کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۴۱۱
تاریخ خبر:

حقایق درباره تجمع ‌شهروندان اصفهانی در ‌‌زاینده‌رود

روزنامه هفت صبح | دیروز هزاران نفر از مردم اصفهان با حضور در محل تحصن ده روزه کشاورزان، در بستر خشک زاینده‌رود و نزدیکی پل خواجو، یک مطالبه مردمی را فریاد زدند:جریان دائمی رودخانه زاینده رود و حق آبه برای کشاورزان شرق استان اصفهان. آنچه در اصفهان دیده شد، ریشه مشترکی با وقایعی دارد که در ابتدای تابستان در خوزستان به وجود آمد.

ماجرا به طور خلاصه این است: رشته‌کوه‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه‌ای است برای رودخانه‌های استان خوزستان و نیز زاینده رود که با عبور از میانه شهر اصفهان به شرق این استان می‌رود و در نهایت هم به تالاب گاوخونی می‌ریزد. (البته اگر بگوییم می‌ریخت بهتر است)

با این حال خشکسالی و انتقال میان حوضه‌ای آب، باعث شده که آب از سرچشمه قطع شود و دیگر اثری از زاینده‌رود در میانه شهر اصفهان نباشد. منظور از انتقال میان حوضه‌ای آب به طور مشخص انتقال آب از سرچشمه‎‌های زاینده رود برای آب آشامیدنی شهرهایی مثل قم، کاشان و استان یزد است.
البته نباید از سهم مدیریت نامناسب آب در خود استان اصفهان هم گذشت.

بارگذاری نامناسب چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی این استان، باعث شده که نه تنها آب‌های جاری، که حتی آب‌های زیرزمینی این استان نیز کفاف مصارف کلان را نداشته باشد و کار در سطح این استان به جایی برسد که شاهد فرونشست زمین باشیم. برای این استفاده‌های نامناسب از آب‌های جاری و زیرزمینی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، برنج‌کاری در شرق استان و نیز مناطق ییلاقی مصنوعی که بعضا برای تفریح ایجاد شده است یا ایجاد ویلا باغ‌ها.

با این حال نکته جالب توجه در تجمع دیروز این بود که برای نخستین بار شاهد یک تجمع بسیار گسترده، با حضور اقشار مختلف مردم (از مذهبی گرفته تا غیرمذهبی) و بدون شعار سیاسی یا تنش در خصوص موضوع محیط زیست بودیم. آن هم در روزهای پایانی آبان که حساسیت امنیتی به دلیل سالگرد وقایع آبان ۹۸ بالاست.

موضوعی که می‌تواند بلوغ مشترک مردم و نیروهای امنیتی در شهر اصفهان را نشان دهد. نکته جالب توجه دیگر استفاده از لحن یا حرکات مذهبی برای نشان دادن اعتراض است. اغلب شعارهای کشاورزان در این تجمع حالت نوحه دارد و در میانه زاینده رود نوعی ایستگاه صلواتی تشکیل شده و از مردمی که به همراهی کشاورزان می‌آیند، تشکر شده است.

دیروز صداوسیما با اعتراض مردم همراهی کرد و گزارشی همدلانه از این تجمع پخش کرد هرچند که مردم اصفهان گلایه‌مند بودند که صداوسیما مطالبه حق آبه دائمی را با حق آبه پاییزی جابه‌جا کرده است. معاون اول رئیس جمهور هم به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد در اسرع وقت برای حل مشکل حوضه آبریز زاینده‌رود در سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.

با این حال وزیر نیرو همین دیروز احتمالا بن‌بست را نشان داده و گفته: «شرمنده کشاورزان هستیم و نمی‌توانیم مقداری که برای کشت آن‌ها لازم است را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم.»

کدخبر: ۴۲۶۴۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر