کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۸۷۲
تاریخ خبر:

حقایق و شایعات درباره حداقل حقوق ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | آخرین ساعات شنبه‌شب بود که جلسه ۵ ساعته برای چانه‌زنی تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.خروجی این جلسه با حضور وزیر کار و نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان این شد که حداقل حقوق در سال آینده از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش پیدا کند.

بنابراین حداقل دستمزد در سال آینده نسبت به سال‌جاری ۳۹درصد افزایش پیدا کرد.در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی البته عده‌ای مطرح کردند که حداقل حقوق برای سال آینده ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان تعیین شده است.این عدد البته غلط نیست،اما گمراه‌کننده است چون این رقم ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان در حقیقت مجموع دریافتی حقوق و حق اولاد و بن کارگری و حق مسکن و پایه سنوات برای یک خانواده ۳٫۳نفری است.

می‌گوییم این عدد گمراه‌کننده است چون بعضی کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی فعالان رسانه‌ای به غلط عنوان کردند که حداقل حقوق ۴٫۲میلیون تومان شده. علت این سوءتفاهم هم این است که از پارسال به این‌طرف در زمینه اطلاع‌رسانی در مورد حداقل حقوق اتفاق جدیدی افتاده و آنچه در خبرها روی آن تکیه می‌شود، همین رقم مجموع دریافتی خانوار ۳نفره است، در صورتی که در تمام سال‌های قبل و در کل جداول و بررسی‌های اقتصادی همان کف حقوق مبنا بود.

به این دلیل که این رقم مجموع دریافتی برای همه کارکنان عمومیت ندارد. به طور مثال حق اولاد طبعا به افراد مجرد تعلق نمی‌گیرد. یا پایه سنوات شامل حال افراد تازه‌کار نمی‌شود. حق مسکن هم کلا مقوله جداگانه‌ای است که نیازمند تصویب در هیأت وزیران است. لب‌کلام اینکه درست‌تر این است بگوییم حداقل حقوق در سال ۱۴۰۰ رقم ۲میلیون و ۶۵۵هزار تومان است و همین عدد مبنای محاسبه حق بیمه پرداختی یا عیدی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار است.

این نکته را البته باید اضافه کنیم که همین افزایش ۳۹درصدی حداقل حقوق در مقایسه با یک دهه اخیر بی‌سابقه است.بالاترین رقمی که تا الان افزایش حداقل حقوق داشتیم دو سال پیش بود که ۳۴٫۸درصد بالا رفت. یا پارسال هم این رقم ۳۴٫۲درصد رشد داشت. حداقل حقوق در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۹۰هزار تومان بود و بنابراین در پایان این دهه حداقل دستمزد تقریبا ۶٫۸برابر شده، اما با توجه به تورم‌ سنگین سال‌های اخیر شکاف عمیقی بین سبد هزینه‌های خانوار و دستمزدها افتاده است.

تعیین این ۳۹درصد افزایش حقوق شاید برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران هم نکته مهمی باشد،چون معمولا افزایش حقوق آنها هم بر اساس همین افزایش حداقل دستمزد تعیین می‌شود.هرچند بازنشستگان تامین اجتماعی (و نه صندوق‌های دیگر) باید علاوه‌بر این افزایش حقوق عادی سالانه منتظر واریز مبالغ همسان‌سازی حقوق هم باشند که قرار بود قبل از شروع سال جدید احکام آن صادر و روی فیش حقوقی اسفندماه اعمال شود که انجام نشد و موکول به فروردین‌ماه سال آینده شد.

شورای‌عالی کار تکلیف افزایش سایر سطوح درآمدی (یعنی کسانی که امسال بیش از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند) را هم اینطور روشن کرده که ۲۶درصد رشد دستمزد به‌اضافه مبلغ ثابت ۲۴۱هزار تومان. مابقی آیتم‌های شغلی به این ترتیب اضافه شده که پایه سنوات از ۱۰۰هزار تومان به ۱۴۰هزار تومان رسیده.حق مسکن از ۳۰۰ به ۴۵۰هزار تومان می‌رسد.بن کارگری با ۵۰ درصد افزایش ۶۰۰هزار تومان تعیین شده. حق اولاد هم که سال قبل ۱۹۱ هزار تومان بود، امسال ۲۶۵هزار تومان مصوب شده. در نهایت اگر یک کارمند مشمول قانون کار بدون فرزند هم آیتم شغلی منهای حق اولاد را دریافت کند، حقوق او پس از کسر حق بیمه ۳ میلیون ۶۲۹هزار تومان خواهد شد

کدخبر: ۳۷۸۸۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر