه برگزار شده و نوبت بعدی رسیدگی دادگاه ۱۸ اردیبهشت است. در مورد مفتاح خودرو بخشی از پرونده منجر به صدور حکم شد که متاسفانه مدیرعامل این شرکت در مرحله صدور حکم بدوی پرونده فوت شد و علاوه بر این ۱۶ نفر دیگر هم در این پرونده به اتهام شرکت در کلاهبرداری و یا معاونت در این جرم و یا مساعدت در خلاصی متهم از مجازات به ۶ ماه تا ۵ سال حبس و رد اموال محکوم شدند و همچنین بخشی دیگر از پرونده در دادسرا مفتوح است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

امامی در ایستگاه آخر
اسامی متخلفان پرونده مربوط به فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان زمانی خبری شد که سریال شهرزاد در اوج محبوبیتش بود و وقتی نام تهیه‌کننده این سریال یعنی «محمد امامی» در لیست افراد متخلف قرار گرفت، این پرونده ابعاد دیگری برای افکار عمومی پیدا کرد. نخستین جلسات رسیدگی به تخلفات این پرونده در سال ۹۹ و در بحبوحه شیوع کرونا برگزار شد که یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در سال‌های گذشته بود.

محمد امامی، از تهیه‌کنندگان جوان و مشهور سینما که حالا سخنگوی قوه قضائیه از حکم ۲۰ ساله برای او خبر داده هم از‌جمله نام‌های مهم شنیده شده در پرونده‌ای بود که ۳۴ متهم داشت. امامی، پیش از سریال شهرزاد، با تهیه‌کنندگی فیلم «تابو» خسرو معصومی، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری به‌نام مشهوری در عرصه تهیه‌کنندگی بدل شده بود. علاوه بر او، هادی رضوی، دیگر تهیه‌کننده سریال شهرزاد هم از‌جمله دیگر محکومان پرونده فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان شناخته شد که نسبتش با محمد شریعتمداری خود به جنجال های این پرونده افزوده بود.

از‌جمله دیگر افراد معروفی که نامشان در پرونده فساد بانک سرمایه دیده می‌شود، سیداحمد هاشمی‌شاهرودی است. او برادرزاده مرحوم محمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس اسبق قوه قضائیه و رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام است که به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است. در «گزارش محرمانه»ای که توسط محمود صادقی، نماینده مجلس دهم در سال ۹۹ منتشر شد، به شراکت محمد امامی و سید‌احمد هاشمی شاهرودی اشاره شده و آمده که شرکت‌های این دو نفر در طول سال‌های ۹۱ تا ۹۳، موفق به دریافت ۳۲۷ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه‌ شده‌ است.

در بخش دیگری از این گزارش به خرید املاک واقع در لواسان، شمیران و خیابان فرشته متعلق به بانک سرمایه به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ توسط احمد هاشمی‌شاهرودی و محمد امامی اشاره شده است. شهاب‌الدین قندالی هم از‌جمله دیگر اسامی ذکر شده در پرونده اخیر است. او هم مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی فرهنگیان بوده است و در زمان دستگیری‌اش اعلام شد که در دوره مدیریتش مبلغ هشت هزار میلیاردتومان از این صندوق اختلاس شده است. بانک سرمایه به شکل ارگانیک با صندوق فرهنگیان در ارتباط بوده است .

کدخبر: ۴۵۳۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر