کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۴۵۷
تاریخ خبر:

حواشی اولین روز بررسی صلاحیت ۱۹وزیر دولت رئیسی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح شنبه را با بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی در صحن علنی آغاز کردند.ابتدا در دو نوبت جلسه بررسی کلیات صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف نطق کردند.رئیس‌جمهور هم دو مرتبه پشت تریبون رفت و از کابینه پیشنهادی خود دفاع کرد. از حوالی عصر هم بررسی جداگانه صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد که به ترتیب حروف الفبا نوبت اول به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسید. گزینه‌ای که کمیسیون آموزش مجلس از همان ابتدا او را فاقد صلاحیت دانست. جزئیات مختصری از حواشی جلسه طولانی دیروز مجلس را در ادامه مرور می‌کنیم.

یک: سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در مجلس حاضر شد و از کل کابینه پیشنهادی دفاع کرد، تا حوالی ساعت ۱۵ که بهارستان را ترک کرد. یعنی او در زمان شروع بررسی جلسه صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس نماند. دیروز در دو سوی ابراهیم رئیسی دو نفر از اعضای ارشد دولت او نشسته بودند. یک طرف محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که ابراهیم رئیسی بار دیگر تاکید کرد او مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. در طرف دیگر هم غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر او نشسته بود. مخبر ۶۶ ساله متولد دزفول پیش از این با ریاست ستاد اجرایی فرمان امام در افکار عمومی شناخته می‌شد و اسماعیلی ۵۶ ساله در کسوت سخنگوی قوه‌قضائیه در دوران ریاست رئیسی بر قوه فعالیت می‌کرد.

دو: دیروز در بدو ورود رئیسی به مجلس قالیباف و نیکزاد رئیس و نایب رئیس مجلس به استقبال او رفتند. دو چهره‌ای که در پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مستقیم و غیرمستقیم نقش بسزایی داشتند. قالیباف در انتخابات ثبت‌نام نکرد و مسیر را برای رئیسی باز گذاشت. علی نیکزاد هم در این دوره و دوره قبل رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی بود. در هفته‌های اخیر به طور جدی بحث معاون اولی نیکزاد در دولت رئیسی مطرح بود که در نهایت این مسئولیت به مخبر سپرده شد. دیروز برای اولین‌بار خود ابراهیم رئیسی مستقیما به این موضوع اشاره کرد:«ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شماست رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی.»

علی نیکزاد ۵۶‌ساله در دولت احمدی‌نژاد وزیر راه و شهرسازی بود و در حال حاضر نایب رئیس مجلس است. نفر دوم که رئیسی به او اشاره کرده هم احمد امیر آبادی فراهانی نماینده ۵۸ ساله قم است.در محافل سیاسی این بحث مطرح بود که او قرار است به وزارت کشور برود یا به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور منصوب شود. در نهایت اما هیچ‌کدام از این دو فرضیه درست از آب درنیامد. ممکن است یک دلیل این موضوع خالی ماندن کرسی‌های نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی باشد. چون علیرضا زاکانی نماینده قم قرار شده به شهرداری تهران برود. اگر امیرآبادی فراهانی هم می‌رفت از سه نماینده قم فقط مجتبی ذوالنوری باقی می‌ماند.

سه: در بین نمایندگانی که در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی رئیسی صحبت کردند چهره‌هایی مثل حسن نوروزی و حسین‌زاده بحرینی هم حضور داشتند که با توجه به گرایش سیاسی اصولگرایانه سفت و سخت آن‌ها اتفاق عجیبی تلقی می‌شد. قرار بود مصطفی میرسلیم هم به عنوان یکی از مخالفان از پشت تریبون نطق کند که قالیباف در شروع جلسه نوبت دوم اعلام کرد میرسلیم از این موضوع انصراف داده. این فعال سیاسی ۷۴ساله و عضو حزب موتلفه از منتقدان عملکرد قالیباف از زمان تشکیل مجلس فعلی است .

اما در مقاطع مختلف به همین سبک و سیاق دیروز انزوا را ترجیح داده. او پیش از این از مسئولیت‌هایی مثل ریاست کمیسیون اصل ۹۰ انصراف داد و از هیات نظارت بر انتخابات شوراها استعفا داده بود. یکی از نکاتی که مخالفان کابینه پیشنهادی روی آن پافشاری می‌کردند عدم معرفی وزیر زن از سوی ابراهیم رئیسی بود. حسن محمدیاری، معین الدین سعیدی، علیرضا ورناصری به این موضوع اشاره کردند و جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت هم به طور مفصل‌تر از عدم حضور زنان و نخبگان اهل سنت در کابینه پیشنهادی رئیسی انتقاد کرد. او خطاب به رئیسی گفت: «با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید،نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید.» جلال محمودزاده در جمله دیگری هم گفت از ۶ ماه پیش همه می‌دانستند او رئیس‌جمهوری است و در معرفی کابینه به مجلس دیر اقدام شده.

چهار: ابراهیم رئیسی در هنگام دفاع از وزرای پیشنهادی خود اشاره‌ای به بهرام عین‌الهی وزیر پیشنهادی بهداشت داشت و او را مرد میدان و چهره انقلابی معرفی کرد. نکته اما اینجاست که رئیسی در اظهارات خود از دو گزینه دیگر وزارت بهداشت هم اسم برد که بعضی کارشناسان سیاسی اینطور تلقی کردند عین‌الهی اولویت سوم رئیسی بوده. رئیس‌جمهور در اظهاراتش اشاره کرد که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی (نماینده مجلس و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری)، یکی از گزینه‌ها بوده اما او اولویتش بهداشت و درمان نبود. گزینه دیگر هم دکتر ایمانیه بود.

اینجا منظور محمد هادی ایمانیه رئیس اسبق علوم پزشکی شیراز است. این پزشک ۵۹ ساله اخیرا درگیر یک مجادله سیاسی با یکی دیگر از پزشکان مشهور شیراز به نام محسن فروردین جهرمی شده بود. دفاع رئیسی از وزرای پیشنهادی دو حاشیه دیگر هم داشت. یک‌بار او به اشتباه رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را گزینه وزارت رفاه و شهرسازی معرفی کرد. در جریان دفاع از حجت عبدالملکی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به او لقب «امین رهبری» داد که واکنش‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشت.

پنج: شنبه عصر نوبت به بررسی صلاحیت مورد به مورد وزرای پیشنهادی رسید و اولین وزیر هم حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود. رای‌گیری در مورد وزرا البته قرار است بعد از اتمام بررسی صلاحیت هر ۱۹ وزیر در روز سه‌شنبه انجام شود. همان ابتدای شروع بررسی صلاحیت باغگلی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد. شاید همین مخالفت باعث شد که جعفر راستی نماینده شبستر بگوید «مجلس انقلابی به دروازه خودی گل نزند». دو تن از نمایندگانی که در دفاع از باغگلی صحبت کردند بیژن نوباوه و علی‌اصغر عنابستانی به عنوان دو چهره نزدیک به جبهه پایداری بودند.

یکی از حواشی جالب در جریان بررسی صلاحیت باغگلی این بود که کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا به عنوان مخالف این وزیر پیشنهادی پشت تریبون گفت: «ایشان (رئیس‌جمهور) فرمودند که وزیر پیشنهادی از مهد کودک، کودکستان و دبستان تدریس کردند و مربی بودند. تا جایی که عمر دارم و کار سیاسی، اجرایی و اداری کردم اصلا مهدکودک‌ها را مردها نمی‌چرخانند. مهد کودک را خانم‌ها می‌چرخانند.» در پاسخ به این اظهارات بیژن نوباوه هم گفت: «آقای دلخوش شوخی کرده است. من خودم مهدکودک داشتم اما همسرم اداره می‌کرد. پس اینکه در رزومه ایشان مدیریت مهدکودک آمده نباید بگوییم که خانم‌ها تنها این کار را می‌کنند.»

شش: یکی از حواشی جلسه دیروز تذکر قالیباف بابت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی نمایندگان بود. توجه نکردن به فاصله‌گذاری اجتماعی کرونایی در شبکه‌های اجتماعی انعکاس خوبی نداشت و ظاهرا این موضوع بلافاصله به رئیس مجلس انتقال داده شده بود که اعلام کرد: «با توجه به اینکه جلسه علنی امروز مجلس به صورت زنده از شبکه ۶ پخش می‌شود، بازخوردهایی به روابط عمومی مجلس منعکس شده که مردم برداشت خوبی از ازدحام، همهمه و عدم رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی نداشته‌اند. این توضیح من خطاب به افرادی است که در نزدیکی جایگاه نطق و در صحن در حال عکس گرفتن هستند، لذا استدعا دارم حتما پروتکل‌ها رعایت شود.»

کدخبر: ۴۰۹۴۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر