کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۷۲۲
تاریخ خبر:

حمله به کی‌یف؛ وقتی دبیر کل سازمان ملل آنجا بود

روزنامه هفت صبح | یک: مسکو تایید کرده که شامگاه پنجشنبه کی‌یف را هدف قرار داده است، اما مدعی است که مراکز نظامی (کارگاه ساخت راکت) را هدف قرار داده است. با این حال رادیو آزادی در اطلاعیه‌ای خبر داده که یکی از روزنامه نگاران این رسانه به نام ویرا گیریچ در جریان حملات موشکی روسیه به یک ساختمان مسکونی کشته شده است.

دو: وزیر خارجه اوکراین در توئیتر نوشت: «روسیه، درست همزمان با سفر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و نخست‌وزیر بلغارستان به کی‌یف با موشک‌های کروز پایتخت ما را هدف قرار داد. روسیه با این اقدام شنیع و وحشیانه یک بار دیگر دیدگاهش را نسبت به اروپا، اوکراین و دنیا نشان داد.» آلمان هم از روسیه به دلیل انجام حمله هوایی به کی‌یف در جریان سفر دبیرکل سازمان ملل متحد، انتقاد کرد و آن را غیر انسانی خواند. سخنگوی دولت آلمان گفته حمله دیروز موشکی روسیه به کی‌یف در زمان مذاکرات آنتونیو گوترش را به شدت محکوم می‌کنیم.

سه: در پی اقدام شرکت گازپروم روسیه مبنی بر قطع گاز لهستان و بلغارستان، قیمت گاز طبیعی تقریباً ۱۰درصد افزایش یافت. این موضوع پس از آن رخ داد که درخواست روسیه برای دریافت قیمت گاز صادراتی به «روبل» از سوی طرف اروپایی رد شد. اسپانیا قصد روسیه برای استفاده از گاز به‌عنوان یک «سلاح سیاسی» را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز، این اقدام را «باج‌خواهی» توصیف کرد.

چهار: ابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه روز پنجشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد وزرای اتحادیه اروپا دوشنبه آینده نشست اضطراری درباره انرژی خواهند داشت.

پنج: یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی در آلمان گفته است که برای خریداری گاز روسیه با استفاده از یک سیستم پرداخت آماده می‌شود که منتقدان می‌گویند تحریم‌های اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند. یونیپر می‌گوید پول گاز را با سیستمی که یورو را به روبل بدل می‌کند پرداخت خواهد کرد، که به معنی پذیرش درخواست کرملین برای انجام کلیه معاملات به واحد پول روسیه است. بنابه گزارش‌ها سایر شرکت‌های انرژی در اروپا هم در خلال نگرانی از قطع عرضه، برای انجام این کار آماده می‌شوند.

شش: رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواست با اختصاص ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه موافقت کند. حدود ۲۰ میلیارد دلار از این کمک، صرف کمک‌های نظامی و امنیتی به این کشور خواهد شد.

هفت: مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت قاطع و در اقدامی که ظاهرا با هدف کمک به اوکراین برای شکست روسیه است، قانونی را تصویب کرد که به شکست هیتلر در طول جنگ جهانی دوم کمک کرد. این اقدام، یادآور اقدام مشابه ایالات متحده در دوران جنگ جهانی دوم است و به دولت این امکان را می‌دهد تا تجهیزات نظامی به متحدان آمریکا، قرض یا اجاره دهد.

هشت: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد فنلاند و سوئد در صورتی که تصمیم به عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را دارند، می‌توانند به سرعت به آن بپیوندند.

۹ : وزارت خارجه اسرائیل از شهروندان خود خواستار خروج از منطقه ترنس‌نیستریا در شرق مولداوی شد. این در خواست با افزایش تنش‌ها در این منطقه و احتمال پیوستن به جنگ اوکراین منتشر شده است.

۱۰: کاربری به نام «جارد دایموند» در یک رشته استوری در توئیتر نوشته:«رویترز گزارشی نوشته از سطح کمک‌های اطلاعاتی آمریکا که نقش مهمی در توان دفاعی اوکراین داشته مثل فراهم کردن مختصات جغرافیایی نیروهای روسی و یا اینکه موشک‌های روسی کی و کجا قراره فرود بیان که به اوکراینی‌ها اجازه می‌داد که تجهیزاتشون رو جابه‌جا کنند.

همچنین اطلاع دقیق از یک هواپیمای روسی حامل صدها نظامی که در روزهای اولیه که قرار بود در فرودگاه نزدیک کی‌یف نیرو پیاده کنه به اوکراین کمک کرد اون رو منهدم کنه. همکاری اطلاعاتی آمریکا اوکراین بعد از اشغال کریمه در ٢٠١۴ شدت گرفت. اول بر پاکسازی دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین از جاسوس‌های روسی متمرکز بود و سپس به مسئله آموزش. سطح بالای تبادل اطلاعات محرمانه مثل هدف بمباران و نوع حرکت روس‌ها نشان‌دهنده از اعتماد CIA به اوکراین هست.

CIA منابع زیادی رو هم برای کسب اطلاعات به منظور حفظ جان زلنسکی اختصاص داده. چند هفته قبل از حمله روسیه یک تیم مشاوره نظامی آمریکایی با سفر به اوکراین توصیه‌های آخر رو کردند. در روزهای اولیه جنگ، در اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به اوکراین توان آفندی می‌داد محدودیت‌های قانونی وجود داشت که کنگره آمریکا به تدریج تمام اونها را برطرف کرد.»

کدخبر: ۴۵۳۷۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر