کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۷۸۷
تاریخ خبر:

حواشی تلخ ارکستر سمفونیک تهران‌‌ در تالار وحدت

روزنامه هفت صبح | تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران حاشیه‌های زیادی داشت؛ از تهمت فرار به رهبر ارکستر تا اجرای سمفونی بتهوون بدون رهبر. پنجشنبه شب در تالار وحدت اتفاقی افتاد که حتی توجه کسانی را که مخاطب کنسرت‌های لوکس ارکستر سمفونیک تهران نیستند جلب کرد.

البته این اولین بار‌ نیست که این ارکستر با حاشیه‌های مختلف رو‌به‌رو می‌شود. چند سالی است که هر چند وقت یک بار یا رهبر گروه استعفا می‌کند یا اعضا به وضعیت مالی و بودجه ارکستر اعتراض نشان می‌دهند. چند وقت پیش هم استخدام نوازنده‌های جدید با حرف و حدیث‌های زیادی همراه شد اما اتفاقی که پنجشنبه شب افتاد در نوع خودش بی‌سابقه بود.

خیلی از رسانه‌ها خبر را با این عنوان کار کردند:‌ «ارکستر سمفونیک تهران قطعه سمفونی شماره پنج بتهوون را بدون رهبر اجرا کرد» حالا چرا این قطعه بدون رهبر اجرا شد؟ ماجرا از این قرار بود که هفته پیش بنیاد رودکی که متولی اداره ارکستر سمفونیک تهران است اعلام کرد رهبر دائمی این گروه یعنی شهرداد روحانی پیرو مشکلات جسمی که برایش پیش آمده با وجود چند جلسه تمرین با گروه، نمی‌تواند رهبری جدیدترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران را به عهده بگیرد و این اجرا به رهبری مهمان منوچهر صهبایی اجرا خواهد شد.

این اتفاق هم افتاد اما معلوم نبود چرا آقای رهبر مهمان تا این اندازه عصبانی بود. او همان ابتدای برنامه ناراحتی‌اش را از پروژه عمرانی بیرون ساختمان اعلام کرد و رو به حضار گفت: «من به جای تمام مسئولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم.»

بعد انگار که عصبانیتش فروکش نکرده باشد درباره دلیل غیبت شهرداد روحانی حرف‌های عجیبی زد. او گفت: «من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.»

غائله به همین جا ختم نشد. یکی از حضار به حرف‌های صهبایی اعتراض کرد و گفت که درست نیست او پشت سر همکارش اینطور حرف بزند اما این اعتراض باعث نشد که صهبایی عقب نشینی کند بلکه حاضران جواب تندتری از او شنیدند: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!» این حرف‌ها اعتراض‌های دیگری هم به وجود آورد اما در نهایت اجرا شروع شد و زمان استراحت ۱۰دقیقه‌ای رسید.

استراحتی که نیم ساعت طول کشید و وقتی انتظارها به سر آمد، معلوم شد حدس و گمان‌های حاضران درباره بالا گرفتن کار در پشت صحنه درست بوده است. گویا از یک طرف حال صهبایی بد شده و عده‌ای به دنبال خبر کردن اورژانس بوده‌اند و از طرف دیگر گروه اعلام کرده‌اند که در اعتراض به توهینی که به شهرداد روحانی شده حاضر به اجرای قسمت دوم نیستند اما در نهایت آنها قبول کرده‌اند که به احترام کسانی که بلیت تهیه کرده‌اند برنامه را ادامه بدهند اما بدون رهبری منوچهر صهبایی و اساسا بدون رهبر! واکنش خود شهرداد روحانی به اتفاقات پنجشنبه شب هم در حد تشکر اینستاگرامی از اعضای گروه برای حمایت از او بود.

*** جبران می کنیم
این ماجرا آنقدر حاضران در تالار وحدت را تحت تاثیر قرار داد که به یکی از گفت‌و‌گوهای داغ توئیتر تبدیل شد. امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در مورد ماجراهای تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به هفت‌صبح می‌گوید: «ما هم قبول داریم که اتفاق بدی افتاده و بابت آن از تمام مهمانانی که آن شب شاهد اتفاقات بودند عذرخواهی می‌کنیم و حتما فکری هم برای جبران این اتفاق خواهیم کرد.»

او در مورد دلیل حرف‌های صهبایی هم می‌گوید: «ما بی‌خبریم. حقیقتا دلیل غیبت آقای روحانی عارضه قلبی بود که در آخرین اجرای ارکستر به آن دچار شدند. البته ایشان مداوا کرده بودند اما گویا دوباره مشکل به سراغشان آمد و نتوانستند همراه گروه باشند ما هم از آقای صهبایی خواهش کردیم حضور داشته باشند و ایشان هم پذیرفتند. حرف‌های ایشان کاملا شخصی و موضع گیری خودشان بوده است. متاسفانه صحن تالار وحدت عرصه موضع گیری‌های شخصی شد.»

صدیق این اتفاق را عاملی برای سرعت دادن به تغییرات ضروری بدنه و ساختار ارکستر سمفونیک تهران و کلا ارکسترهای زیر مجموعه بنیاد رودکی می‌داند. او در جواب اینکه چرا ارکستر سمفونیک تهران این همه حاشیه دارد می‌گوید: «ما هم قبول داریم و قطعا به اصلاحاتی که قرار است انجام بدهیم سرعت خواهیم داد.»

کدخبر: ۳۰۵۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر