کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۶۶۷
تاریخ خبر:

حکایت بانوانی با کلاه‌گیس

حکایت بانوانی با کلاه‌گیس

روزنامه هفت صبح، ‌گروه تلویزیون | شبکه دو مدتی است سریال «مدار صفر درجه» را روانه آنتن کرده. این چندمین‌بار است که سریال حسن فتحی بازپخش می‌شود؛ اثری که خیلی‌ها آن را در کارنامه سازنده‌اش ممتاز می‌دانند. یکی از ویژگی‌های سریال استفاده از بازیگری خارجی به اسم ناتالی متی است که نقش مقابل شهاب حسینی را بر عهده دارد. او از پوشش رایج زنان بازیگر بهره نمی‌برد و این تجربه زمینه تکرار آن در سریال‌های بعدی تلویزیون را فراهم کرد.

مقدمه| اغلب با کلاه‌گیس
صفحه اینستاگرامی «تی‌وی بان» گزارشی نوشته و اشاره کرده است بازپخش «مدار صفر درجه» بهانه‌ای شد تا کارنامه بازیگران زن سریال‌های تلویزیونی را مرور کنیم. این فهرست می‌توانست کمی طولانی‌تر شود، اما صرفا آن‌ها که صاحب شهرت شدند، مورد اشاره قرار گرفته‌اند. این را هم اضافه کنیم که استفاده از بازیگران زن در تلویزیون در کنار همه دلایل، به‌خاطر امکان استفاده آن‌ها از کلاه‌گیس (اغلب نه با موی خودشان) است.

ناتالی متی| مدار صفر درجه
زاده فرانسه است و در سریال مدار صفر درجه، ساخته حسن فتحی، نقش سارا آستروک، معشوقه حبیب (بازی شهاب حسینی) را برعهده داشت. بازی ناتالی متی خوب بود و با نقش سارا پیش ایرانی‌ها به شهرت رسید. در صفحه ویکی‌پدیای این بازیگر نوشته شده: «خانواده او از ۴ سالگی ناتالی، در پاریس زیسته‌اند. زندگی در پایتخت فرهنگی جهان موجب شده تا ناتالی به بازیگری علاقه‌مند شود و در رشته تئاتر دانشگاه سوربن تحصیلاتش را به پایان برساند. او البته در کنار تحصیل آکادمیک مدت ۶ سال هم در هنرستان بازیگری (اکتورز استودیو) دوره بازیگری گذراند. حاصل این پیگیری هم بازی در بیش از ۲۰ فیلم کوتاه، ۶ نمایش صحنه‌ای و یک فیلم سینمایی در فرانسه بوده است.»

ستاره صفرآوه| در چشم باد
مسعود جعفری جوزانی با سریال در چشم باد، بخشی از تاریخ معاصر ایران را مرور کرد. در این مجموعه، عشقی میان جوان ایرانی (پارسا پیروزفر) با دختری تاجیک به‌‌نام لیلی درمی‌گیرد. نقش این دختر را ستاره صفرآوه که خود اهل تاجیکستان است، برعهده داشت. حضور او مقابل دوربین درخشان بود و پیش ایرانی‌ها صاحب شهرت شد.

سوتلانا سوپیلنیاک| سرجوخه
ابتدا با نقش فلورا در سریال سرجوخه ساخته احمد معظمی مورد توجه قرار گرفت و شهرتش با کاراکتر لانا در سریال تمام‌رخ به کارگردانی محمود معظمی ادامه یافت. هر دو سریال را ابوالفضل صفری تهیه کرده است. سوتلانا سوپیلنیاک اهل کشور اوکراین و دانش‌آموخته ادبیات فارسی است که پیش‌تر در فیلم ماهور به کارگردانی مجید نیامراد هم بازی کرده بود. شهرت و موفقیت او اما به این دو سریال تلویزیونی‌ برمی‌گردد. او بارها از علاقه‌اش به ایران گفته است.

آیسل کاپلان| راز ناتمام
اهل ارمنستان است و در سریال راز ناتمام ساخته امین امانی نقش یک جاسوس به‌نام کاتیا را برعهده داشت. سریال ضعیف بود و نقش آیسل کاپلان هم چندان به‌چشم نیامد. این سریال چند بازیگر خارجی دیگر هم داشت.

کلودیا ریدل| روزهای ابدی
جواد شمقدری در سریال روزهای ابدی از چند بازیگر خارجی استفاده کرد؛ از جمله کلودیا ریدل آلمانی. او و دیگر بازیگران خارجی عملکردی متوسط داشتند و صاحب شهرت نشدند.

منگ هان ژانگ| پایتخت 3
ارسطو (احمد مهران‌فر) در فصل سوم پایتخت ساخته سیروس مقدم بالاخره زن گرفت؛ آن‌هم از نوع چینی! نقش همسر او را منگ هان ژانگ بازی کرد که دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است. حضور این بازیگر در پایتخت 3 توام با موفقیت بود. نکته ویژه این که خانم ژانگ حجاب داشت. خاطرتان هست که حضور بدون حجاب نگین میرزایی در پایتخت 5 (بخش ترکیه) جنجال آفرید!

گلوریا هاردی| کیمیا
وقتی با کلاه‌گیس در سریال کیمیا ساخته جواد افشار دیده شد، کمتر کسی می‌دانست گلوریا هاردی ملیتی ایرانی- فرانسوی دارد. او در این سریال با نقش رها (آزاده) به شهرت رسید و سپس فعالیت حرفه‌ای را در ایران ادامه داد؛ البته بی‌کلاه‌گیس بلکه با پوشش رایج. خبر دارید که خانم هاردی همسر ساعد سهیلی است.

بیاینا محمودی| گاندو 2
ابتدا شایعه شد که بیاینا محمودی بازیگر نقش شارلوت در سریال گاندو، خارجی است. خودش اما اعلام کرد: «دوستان عزیز من دو‌رگه نیستم. ارمنی و مسیحی‌ام. ایران به دنیا آمده‌ام و از ارامنه ساکن ایران هستم.» آنچه شایعه خارجی بودن او را باعث شد، استفاده از کلاه‌گیس بود که خب طبق قانون تلویزیون برای بازیگران زن غیر‌مسلمان، مجاز است. محمودی با گاندو توانایی بازیگری‌اش را به رخ کشید. او تجربیات دیگری در زمینه بازیگری و نیز حوزه‌های دیگر هنر را در کارنامه دارد.

کدخبر: ۵۴۹۶۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر