کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۶۹۹
تاریخ خبر:

حمله روسیه به اوکراین؛ در انتظار چهارشنبه سیاه

روزنامه هفت صبح | تنش میان روسیه و غرب به شکل عجیبی بالا گرفته است. ظاهرا بحث اصلا اوکراین نیست و این کشور یک بهانه است. بایدن روز جمعه با کشورهای اروپایی یک کنفرانس تلفنی گذاشته ولی رئیس جمهور اوکراین در آن شرکت نداشته است. از قول همین بایدن نقل قولی غیررسمی به رسانه‌ها درز کرده که حمله روسیه به اوکراین روز چهارشنبه آغاز خواهد شد .

اما رئیس جمهور اوکراین دیروز گفته: اطلاعات پیرامون حمله احتمالی روسیه به کشور ما را نمی‌توانیم تایید یا تکذیب کنیم؛ اما برای برآورد و ارزیابی آن تلاش می‌کنیم. اگر هرکسی اطلاعاتی در خصوص جنگ صددرصدی علیه اوکراین توسط روسیه در ۱۶ فوریه دارد، خواهش می‌کنم ما را نیز از این اطلاعات مطلع کند.

در شرایطی که این وضعیت باعث قطع مذاکره بین گروه‌های مختلف نشده و شاهد مذاکراتی ۱۰۰ دقیقه‌ای بین مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بودیم و دیشب هم بایدن با پوتین صحبت کرد و قبل از آن هم وزرای خارجه آمریکا و روسیه با هم صحبت کردند؛ آخرین اطلاعات و اخبار پیرامون این بحران را بخوانید:

به گزارش اشپیگل آنلاین سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده به آلمان و دیگر هم‌پیمانان آمریکا در سازمان ناتو هشدار داده‌اند، با توجه به اطلاعات و داده‌های جدید بیم آن می‌رود که حمله روسیه به اوکراین چهارشنبه آینده (۱۶ فوریه) صورت گیرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که حمله روسیه به اوکراین امکان دارد که هر روزی رخ دهد و احتمالا با حملات هوایی روسیه آغاز خواهد شد.

او از آمریکایی‌ها که در اوکراین حضور دارند خواست ظرف ۴۸ ساعت آینده این کشور را ترک کنند، چرا که حمله هوایی روسیه خروج را دشوار خواهد کرد. سالیوان تنها تصریح کرد، آمریکا حمله روسیه به اوکراین پیش از پایان بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن را ممکن می‌داند؛ مسابقاتی که روز ۲۰ فوریه خاتمه می‌یابند.

وزارت خارجه روسیه اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی اعلام کرد که «در پایان سال ۲۰۲۱ و آغاز سال ۲۰۲۲، فضای جهانی رسانه‌ای با یک تلاش بی‌سابقه می‌کوشد جامعه جهانی را متقاعد کند که روسیه در حال تدارک تهاجم به خاک اوکراین است.»

درپی اعلام نگرانی مقام‌های آمریکا درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، قیمت نفت خام برنت با بیش از سه‌درصد افزایش به سقف ۹۵ دلار در ازای هر بشکه نزدیک شد. قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز با بیش از سه‌درصد رشد، از سقف ۹۳ دلار در ازای هر بشکه فراتر رفت.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، از آمادگی نظامی اوکراین خبر داد و برنامه‌هایی را برای محافظت از تاسیسات زیرساختی حیاتی در موقعیت اضطراری احتمالی اعلام کرد. او در بیانیه‌ای گفت که این برنامه‌ها شامل تولید برق اضافی و ایجاد ذخایر سوخت است. کلیچکو همچنین گفت که طرح‌هایی برای تخلیه در شرایط اضطراری در سرتاسر پایتخت تنظیم شده است.

سفارت ایالات متحده در کی‌یف تایید کرد که وزارت خارجه این کشور، با توجه به تهدید روسیه، دستور داده ‌تا تمامی کارکنان این سفارت‌خانه که پست فوق‌العاده مهمی ندارند، خاک اوکراین را ترک کنند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هم دستور تخلیه ۱۵۰ مربی نظامی ایالات متحده را از اوکراین صادر کرده است.سفارت روسیه در «کی‌یف» در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت سفارتخانه در اوکراین ادامه دارد اما وزارت خارجه روسیه گفت در تعداد نیروها، ارزیابی خواهد کرد.

حدود بیست کشور من جمله عراق، کویت و امارات، از شهروندان خود در اوکراین خواستند که این کشور را فورا ترک کنند.
الکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع روسیه اظهار داشت: برای کاهش تنش در اطراف اوکراین، کشورهای ناتو باید از پذیرش کی‌یف در صفوف خود خودداری کنند و طرف اوکراینی باید به وضعیت غیرمتعهد بی طرف بازگردد. پولیشچوک تصریح کرد: در نهایت، ناتو باید از پذیرش اوکراین در صفوف خود امتناع ورزد.

به نوبه خود، کی یف باید به وضعیت بی طرف و غیر بلوکی، که در اعلامیه ۱۹۹۰ درباره حاکمیت دولتی اوکراین تصریح شده است، بازگردد. نیاز به اجرای این اظهارنامه‌ها در سال ۱۹۹۱ در قانون اعلامیه استقلال اوکراین ثبت شده است و قانون اساسی فعلی کشور در سال ۱۹۹۶ حاوی مقرراتی است که در هنگام تصویب آن، شورای عالی اوکراین توسط قانون مذکور هدایت می‌شود.

کدخبر: ۴۴۱۶۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر